Tror inte heller på zoomobjektiv med närbildslins. Visst kan man komma tillräckligt nära och få rätt förstoringsgrad men dels så blir upplösning och bildkvalitet inte speciellt bra med den lösningen och dels så blir kantskärpan katastrofalt dålig. Om han ska fotografera ett smycke så skulle jag tro att skärpa över hela bildytan är rätt viktig.
Nej, vid smyckefotografering är skärpa över hela ytan sällan särskilt viktig. Precis som vid all annan fotografering handlar det mer om ljussättning och komposition. Skärpedjupet kan vara ett större problem än den maximala skärpan.
Jag blir också lite misstänksam när jag ser uttrycket "kantskärpa" här, använt på ett sätt som avviker från dess ursprungliga betydelse. Det finns två skilda begrepp som ofta förväxlas, kantskärpa och randskärpa.
Kantskärpa, som på engelska heter
acutance, har ingenting med skärpan ut mot bildens kanter att göra, utan skärpan längre ut från mitten av bilden betecknas
randskärpa. Den kan vara mer eller mindre viktig, och när man ska ta repro på plana föremål, exempelvis frimärken, är försättslins inte bra. Däremot vid fotografering av tredimensionella föremål och om man inte har något i kanten av bilden som är viktigt att det ska vara skarpt, så är skärpan ut mot bildens kanter oväsentlig. Ibland är det till och med en fördel med bildfältskrökning.
Så jag antar att det handlar om vad man brukar uttrycka YMMV - Your Mileage May Vary. Jag har faktiskt använt närbildslins (försättslins) ganska mycket, så jag har många exempel på att kvalitén är fullt godtagbar; det är därför jag nämner att man inte bör ha starkare lins än +3. Om det räcker med +2 är det så klart bättre.
Just för smyckefotograferin är det en mycket bra och enkel lösning. Smycken kräver inte ett makroobjektiv, även om det så klart är bättre. Det är också rejält mycket dyrare, när man redan har ett tele som kan användas tillsammans med närbildslins. Att närbildslinser skulle vara så erbarmligt dåliga är något man kan läsa sig till, men för den som använder dem i praktiken är intrycket i regel ett annat. Jag har väldigt svårt att tänka mig att exempelvis Hasselblad skulle ha sålt Proxar närbildslinser till sina kameror om det vore en dålig lösning. Men jag har inte mer än femtio års erfarenhet, jag kan så klart ha fel.