Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro namn på både stående & liggande bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Jag skulle vilja göra ett makro för att lägga in namn längst ner till höger på ett gäng bilder. Bilderna är både liggande och stående.

Jag lyckas endast få till ett makro som lägger in namnet på rätt plats på t ex de stående bilderna. Sedan hamnar namnet för långt åt mitten på de liggande bilderna. D v s namnet sätts ut relativt mitten av bilden(?) i stället för relativt bildkanten.

Kan man lösa detta i PhS7?

Bonusfråga:

Kan man automatiskt välja färg så att texten syns beroende på vilken färg bilden har, så att texten blir vit på en svart bild och vice versa..?

Vore mycket tacksam för svar!!!

M v h
Tomas
 
Du borde kunna använda nåt i stil med "Layers" och "Align" eller vad det kan tänkas heta. Då kan du linjera textlagret och bildlagret med varandra längs nederkant och högersida.
 
erro.se skrev:
Du borde kunna använda nåt i stil med "Layers" och "Align" eller vad det kan tänkas heta. Då kan du linjera textlagret och bildlagret med varandra längs nederkant och högersida.

Försöker hitta...

Hur hittar jag de funktionerna...vad heter Align i den svenska versionen..?
 
Arlemo skrev:
Bonusfråga:

Kan man automatiskt välja färg så att texten syns beroende på vilken färg bilden har, så att texten blir vit på en svart bild och vice versa..?

Sätt textfärgen till vit, och välj Difference(Differans på svenska?) i rutan det står "Normal" i, under lagerpaletten bredvid opacitet. Färgen annpassar sig nu till bakgrunden.

/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.