Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv till eos 500d

Produkter
(logga in för att koppla)

Ojsans

Ny medlem
Hej! Först och främst ber jag om ursäkt ifall det redan finns svar på min fråga på forumet, är ny här och har lite svårt att leta..

Jag funderar på att köpa ett macro-objektiv till min eos 500d och velar mellan

Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro
Canon EF 100mm f/2.8 USM macro
Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO

Vad jag kan läsa mig till är alla dessa bra objektiv. Någon som kan klargöra lite skillnader (om det finns några - förutom brännvidden på Tamronet!)?

Jag har förstått att AF överlag är sämre på macro-objektiv, men är det nåt av dessa som skulle kunna funka även som kort tele inne i sporthallar? Tänker inte på sport i första hand utan hundutställningar, eventuellt även ridsport i ridhus.

Tacksam för all hjälp!

Jag har förstått att AF överlag är sämre på macro-objektiv, men är det nåt av dessa som skulle kunna funka även som kort tele inne i sporthallar? Tänker inte på sport i första hand utan hundutställningar, eventuellt även ridsport i ridhus.

Tacksam för all hjälp!

Jag har själv fotat tennis inomhus med makro, det fungerar. Tennis är ju en ganska "förutsägbar" sport så det funkar även med en lite slöare AF. Men idialiskt är det inte.

Kanske skall du titta på Canons 85/1.8? Jag har ingen erfarenhet själv av det men jag tror det skulle kunna vara väldigt användbart i de situationer du beskriver. Ljusstyrka kan man inte få för mycket av i inomhussport!

Som alltid kan man rekommendera Photozone: http://www.photozone.de/canon-eos/
Bra sida med recensioner av objektiv, oftast med provbilder tagna med objektivet också.

Annars har jag tyvärr inget att komma med mer än att jag själv funderar på Canons 100mm 2.8 macro (eller eventuellt L-varianten av densamma).

Jag kan rekommendera Tamron SP90 vilket är mycket bra om än lite plastigt och utan IF. Optiska prestanda är dock riktigt bra.

Jag har EF100 f/2.8 L IS USM och ett Sigma 70mm macro - båda är bra, men lite olika. EF optiken är mer universell, vädertätad, har IS och inte fullt så slö AF (även om den är långsam för att vara USM). Sigmat (vilket för övrigt är rätt likt Tamron SP90) är bättre som rent macroobjketiv och fungerar även bra som porträtt - det är dock verkligen inte något sportobjketiv med sin långsamma och smågnöliga AF. Skärpan, kontrasten och upplösningen är dock riktigt bra och den fungerar bra med TC och mellanringar också.

Canon EF 100mm f/2.8 USM macro skulle jag vara lite försiktig med då den inte är lika vass optiskt som de andra och bevisligen har haft en del kvallitéetsproblem.

ANNONS