Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv+mellanringar & Konvertrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ajjebajje

Medlem
Har jag ett Nikon 105/2.8 Micro som jag är mycket nöjd med. Objektivet har en avbildningskala 1:1

1.Om jag skulle vilja ha ännu högre avbildningskala, hur ska jag göra?

2.Ska man använda konverter eller mellanringar eller en kombination?

3. Någon som har praktiska erfarenheter vad som ger bra resultat?

4.Hur påverkas arbetsavståndet på min Macro av konverter/mellanringar?
 
I korthet:

Mellanringar ger en bättre närgräns. D.v.s. du kan krypa ännu närmare motivet. En fördel mot konverter är att det blir inga extra glasytor som kan ge skärpeförlust.

Konvertrar ger ökad brännvidd med samma närgräns som du redan har. En fördel med dessa kan vara att du får ett längre arbetsavstånd än med mellanringar.
 
danneman skrev:
Konvertrar ger ökad brännvidd med samma närgräns som du redan har. En fördel med dessa kan vara att du får ett längre arbetsavstånd än med mellanringar.

eller högre avbildningsskala vid samma avstånd. Fattade jag det korrekt?
 
Objektivet har redan en närgräns på 0.314 m. Så mellanringar har jag ingen nytta av med andra ord..

Nån som testat denna optik med Nikon TC-201?
 
Köp en ring 52mm-52mm för ca 200kr från Photax.

Sen skruvar du dit den i filtergängan frampå 105:an och sedan skruvar du dit din 50:a bakvänt på ringen.
Ställ in 50:ans bländare fullt öppen.

Du får då 105/50=2,1 dvs 2,1:1 i avbildningsskala.

/Erik
 
Finns det något slags skydd/Filter man kan sätta bak på 50:an för skydda mot damm smuts och liknande?

Förändras närgränsen?

Har du testat detta själv? Fungerar det i praktiken?
 
Alexander:
Ja, närgränsen är det som förändras. Du kommer att ha den bakre linsen på 50mm:n nästan mot motivet. Det är ett par cm spelrum om jag sätter dit en 50:a på mitt tamron 90.
Jag har en gammal Canon FDn 50/1.8 för detta ändamålet. Där sitter fronlinsen inte så långt in i objektivet så man använder inte 50:n lika långt ut i kanterna. Det ger lite bättre bildkvalitet verkar det som, men jag har inte gjort några jättetester.

Erik:
Så länge "hålet" är tillräckligt stort i 50mm:n så att man inte får vinjettering så...
Jag har ju 55mm filtergänga på min Tamron 90 och 52mm på den bakvända 50mm:n enl. ovan och det funkar bra. Jag har dock bara en makrokopplingsring som är 52-52 så jag ska skaffa en stepdownring, eller ny makropkopplingsring. Har kört med tejp med den kombon hittils. :)
 
Jag har inte själv provat det ännu.
Min kopplingsring kommer snart.

Jag har läst att det ska gå med viss skillnad i filterdiameter. Om man inte får tag på en korrekt ring så kan en 52-52 plus stepring fungera.

Visst är bakre linsen utsatt och något skydd får inte plats. Man har det ju bara kopplat så kortare stunder, så damm är nog inte ett större problem. I övrigt får man helt enkelt vara försiktig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.