Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

LEP41

Aktiv medlem
Står i begrepp att skaffa ett macro till min 300d. Vilket är att föredra EF-S 60/2,8 Macro eller EF 100/2,8 Macro USM.
Med tanke på framtiden då det förmodligen blir större sensorer är kanske 100/2,8 att föredra ?
Någon kvalitetsskillnad mellan dessa gluggar ?
Tacksam för synpunkter.

Jag har 100 macrot och kan rekomendera den varmt, den är knivskarp även på full öppning.
Sen har den väl bättre arbetsavstånd än 60 gluggen, 60 gluggen är väl mindre och smidigare, men som sagt den passar bara till 1.6 sensor kameror och är väl inte helt framtids säker.

Tänkte bara tipsa att Sigmas 150/2.8 HSM Macro fick mycket bra kritik när Foto testade olika objektiv. Personligen har jag tyckt att Sigmas fokusering är lite slö (men HSM ska vara betydligt bättre) men de är helt klart prisvärda.

Tyvärr har jag inte sett så många tester av det online.

Hade precis samma funderingar... jag valde mellan 60 mm och 100 mm. Slog till på 100 macrot.

Det beror väl lite på vad du vill fota också.
100 mm har lite längre arbetsavstånd. Kanske kan ge lite mer rena och lugna bakgrunder. Är å andra sidan tyngre (och större). Och dyrare.

60 mm marknadsförs också som ett bra objektiv för porträtt.
Angående EF-S objektiv och framtiden kan du söka och hitta några trådar om.

Edit: Tex denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=35167

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar