ANNONS
Annons

Makro med suddig bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Min fru har en panasonic FZ 200 kompakt med lång zoom 2,8. När hon skall ta makro får hon inte till
När hon skall fotografera makro får hon inte till de där bilder med suddig bakgrund så som jag får till det med min system med makro objektiv, vi har läst bruksanvisningen och det står inget direkt där på hur man får till det, där är en knapp med en blomma har prövat där med men nej,,,, finns den någon där som kanske har en idé eller en lösning på det?

Min fru har en panasonic FZ 200 kompakt med lång zoom 2,8. När hon skall ta makro får hon inte till
När hon skall fotografera makro får hon inte till de där bilder med suddig bakgrund så som jag får till det med min system med makro objektiv, vi har läst bruksanvisningen och det står inget direkt där på hur man får till det, där är en knapp med en blomma har prövat där med men nej,,,, finns den någon där som kanske har en idé eller en lösning på det?

Hej !

Liten sensor ger stort skärpedjup, se det som en finess.

//MW

Stor bländare ger kortare skärpedjup som suddar ut bakgrunden.
Använd bländarprioritet istället för auto.
Avståndet mellan motiv och bakgrund. Ju längre avstånd desto suddigare bakgrund.

Det är främst två saker det handlar om vid makro (närbilds) foto.
Först, avståndet till motivet och framförallt avståndet mellan motivet och bakgrunden är väldigt avgörande.
Sedan handlar det också om kamerans sensorstorlek och objektivets brännvidd.
FZ 200 har en typiskt mycket liten sensor liksom de flesta digitalkompakter och långzoomare. Den är faktiskt pytteliten. Det gör att skärpedjupet växer mycket snabbt jämfört med systemkameror som har sensorer som är 10-20ggr så stora. Den effektiva bländaren minskar, i detta fall med cropfaktor 5,5 gentemot fullformatskameror (som Canon 6D, Nikon D600)
Att man anger ljusstyrka f:2,8 är missvisande om man samtidigt jämför brännvidden med fullformatets 25-200mm. Den faktiska maxbländaren blir egentligen f: 16-22 (mot fullformat).

Med andra ord, ni gör inget fel utan med den typen av kamera går det inte att så särskilt kort skärpedjup. I alla fall inte i närheten av vad det går att få med en kamera med större sensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar