Annons

Macroobjektiv under 5000:- ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är samma objektiv som finns under namn som soligor och cosina, även pentax ska visst ha det i sitt sortiment och kanske nått märke ytterligare.

Enligt testerna är det ett objektiv med medelgoda optiska egenskaper och bra för sin prisklass.

Själv har jag testat objektivet i soligorversionen och mekaniskt var den rena skämtet, men skärpan var helt okej, om ej imponerande.
 
eon skrev:
Har du inte insett att Canons objektiv inte passar på en Nikon?
He he... Nej det förstås! Köp en ny kamera då! ;-)
Tur för mig att Nikons objektiv passar på Canon med adapter, eftersom jag har en drös kvar. Behöver du inte AF, men enormt bra byggkvalitet och skärpa kan du köpa mitt Tamron 90mm f/2,5 med Nikon-Adaptall-fattning rätt billigt.

Det var jag som läste ursprungsinlägget lite dåligt, ursäkta. Såg bara att någon annan diskuerade EF-S 60mm och lät mig luras... Jag är ju f.d. Nikonist, men har inte haft något av deras makron. Farsan har ett 60mm som är skarpt. 105:an har bra rykte, och till Nikon för 5000kr skulle jag köpt ett sådant begagnat.

/Pontus
 
sagan skrev:
Det är samma objektiv som finns under namn som soligor och cosina, även pentax ska visst ha det i sitt sortiment och kanske nått märke ytterligare.
Vivitar tror jag också. Kärt barn har många namn.

Själv har jag testat objektivet i soligorversionen och mekaniskt var den rena skämtet, men skärpan var helt okej, om ej imponerande.
Jo, det finns säkert bättre. Men i förhållande till priset är det jag läst och sett i bildväg (ej personlig erfarenhet) imponerande i förhållande till priset.

/Pontus
 
Med tanke på att man får 6 års garanti så kan det ju inte vara helt dåligt. Visst det känns inte så gediget som ett orginalobjektiv men använder man det några ggr i veckan så funkar det helt ok. Spindeln är ca : 6 mm lång (kroppen)
 

Bilagor

  • nya kmpisarliten.jpg
    nya kmpisarliten.jpg
    41.3 KB · Visningar: 122
6års garanti är inte fy skam. Ok det känns att det är billigt men funkar helt ok. Spindeln är tagen med mitt phoenix
Ralf
 

Bilagor

  • nya kmpisarliten.jpg
    nya kmpisarliten.jpg
    41.3 KB · Visningar: 119
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.