Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Novas

Medlem
Jag var och kollade på ett Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO idag. Är det något att ha? Finns det något bättre? Jag vill komma så nära som möjligt gärna så jag kan fota myrans ben. Jag har en Nikon D80
 
Novas skrev:
Jag var och kollade på ett Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO idag. Är det något att ha? Finns det något bättre? Jag vill komma så nära som möjligt gärna så jag kan fota myrans ben. Jag har en Nikon D80

Antar att det är ett av dom bästa macro som finns. Sen finns det längre brännvidder som möjliggör närfoto på lite längre närgräns. Men oftast lite dyrare.

/K
 
Jag känner inte till just detta objektiv men om du kollar in recensionerna den fátt här pá fotosidan ser du att den fár betyg 5 av alla. Detta är ett makro som vad jag förstátt inte har nágon närgränns (macro 1:1 innebär att du bör kunna fota en geting pá 2 cm där getingen täcker upp hela fotot frán hörn till hörn:)

Jag har hört mycket gott om Tamron 90mm makro, om jag var du skulle jag även kolla dess Recensioner (funderar själv pá att köpa detta)

sigma:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13372

Tamron: Har just nu 47 recensioner...

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340

Hoppas jag varit till hjälp
 
Hej Lina!

Jag har Sigma 70mm och det är riktigt skarpt från full glugg!
Det enda som jag kan klaga på är motljusskyddet,
det är ett skämt.
Det är bytt nu mot ett i gummi(50kr på cyberphoto)

Micke.
 
Novas skrev:
jag har ett med en närgräns på 45 cm nu, kommer det bli mycket bättre kort?

Hur avbildningen blir beror naturligtvis på närgränsen och objektivets brännvidd.

Jag har ett 105mm Mikro. Det har en närgräns på ca 35 mm och då fotograferar jag skala 1:1.

Jag har (för exemplets skull) även ett 16mm fisheye. Det har en närgräns på bar 20 cm. Då kan jag nästan ta ett helkroppsporträtt om jag lutar kameran på diagonalen.

Fördelen med en lång brännvidd är alltså att man kan fota med samma avbildningsskala på ett längre avstånd (om man fotar skygga smådjur, t ex)

/peter
 
Det gjorde du rätt i, jag känner ingen som inte är nöjd med detta objektiv!!

Ser fram emot att se dina Makro bilder här!! :)

Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.