Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Detta har säkert tagit upp förut, men jag chansar på att få några svar.

Har börjat intressera mig för macrofotografering. Skulle vara roligt att fota insekter etc. Detta är nytt för mig, så det jag nu undrar är:

Vilket macroobjektiv skulle ni rekommendera till en nybörjare och gärna varför ni skulle välja just det objektivet. IS eller inte? Har en Canon 400D.

Tacksam för alla svar. :)
//Stefan

Har börjat intressera mig för macrofotografering. Skulle vara roligt att fota insekter etc. Detta är nytt för mig, så det jag nu undrar är:

Vilket macroobjektiv skulle ni rekommendera till en nybörjare och gärna varför ni skulle välja just det objektivet. IS eller inte? Har en Canon 400D.

//Stefan

Vill du komma undan så billigt som möjligt är mitt råd att du köper en M42-adapter till canon eos på tradera samt en random 135 mm objektiv med m42-fäste. Givetsvis köper du också ett gäng mellanringar eller en makrobälj.
Jag har en makrobälj och några olika manuella m42-objekitv och tycker det ger mycket trevliga makro-bilder. ( http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2536009.htm?set=mp) tagen med mellanringar och ett 35mm objektiv.

Men om du vill ha canonobjektiv så finns det säkert någon annan som kan ge dig råd.

Vill du komma undan så billigt som möjligt är mitt råd att du köper en M42-adapter till canon eos på tradera samt en random 135 mm objektiv med m42-fäste. Givetsvis köper du också ett gäng mellanringar eller en makrobälj.
Jag har en makrobälj och några olika manuella m42-objekitv och tycker det ger mycket trevliga makro-bilder. ( http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2536009.htm?set=mp) tagen med mellanringar och ett 35mm objektiv.

Men om du vill ha canonobjektiv så finns det säkert någon annan som kan ge dig råd.

Detta alternativ kör jag också ibland och det fungerar klockrent det med. Testat både med 135mm och 50mm och båda funkar bra.

Exempel med m42 mellanringar och ett Chinon 50mm: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2228690.htm

1 Det produceras inga dåliga macroobjektiv.
2 Välj efter brännvidd.

Brännvidden väljer du efter HUR du vill fotografera, VAD du fotograferar och HUR du vill att bilderna skall upplevas(perspektiv).

Som sagt alla makro är bra. Det som skiljer är brännvidd och om det är internfokus IF eller inte samt hur bra AF fungerar.

Tamron 90 är nog ett av de bästa sett till skärpa, jag tror att detta beror på avsaknad av IF och ingen bildstabilisering, vilket troligen kan göra det mer precis i skärpa.

Bildstabilisering är inget du behöver till makro.

Jag vill gärna ha IF för annars så minskar det redan korta arbetsavståndet till hälften, längden på objektivet ökar med hur inställningen av avståndet

Nu har jag Nikon så vad jag har sett så fungerar nikons AF riktigt bra till makro, därför föredrar jag mitt nikon mot mitt sigma 150 som jag också har.

Hur det är med Canons 100/2.8 vet jag inte, men prova du i en fotoaffär tex sigma 70, canon 100 och Tamrons 90, ta med din kamera och testköra dessa och se vilken du tycker känns bäst

Som sagt alla makro är bra. Det som skiljer är brännvidd och om det är internfokus IF eller inte samt hur bra AF fungerar.

Tamron 90 är nog ett av de bästa sett till skärpa, jag tror att detta beror på avsaknad av IF och ingen bildstabilisering, vilket troligen kan göra det mer precis i skärpa.

Bildstabilisering är inget du behöver till makro.

Jag vill gärna ha IF för annars så minskar det redan korta arbetsavståndet till hälften, längden på objektivet ökar med hur inställningen av avståndet

Nu har jag Nikon så vad jag har sett så fungerar nikons AF riktigt bra till makro, därför föredrar jag mitt nikon mot mitt sigma 150 som jag också har.

Hur det är med Canons 100/2.8 vet jag inte, men prova du i en fotoaffär tex sigma 70, canon 100 och Tamrons 90, ta med din kamera och testköra dessa och se vilken du tycker känns bäst

Tack så mycket för infon. Bra idé att ta med kameran till shopen. :)

Tack så mycket för infon. Bra idé att ta med kameran till shopen. :)

Har du en ScandinavienPhoto i närheten så brukar de vara väldigt vänligt inställda på egen testning, har t.o.m lånat med mig objektiv ut på en 20min fototur. Kan man sedan jämföra hemma i lugn o ro

Hittar du vad du söker, så kan du ju senare börja kolla begagnad marknaden också. Där har också S P en hel del och du får 6mån garanti. Deras begagnadlista på internet ligger just nu nere, de håller på att gör om hemsidan

//Stefan

Tamron SP 90/2,8Macro eller Sigma 70/2,8 Macro. Båda mycket bra och knivskarpa. Sigmat är mer allround och blir en porträttoptik förutom Macro. kostar runt 3 000 kr, lite billigare begagnat.

Kör med trådlös blixt och liten bländare, typ f/11-22 för att lite längre skärpedjup. Med blixt får du en frysning av bilderna så du inte behöver stabilisering.

Tyvärr funkar inte Canon med trådlös blixtstyrning med hjälp av den inbyggda blixten som trigger som det gör hos Sony och Nikon, men det finns ju tillbehör som gör det möjligt, fast inte med total eponeringskontroll tyvärr tror jag. Det finns möjlighet att bygga en "strut" till antingen den inbyggda blixten eller en separat blixt. Funkar riktigt bra det med, men man blir lite begränsad vilken riktning man får på ljuset.

Här är en bålgeting. Jag tog den på fri hand med kameran i högerhanden och blixten i vänsterhanden riktad snett uppifrån från vänster ganska nära motivet. Sigma 70 f/22, ISO 100
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2362262.htm?set=mp

/Mats

Inte på en 400D, men på 600D och 7D funkar det.

Nä precis, men det var väl en 400D hon hade?

Här är förresten den där blitstruten jag talade om som jag har byggt.
Blixtstrut.jpg

Supersmidigt att använda. Bara att gunga in skärpan och trycka av, blir perfekt varje gång.
klockskruv.jpg

Här är en byggbeskrivning på en liknande gunka som använder den inbyggda blixten
http://renseblog.stellaria.nl/#post42

Andra har byggt något liknande med hjälp av en Pringles chips-burk.

/Mats

Har du en ScandinavienPhoto i närheten så brukar de vara väldigt vänligt inställda på egen testning, har t.o.m lånat med mig objektiv ut på en 20min fototur. Kan man sedan jämföra hemma i lugn o ro

Hittar du vad du söker, så kan du ju senare börja kolla begagnad marknaden också. Där har också S P en hel del och du får 6mån garanti. Deras begagnadlista på internet ligger just nu nere, de håller på att gör om hemsidan

Har kollat och det finns en SP butik i Malmö. Kommer att kolla där oxå.

Tackar så mycket för alla era svar. :)

Tyvärr funkar inte Canon med trådlös blixtstyrning med hjälp av den inbyggda blixten som trigger som det gör hos Sony och Nikon
Inte på en 400D, men på 600D och 7D funkar det.
Nä precis, men det var väl en 400D hon hade?
Då kan man ju skriva "Tyvärr fungerar inte trådlös blixtstyrning mha inbyggda blixten på 400D, till det behövs de nyare modellerna 600D eller 7D". Om du envisas kan du ju lägga till: "Eller kan man kasta bort sina objektiv och helt byta system till Sony eller Nikon, där funktionen finns på en del modeller... :)

Men struten verkar rätt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar