Annons

Makro med lång brännvidd till Sony - Vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Har idag Sony Alfa system och i dagsläget ett Minolta 50 mm 2.8 macro (bra kvaltet tycker jag)från 1986. Känner behov av att kunna komma ifrån en bit för makrofotona. Via dyxum.com hittar jag dessa med längre brännvidder. Snäppet under ligger på runt 100 mm och då blir det ju inte så stor skillnad på närgräns.

Sigma - 180 F3.5 EX DG IF APO macro 7395 kr
Tamron - SP AF 180 F3.5 Di LD IF 5975 kr
samt en del som nu inte säljs utan i så fall måste hittas begagnade

Någon som med Sony/Minolta använt något eller båda och kan ge råd om kvalitet och nöjdhet eller har något annat förslag?
 
Jag har ett Sigma APO macro 180mm 1:3,5. Jag är mycket nöjd med detta bjektiv. Superskarpt och bra avstånd kamera - objekt vid närgränsen.

Det enda jag retar mig lite på är att filterdiametern är 72mm. Detta därför att jag har ett par andra objektiv från Minolta och Sigma med 77mm filter. Det hade ju varit smidigt med samma diameter. Visserligen har jag step up-ring men det blir problem med motljusskyddet. Det går ju inte att använda motljusskyddet från exempelvis Sigma 70 - 200/2,8 eftesom det är bajonettfattning på dem.
 
Jag har ett 180mm tamron-makro och det är ett mycket skarpt objektiv. Perfekt till insekter av olika slag eftersom arbetsavståndet är väl tilltaget. Tyvärr är jag usel på att ta makrobilder så funderar på att sälja det. Jag var inne på att köpa ett tamron 90mm, men resonerade så att 90mm med teleconverter blir ljussvagare än ett 180mm, och dessutom inte lika skarpt. Är du sugen på att fota insekter är 150/180mm att rekommendera.
 
Hur funkar dessa två (Sigma och Tamron) att använda som "vanligt" tele? Jag förstår att frågan är lite vag men iallafall, någon erfarenhet som man kan dela?
 
Det är ett Sigma 150mm/2,8 på väg snart (Aug) enligt scandinaviaphoto. Känner en naturfotograf som fotat mycket med detta, men med nikonfattning och är mycket nöjd. priset kommer ligga på 5 995:-
 
Jag körde Sigma 180/3.5 ihop med Minolta 7D och det var ruggigt fint. Bra optik och mycket gedigen konstruktion. Nu är jag Nikonist och kör 150an, valde den senare för att kunna få bättre ljusstyrka ihop med 1.4 konverter. Det tråkiga är att de inte har HSM till Minolta/Sony men fokusringen är skönt dämpad i manuella läget, på 7Dan gjorde det dessutom undervek att helt koppla ur fokusskruven, vet inte om det går på Sony? Jag tycker båda fungerar bra som tele också och vad jag minns hade 180an ganska bra AF hastighet om man använder avståndsbegränsaren.

Mvh, Oskar
 
Det finns bara ett riktigt vasst långmakro till Sony Alpha - Minolta 200 mm f/4 APO G - men det tillverkas inte längre. Går att hitta på eBay från tid till annan, men till priser som gör en mörkrädd. Tyvärr är det värt varenda krona.

Nytillverkade finns just nu bara Sigma och Tamron 180 mm f/3,5. Jag skulle titta närmare på Tamron. Det har kommit lite illavarslande rapporter om knöligt handhavande när det gäller Sigmat, men det är ett personligt tyckande.

Sigma APO MACRO 150 mm f/2,8 EX DG HSM finns just nu bara för Cakon, Sigma och 4/3. Ryktet säger att det är på G för Pentax och Sony, men det finns inget pressmeddelande som jag hittat om detta, och på direkt fråga har Sigma-ansvarig på Tura Scandinavia svarat; "Sigma avser inte att under överskådlig tid anpassa objektivet för fler fattningar.".

Jag har haft objektivet i EF-fattning och det är oerhört bra - jag satsar på att det trots allt kommer till Sony - frågan är bara när? Augusti? Aldrig!
 
Vi verkar ha fått olika svar gällande Macro 150mm med fattning till Sony. Från Tura Scandinavia har de mailat till mig tidigare i sommar att det skall komma i augusti, men det kanske var fel.
 
Vilket datum svarade Tura att det kommer? Jag har frågat i januari 2007 och februari 2008 och fått ovan anvivna svar "... inte inom överskådlig ...".

Jag misstror ingalunda uppgiften, men samma "positiva svar" kom helt plötsligt förra sommaren också, för att sedan i februari lika plötsligt rivas upp. Det hade varit smakligt om uppgiften återfanns i Sigmas pressreleaser, men jag hittar inte ett pip om 150/2,8 1:1.

Skulle det visa sig att den är på G till A-bajonett, pensionerar jag min Minolta 100 mm f/2,8 1:1 och ställer mig i kö för en Sigma. Lätt beslut. Det är överlägset 180 mm, såväl Sigma som Tamron.
 
Vilket datum svarade Tura att det kommer? Jag har frågat i januari 2007 och februari 2008 och fått ovan anvivna svar "... inte inom överskådlig ...".

Jag misstror ingalunda uppgiften, men samma "positiva svar" kom helt plötsligt förra sommaren också, för att sedan i februari lika plötsligt rivas upp. Det hade varit smakligt om uppgiften återfanns i Sigmas pressreleaser, men jag hittar inte ett pip om 150/2,8 1:1.

Skulle det visa sig att den är på G till A-bajonett, pensionerar jag min Minolta 100 mm f/2,8 1:1 och ställer mig i kö för en Sigma. Lätt beslut. Det är överlägset 180 mm, såväl Sigma som Tamron.

Här är senaste svret jag fått:
Hej

Vi räknar med att kunna leverera till våra återförsäljare i månadsskiftet!

Mvh

Tura Scandinavia
 
Hur kan Du berätta om innehållet i ett mail som kommer i Din låda 18/8 redam fem dagar tidigare? Konspirations.servern är kanske inkopplad?

Din trovärdighet rasar raskt utför imho.
 
Hur kan Du berätta om innehållet i ett mail som kommer i Din låda 18/8 redam fem dagar tidigare? Konspirations.servern är kanske inkopplad?

Din trovärdighet rasar raskt utför imho.

Du får tro vad du vill om min trovärdighet, varför skulle jag hitta på något????
Jag hade tidigare i våras även frågat och fått olika svar, detta är det senaste svaret jag fick. Det hade jag ju naturligtvis inte behövt meddela någon, men trodde att det kanske var intressant.
 
Snabb koll på lite sajter under gårdagen

Scandinavian Photo har Sigma 150 mm 2,8 som "beställd" sedan 2008-05-02
Cyberphoto saknar den i sin onlinekatalog
Tura Scandinavia saknar den i sin onlinekatalog
Sigma Japan tar inte upp den på sin sida
Sigma USA tar inte upp den på sin sida
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.