Annons

Macrotillbehör till minolta dimage A1:a?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag gillar att fota macrobilder, har dessvärre bara en minolta dimage A1 och har i nuläget inte råd med något nytt.

Unrar lite över hur jag kan förbättra min macrofunktion på A1:an.

Har hört något om closeup linser, vad är det för något och hur används de?

Har även fått ett tips om något som heter CL49-200, är det en closeuplins? Någon som vet vad det är och om den i sådana fall är något att ha?

Mvh Camilla

Närbildslinser är som en typ av filter som man skruvar på i filtergängan på kameran. Det är "korrektionslinser" precis som glasögon, kan man säga, och finns i olika styrkor.
Det finns åxå olika typer. Dels de med bara en lins i och sen de med två eller kanske ännu fler. De senare ger bättre bildkavlitet, men är åxå betydligt dyrare (700-800kr och uppåt).
Vill du testa så kan du köpa en Hoya +4 närbildslins för runt 200kr.

Det finns också gott om billiga närbildslinskit på exempelvis ebay.

Närbildslinser finns i olika styrka, så kallad diopterstyrka. Ju högre styrka, desto närmare frontlinsen på objektivet flyttas närmsta möjliga fokuspunkten. Med högre styrka minskar också skärpedjup och fokusområdets djup drastiskt.

Exempel:
I telemakroläge kan min Casio P600 fokusera från ca 40cm till ca 50cm. Med en +3-närbildslins påsatt minskar fokusområdet till ca 15-17cm. Med alla mina linser, dvs +1+2+3-linserna påsatta samtidigt, är fokusområdet bara några millimeter kring ca 6cm. Skärpedjupet är då minimalt, bara någon enstaka millimeter är helt skarp och det är bara någon centimeter som är ens uttydbar. Resten är bara suddigt. Se exemplet nedan, motivet är ett sockerkorn.

Bilagor

• socker.jpg
    socker.jpg
    42 KB · Visningar: 126
Vill man komma riktigt nära så kan man åxå använda ett bakvänt 50mm objektiv. Jag vet inte hur det funkar på A1. Det kan ge vinjettering, om man har otur. Men det kostar inte mer än ett par hundralappar för ett begagnat dylikt, om man vill testa.
Då måste man dock ha en ska makrokopplingsring (om man inte vill tejpa, vilket ju är lite opraktiskt).

Denna bild är tagen med en sådan monterad på min A70: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=203395

Men en eller ett par närbildslinser är nog vettigt att börja med dock. :)

Har jag föstått rätt nu?

Jag får ett mycket kortare skärpedjup av närbildslinsen/erna?

Det går att koppla ihop flera på en gång och på så vis ökar jag effekten, så en +1 lins och en +2 lins ger samma effekt som en +3 lins?

En närbildslins gör att jag kommer närmre objektet och på så vis får jag en större bild av objektet i sökaren?

Om detta stämmer, finns det då någon regel på ungefär hur mycket närmre jag kommer med de olika linserna?

Mvh Camilla

Nja... Du får eg inte kortare skärpedjup av linserna i sig. Men större avbildningsskala ger kortare skärpedjup, så i praktiken så så blir ju effekten den att du får kortare skärpedjup. Du vill ju komma närmare för att få större avbildningsskala.

Jo, du kommer närmare motivet med närbildslinser. Om du håller en tidning framför dig och så för du den så nära att du inte kan fokusera med ögat längre utan texten blir suddig. Stoppar du in en närbildslins mellan tidningen och ögat kommer du att se texten klart igen.

Ja, man kan koppla ihop flera för att få mer effekt, fast ju fler du stackar på varandra ju sämre bildkvalitet kommer du att få. Så man vill ju ha så få som möjligt.

Hur mycket närmare man kommer beror, om jag inte är helt ute och seglar, på vilken närgräns du har från början. Om du redan kan komma väldigt nära behövs det högre styrka för att öka avbildningsskalan x procent.
Det beror åxå på brännvidden. Vid längre brännvidd blir verkan av närbildslinser större.
Det finns formler för att räkna på detdär, men jag har inte koll på dem.

Tack snälla Robert och Dan för hjälpen!

Tror att jag fått ett lite bättre grepp om det hela nu, snurrar lite fortfarande, men det får jag nog stå ut med. :)

Det blir nog till att gå ut på närbildslinsjakt i helgen tror jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar