Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrofunderingar!

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen införskaffat mig ett set med mellanringar och är fullt redo att möta den minimala verkligheten i våra omgivningar.

Frågan jag har är dock denna, jag har ett 50mm nyligen inköpt objektiv 1:1,8 och så mitt medföljande 28-90mm objektiv med "sämre" optik tror det är 4:4,5 eller nått. Vilket av dessa skall jag använda för bästa resultat vid min macrofotografering?

mvh robert

Jag håller inte med Peter om att det är självklart. Det finns ett praktiskt skäl som talar för zoomen, inställd på 90mm:

Arbetsavståndet blir väldigt kort med ett 50mm-objektiv. Det är en klar nackdel när man plåtar störningskänsliga motiv (t.ex. fjärilar och liknande). Dessutom kan det hända att man själv skuggar motivet. Och man får mindre utrymme för ordentligt motljusskydd, upplättningsskärmar etc. Och det kan vara svårare att hitta vinklar som ger en "ren" bakgrund. Det är ingen slump att de flesta optiktillverkare väljer brännvidder på 90-100 mm till sina macroobjektiv. Det är en bra kompromiss mellan arbetsavstånd och avbildningsskala.

Skärpemässigt bör resultatet bli bättre med den fasta 50-gluggen. Fast du måste antagligen blända ner några steg för att få bra skärpa, oavsett om du använder 50:an eller zoomen. Jag lovar att skärpan är risig vid bländare 1,8 i macroområdet. (Men det är skärpedjupet oxå, å andra sidan...)

Bättre skärpa kan det bli om du vänder 50-gluggen bak-och-fram med en omvändningsring. En vanlig 50-glugg är nämligen optimerad för bästa skärpa då avståndet från gluggen till motivet är större än avståndet från gluggen till filmplanet. Vid macrofoto är förhållandet ju ibland det omvända.

Men med bakvänd optik måste du förstås blända ner manuellt. Den automatiska nedbländningen funkar inte. Allting har en baksida...:(

Mörkt blir det :)

Med ett par mellanringar på zoomen så är du ju nere på ca f8 innan du ens börjat den mekaniska nerbländingen som behövs för att få optimal skärpa. Jag skulle tro att du hamnar på motsvarande ca f22 med zoomen.
Med samma antal mellanringar på normalen och med två stegs nedbländning så blir det väl ca f8,
om jag inte är för trött i skallen. Det innebär en väsentlig skillnad i användbarhet.
Hare bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar