Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mail i El Captain (OSX)

Produkter
(logga in för att koppla)
2016-02-10. Klockan 11.30

Har nu varit i kontakt med Comhems support via telefon. Just nu har de ett fel på en server vilket troligtvis är orsaken till allt detta strul. Återkommer i frågan när de återkommer till mig och om det funkar då.
 
Funderar lite på detta med ett ev server-fel hos Comhem. På min äldre iMac från 2011, med MacOS 10.7.5 fungerar mitt Mail klockrent medan på min nya iMac med El Captain inte alls. Se bild nr 2. Kan någon förklara detta? Jag fattar ingenting? Vad är det egentliga felet? Hos Apple eller hos Comhem?
 

Bilagor

  • el c.jpg
    el c.jpg
    38.6 KB · Visningar: 31
  • 10.7.5.jpg
    10.7.5.jpg
    78.5 KB · Visningar: 29
Lite mer info. Jag har testat med Windows 10 och även där krånglar det med utgående mejl och Comhem. Lars' problem är utgående mejlserver. Man skulle kunna misstänka Mac men för mig funkar det inte heller med Windows 10. Googlar man så kan man läsa att Lars inte är ensam om sitt problem.
 
2016-02-10. Klockan 11.30

Har nu varit i kontakt med Comhems support via telefon. Just nu har de ett fel på en server vilket troligtvis är orsaken till allt detta strul. Återkommer i frågan när de återkommer till mig och om det funkar då.

Jag har senaste versionen av El Capitan och Comhem och peppar peppar så har det funkat problemfritt varje dag senaste veckan (och tidigare med).
 
Har ni testat dessa inställningar med autentisering för utgående e-post?

Server för utgående e-post
Protokoll: SMTPS (bocka i SSL)
Port: 465
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.

Alternativ server för utgående e-post
Protokoll: SMTP TLS (Submission)
Port: 587
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.
I skärmdumparna ser det ut som att SMTPS och SMTP TLS använts utan inloggning, och det fungerar nog inte så bra.
 
Har ni testat dessa inställningar med autentisering för utgående e-post?


I skärmdumparna ser det ut som att SMTPS och SMTP TLS använts utan inloggning, och det fungerar nog inte så bra.

Tack för ditt förslag, men det verkar ha "hängt sig" någonstans iom att ingående server hela tiden, oavsett vad jag gör, är gråmarkerad och låter sig inte påverkas alls. Har försökt flera ggr komma runt detta utan att lyckats (ännu...)

Väntar nu på telefon från Comhems support, vi har haft flera samtal innan och det slutade med att igår sade dem att de har en server som inte fungerar fullt ut. Hoppas nu bara det är det som är felet.

Men det märkliga är ju att min gamla iMac (från 2011) och min frus MacBook Pro fungerar klockrent med samma inställningar. Gissar också det kan vara en konflikt mellan Apple > El Captain vs Comhem?? De verkar inte gilla varandra.

Joakim.e skrev i ett föregående inlägg: "Jag har senaste versionen av El Capitan och Comhem och peppar peppar så har det funkat problemfritt varje dag senaste veckan (och tidigare med)."

Hoppas hans kunskaper kan bidra till mitt bekymmer.
 
Efter att fått förnyad kontakt med Comhems telefonsupport ändrade jag utgående serverport till 465 vilket tydligen avgjorde saken. Även om alla synliga inställningar i Konto ser helt fel ut så fungerar Mail till sist.

Så här ser det ut nu, inringat med rött är det som är "fel" och som egentligen inte ska fungera - men gör det ändå! Hoppas att detta kan hjälpa andra med liknande problem.

Stort tack till alla som har hjälpt till med detta!
 

Bilagor

  • mail_inst.jpg
    mail_inst.jpg
    60.5 KB · Visningar: 33
Utgående server strular med POP för mig, Apple Mail glömmer inställningarna vid programstart. Skumt.
Välj Googles server, funkar för mig.

smtp.gmail.com
 
Det kanske redan har nämnts, men det kanske är en bra ide att ta bort inställningsfilen, dvs plist-filen för programmet? Då ska inställningarna bli rena. Men det hela låter lite underligt..tråkigt med strul.
 
Det kanske redan har nämnts, men det kanske är en bra ide att ta bort inställningsfilen, dvs plist-filen för programmet? Då ska inställningarna bli rena. Men det hela låter lite underligt..tråkigt med strul.

Självklart är ditt tips det bästa när något program strular. I mitt fall var det inte så utan när jag fick ändra utgående portnumret så löste sig alltihop. Nu får man bara hålla tummarna att det förbli så också.

Men jag har vissa småsaker som ska fixas till innan allt är helt klart.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar