Annons

Macro utan riktigt macroobjektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasy

Aktiv medlem
Hej,

Jag tycker det skulle vara kul att testa lite macro-fotografering. Dessvärre har jag inte för tillfället råd att lägga pengar på ett riktigt makroobjektiv, utan jag tänkte mig en "fusklösning" för att testa om det är något jag vill hålla på med :)

Jag har läst på lite och de alternativ man har är då antingen försättslinser eller mellanringar. Frågan är också vilket av mina objektiv som passar bäst för en sådan manöver, mitt 50/1.8 eller 180/2.8?

Mellanringar skall vad jag förstått passa bäst för korta brännvidder, en 25 mm mellanring till mitt 50 mm ger mig avbildningsskalan 1:2 men jag förlorar ljusstyrka (vilket iofs inte är några större problem med ett 50/1.8...).

Det andra alternativet är en försättslins till teleobjektivet. Arbetsavståndet kanske inte är så optimalt dock på en aps-c kamera. Å andra sidan lär jag ju få kortare skärpedjup och snyggare bokeh.

Eller är det bättre att köpa ett begagnat manuellt Micro-Nikkor 55/3.5? Får ingen ljusmätning med min D70, men ljusmäta går ju bra att göra själv mha histogramet.

Därför vänder jag mig nu till proffsen för lite vägledning ...

Mvh
Jonas
 
Om du köper mellanringar så lär de väl passa till båda dina objektiv? Då kan du ju testa vilken brännvidd du föredrar.
 
Tackar för svaren.

Sätta 50-objektivet framför 180 verkar lite väl opraktiskt ... samma sak med att vända objektivet.

Det som du säger Cecilia med mellanringar stämmer ju, men en mellanring med 25mm utdrag ger 1:2 macro med 50mm men typ 1:7 på 180mm. Blir dyrt/ljussvagt/opraktiskt med massor av mellanringar.

Kom på att det kanske går att använda min vidvinkelzoom istället (17-35), närgränsen är väldigt kort och avbildningskalan 1:4,6. Får prova hur det funkar (kanske inte riktigt rätt brännvidd för macro, heh).

Någon som vet om Nikons mellanring PK-13 fungerar med autofokus?
 
Tänk inte för mycket på objektivets största bländare. Förmodligen kommer du ändå vilja blända ned en del på grund av det korta skärpedjupet.

Val av brännvidd hänger även en del på vad du ska fotografera. Handlar det om smådjur och annat som kan vara svåra att komma riktigt nära kommer du vilja ha lite längre brännvidder.

Ett riktigt makroobjektiv är ju helt klart mest praktiskt. I alla fall om du inte behöver så kraftig förstoring, för då kommer du i alla fall behöva mellanringar, m.m.

Att vända objektivet behöver inte vara så krångligt som det låter. Jag tycker det är ett riktigt bra alternativ som både är billigt (en adapterring kostar ett par hundra) och ger kraftiga förstoringar. Dessutom tar de så lite plats att du alltid kan ha den liggande i kameraväskan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.