Annons

Macroköp - Sigma 70 eller Tamron 90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Väljer mellan 2 macroobjektiv: Tamron Af 90/2,8 Sp Di macro, samt Sigma AF 70/2,8 Macro EX DG.

Båda har fått bra betyg och har samma prislapp.

Är någon av dem ett säkrare köp när det gäller användarvänligheten och bildkvalitet?

Har ibland läst att sigmas objektiv är lite "opålitliga" och ibland får skickas tillbaka till leverantör för justeringar. Stämmer detta?

Objektivet skall sitta på nikon D50.

Vilket skall jag välja?

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Nikon

Hej

Funderar också på att skaffa ett macro och kanske väljer Sigma 18-50 f/2,8 EX DC Macro. Känner mej förtfarande litte osäker. Det blir min första macro och kan inte så mycket om saken. Det här objevtivet har fått mycket bra kritik i senaste nummer av DigitalFoto.

mvh

Alfredo Vidal

Både Sigma 70 och Tamron 90 har mycket bra bildkvalitet och du kommer att bli nöjd med vilket som. Men Sigma objektivet har mycket bättre bygg-kvalitet än Tamron.
Och Sigma objektiv är INTE mer opålitliga att köpa än något annat märke.

Alfredo,
Vill du ha ett macro så köp inte Sigma 18-50 objektivet. Det är inget riktigt macro objektiv, utan mer ett vanligt zoom objektiv som vilket som helst

fick igår min Tamron 90 2,8 SP Di

Har inte hunnit testat den ordentlig men de första bilden jag har tagit visar att optiken är verkligen bra.
Är besviken att den ändrar bländare när den fokuserar och har kamera i A- läget. Borde ändra exponeringtiden istället. Det fungerar inte som det ska.

Re: fick igår min Tamron 90 2,8 SP Di

elisleño skrev:

Är besviken att den ändrar bländare när den fokuserar och har kamera i A- läget. Borde ändra exponeringtiden istället. Det fungerar inte som det ska.

Du har väl Nikon och om A motsvarar Canons Av läge så borde inte bländaren ändras vid fokusering!

Det låter väldigt skumt. Är du säker på att det verkligen är så?

Mvh
Anders

Det är inget fel, utan resultatet av att man förlorar ljus när man fokuserar på nära håll. Det har alltså med det "verkliga" ljusinsläppet att göra. Nikons 60/2,8 beter sig likadant.

Re: fick igår min Tamron 90 2,8 SP Di

elisleño skrev:
Har inte hunnit testat den ordentlig men de första bilden jag har tagit visar att optiken är verkligen bra.

Det ska vara så. Nikon visar verkligt ljusinsläpp (i form av omräknat bländartal) som blir mindre destu kortare avstånd. Jmfr om du sätter på mellanringar så tappar du ljusstyrka, macroobjectiven har s.a.s. inbyggd justerbar mellanring.

Canon däremot visar teoretisk bländrare och räknar istället om slutartiden så att exponeringen blir rätt.

PS. har själv Tmaron 90mm 2,8 macro och tycker det är suveränt, framförallt i handhavande med snabbfokusringen (AF/MF snbbväljare) gör det mycket mer lättarbetat än t.ec. Canons 105mm macro. Dessutom är objektivet lätt och ljusstarkr, köprekomedation helt enkelt.

tackar

Tackar så mycket för svaret. Man tycker det borde stå manualen säna saker.
Objetivet har mycket bra optik i alla fall och bilderna blir rått exponerade.

en fråga till

Det verkar som man kan ändra både tiden och bländare i S och A läge.
Det normala borde vara att man kan ändra bara bländare i A och tiden i S.
Ska det vara så?

Re: en fråga till

elisleño skrev:
Det verkar som man kan ändra både tiden och bländare i S och A läge.
Det normala borde vara att man kan ändra bara bländare i A och tiden i S.
Ska det vara så?

Det är inte så att du ändrar på exponeringskompensationen med ena hjulet?

Så ser det ut som du ändrar t.ex. tiden då ju bländaren hålls fast (men kan ändras med andra hjulet)?

En annan variant är om du har safety-shift eller vad det heter aktiverat, då kan tiden ändras om man redan har största möjliga bländare men ljuset ändå inte är tillräckligt?

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar