Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrobälg

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Hm.
Objektiv till förstoringsaparater borde väl vara beräknade för närområdet, om man kasserar en förstoringsapparat och behåller själva bälgen, har ett sjysst förstoringsobjektiv och sätter en platta med passande kamerafattning i andra änden...
Har man då fått en möjligen klumpig men bra macrobälg?
(nä, jag tänker inte att bottenplattan ska sitta kvar...)

Tanken är att man ofta kan hitta förstoringsapparater billigt på loppisar, myrorna och liknande som man skulle kunna offra.
Jag har sedan ett fint objektiv som jag skulle kunna använda.

För att få en platta som passar kameran (i mitt fall Pentax K fattning) skulle man antingen leta efter en adapterring, reverseringsring, T2 adapter eller helt enkelt skruva sönder något sämre objektiv.
Sedan limma den på bälgen och voila!

Ok, man mister bländar automatik, skärpedjupskontroll osv. men ändå.


Stämmer detta resonemang, någon som gjort det?


Det blir ju i alla fall billigt.
 
jolo skrev:
Stämmer detta resonemang, någon som gjort det?
Låter lite klumpigt som sagt, men det beror ju på vad du har för förstoringsapparat. Om den saknar förställning och dylikt kan den ju vara rätt smidig. Men viss funkar idén.

jolo skrev:
Ok, man mister bländar automatik, skärpedjupskontroll osv
Skärpedjupskontroll mister du inte, snarare tvärtom :)
 
jolo skrev:
Hm.

För att få en platta som passar kameran (i mitt fall Pentax K fattning) skulle man antingen leta efter en adapterring, reverseringsring, T2 adapter eller helt enkelt skruva sönder något sämre objektiv.
Sedan limma den på bälgen och voila!

Jag har nog en reverseringsring liggandes till Pentax K-bajonett. antaglige 49mm gänga men jag vet inte säkert.
får väl rota i skrymmorna om någon behöver den.
 
"Ok, man mister bländar automatik, skärpedjupskontroll osv. men ändå."

Skärpedjupskontroll har Du väl när Du bländar ner vilket måste ske manuellt med ett bakvänt objektiv.
 
Jag har precis gått i samma tankar och igår skruvade jag isär förstoringsapparaten. Jag har inte sett resultatet ännu med det såg ok ut i gluggen. Jag ersatte förstoringsopjektivet med en EOS 50 mm och kommer att fortsätta med 100 mm Macro objektivet. Jag hade innan testat en del med sockor och dyligt mellan huset och linsen med hyfsat resultat. Detta sättet var dock lite väl omständigt! Lycka till:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.