Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mail i El Captain (OSX)
- Trådstartare M7_21
- Start datum
M7_21
Aktiv medlem
Funderar lite på detta med ett ev server-fel hos Comhem. På min äldre iMac från 2011, med MacOS 10.7.5 fungerar mitt Mail klockrent medan på min nya iMac med El Captain inte alls. Se bild nr 2. Kan någon förklara detta? Jag fattar ingenting? Vad är det egentliga felet? Hos Apple eller hos Comhem?
Bilagor
peranders
Aktiv medlem
Lite mer info. Jag har testat med Windows 10 och även där krånglar det med utgående mejl och Comhem. Lars' problem är utgående mejlserver. Man skulle kunna misstänka Mac men för mig funkar det inte heller med Windows 10. Googlar man så kan man läsa att Lars inte är ensam om sitt problem.
Joakim.e
Aktiv medlem
2016-02-10. Klockan 11.30
Har nu varit i kontakt med Comhems support via telefon. Just nu har de ett fel på en server vilket troligtvis är orsaken till allt detta strul. Återkommer i frågan när de återkommer till mig och om det funkar då.
Jag har senaste versionen av El Capitan och Comhem och peppar peppar så har det funkat problemfritt varje dag senaste veckan (och tidigare med).
afe
Aktiv medlem
Har ni testat dessa inställningar med autentisering för utgående e-post?
I skärmdumparna ser det ut som att SMTPS och SMTP TLS använts utan inloggning, och det fungerar nog inte så bra.Server för utgående e-post
Protokoll: SMTPS (bocka i SSL)
Port: 465
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.
Alternativ server för utgående e-post
Protokoll: SMTP TLS (Submission)
Port: 587
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.
M7_21
Aktiv medlem
Jag har senaste versionen av El Capitan och Comhem och peppar peppar så har det funkat problemfritt varje dag senaste veckan (och tidigare med).
Hej, har du lust/möjlighet att ta en/flera skärmdumpar på dina inställningar i kontoinställningar i ditt Mail och maila dem till mig på:
[email protected]
Tack på förhand!
M7_21
Aktiv medlem
Har ni testat dessa inställningar med autentisering för utgående e-post?
I skärmdumparna ser det ut som att SMTPS och SMTP TLS använts utan inloggning, och det fungerar nog inte så bra.
Tack för ditt förslag, men det verkar ha "hängt sig" någonstans iom att ingående server hela tiden, oavsett vad jag gör, är gråmarkerad och låter sig inte påverkas alls. Har försökt flera ggr komma runt detta utan att lyckats (ännu...)
Väntar nu på telefon från Comhems support, vi har haft flera samtal innan och det slutade med att igår sade dem att de har en server som inte fungerar fullt ut. Hoppas nu bara det är det som är felet.
Men det märkliga är ju att min gamla iMac (från 2011) och min frus MacBook Pro fungerar klockrent med samma inställningar. Gissar också det kan vara en konflikt mellan Apple > El Captain vs Comhem?? De verkar inte gilla varandra.
Joakim.e skrev i ett föregående inlägg: "Jag har senaste versionen av El Capitan och Comhem och peppar peppar så har det funkat problemfritt varje dag senaste veckan (och tidigare med)."
Hoppas hans kunskaper kan bidra till mitt bekymmer.
M7_21
Aktiv medlem
Efter att fått förnyad kontakt med Comhems telefonsupport ändrade jag utgående serverport till 465 vilket tydligen avgjorde saken. Även om alla synliga inställningar i Konto ser helt fel ut så fungerar Mail till sist.
Så här ser det ut nu, inringat med rött är det som är "fel" och som egentligen inte ska fungera - men gör det ändå! Hoppas att detta kan hjälpa andra med liknande problem.
Stort tack till alla som har hjälpt till med detta!
Så här ser det ut nu, inringat med rött är det som är "fel" och som egentligen inte ska fungera - men gör det ändå! Hoppas att detta kan hjälpa andra med liknande problem.
Stort tack till alla som har hjälpt till med detta!
Bilagor
afe
Aktiv medlem
Utgående server strular med POP för mig, Apple Mail glömmer inställningarna vid programstart. Skumt.
Välj Googles server, funkar för mig.
smtp.gmail.com
POP har inget med utgående mejl att göra, så det borde inte påverka.
Jacobssons
Aktiv medlem
Det kanske redan har nämnts, men det kanske är en bra ide att ta bort inställningsfilen, dvs plist-filen för programmet? Då ska inställningarna bli rena. Men det hela låter lite underligt..tråkigt med strul.
M7_21
Aktiv medlem
Det kanske redan har nämnts, men det kanske är en bra ide att ta bort inställningsfilen, dvs plist-filen för programmet? Då ska inställningarna bli rena. Men det hela låter lite underligt..tråkigt med strul.
Självklart är ditt tips det bästa när något program strular. I mitt fall var det inte så utan när jag fick ändra utgående portnumret så löste sig alltihop. Nu får man bara hålla tummarna att det förbli så också.
Men jag har vissa småsaker som ska fixas till innan allt är helt klart.
Jacobssons
Aktiv medlem
Härligt att höra att det löste sig!