Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro vit fläck i mitten

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
Köpte billiga mellanringar för att testa macro. Satte en 36 mm mellanring på ett EF 70-200 mm 1:4 L IS USM. Efter en hel förmiddag i en gyttjepöl där jag fotograferade trollsländor, kom jag hem med oanvändbara bilder som nästan alla hade en vit fläck i mitten. Jag är säker på att jag inte hade kondens i objektivet. Fattar nada … Någon som vet varför?

Bilagor

• vit-fläck.jpg
    vit-fläck.jpg
    23.2 KB · Visningar: 456
Jag skulle börja med att sätta på objektivlocket för att ta en lång exponering i mörkret. En ev. ljusläcka (från den billiga ringen) bör synas då.

Har du testat en av de andra ringarna och något annat objektiv?

Testat 36 mm mellanring med lång tid och objektivlock = ingen vit fläck.
Testat 36 mm mellanring på 24-105 mm = fortfarande något ljus i mitten men bättre.

Testat 20 mm mellanring på 70-200 mm och resultatet blir skarpt och till synes utan vit fläck, men förstoringen är då givetvis inte stor. Verkar som objektivet/n ”bangar ur” vid stora förstoringar.

Igår testade jag att fota på samma ställe, samma mellanring men med EF 24-105 mm. Jag fick ingen vit fläck på bilderna. Någon som haft problem med EF 70-200 vid användning av mellanringar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar