ANNONS
Annons

Macro till Nikon för repro av mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

daytripper

Medlem
Jag brukar fota av mellanformatsnegativ (6x6) mot ett ljusbord med ett "Nikon 35-105mm macro f 3,5-4,5 AF Nikkor" Kameran är en Nikon D3. Negativet fyller bara ut ca en fjärdedel av sökarbilden i macroläget. Frågan är: Vilken typ av macro ska jag ha för att fylla ut nästan hela bilden. Är det på 105mm läget som min macro verkar?

Vet inget om objektivet, men generellt brukar det vara bättre avbildningsförhållande vid största brännvidden på ett zoomobjektiv.

Hur som helst, det brukar inte heller vara "riktig" makro, dvs avbildningsskala 1:1 på sådana objektiv. Det du behöver är ett makroobjektiv gissar jag.

Vet inget om objektivet, men generellt brukar det vara bättre avbildningsförhållande vid största brännvidden på ett zoomobjektiv.

Hur som helst, det brukar inte heller vara "riktig" makro, dvs avbildningsskala 1:1 på sådana objektiv. Det du behöver är ett makroobjektiv gissar jag.

Det är ett macroobjektiv, dvs. det finns ett macroläge efter 135mm som erhålls genom att en knapp på objektivet trycks in...!

Ok, strunt i vad det kallas. Om du läser mitt förra inlägg så kan du lista ut vad jag menar med ett makroobjektiv.

Ditt objektiv verkar ha ett reproduction ratio på ca 1:4. Säger det dig något?

Betyder det att jag ska ha ett ca. 200mm macro för att ett 6x6 neg ska "fylla" sensorn. Eller kanske man ska ha någon form av macrobälg mellan kamera och objekt? Min fråga är i huvudsak: vad är bäst för att fota 6x6 neg med fullformatssensor?

Jag antar att det är 120-film du använder, om man tar ett 1:1 utsnitt från en sådan så är det 56×56mm enligt wikipedia.

Sensorn på D3 är 36x24mm enligt dpreview.com
Om du vill utnyttja sensorytan så mycket som möjligt utan att beskärna negativet något så vill du avteckna 56mm på 24mm, dvs en avbildningsskala på 1:2.333...

Svaret är alltså att ett objektiv som ger avbildningsskala 1:2 räcker. Om det har 1:1 gör inget, men det behövs inte.

Om du vill använda närbildslinser, mellanringar eller riktiga macroobjektiv (din zoom är inte vad man brukar kalla för ett "riktigt" macroobjektiv) är upp till dig och din plånbok :)

Det var ett bra och utförligt svar från Jesper.

Jag tänkte bara tillägga att om du skaffar ett "riktigt" makroobjektiv så är det ju bra att fundera på om du vill fota annat än bara negativ med det. För just negativ skulle jag tippa att de flesta brännvidder funkar, förutsatt att du har tillräckligt med belysning. Däremot för småkryp så är en längre brännvidd att föredra, men då får du ett arbetsavstånd som kanske inte är kompatibelt med negativfotograferingen.

Eftersom du jobbar med kameran på plats och på samma sätt skulle jag föreslå mellanring på ett skarpt normalobjektiv om du har. Du kan ställa in förstoringsgraden genom att fokusera och du kan flytta objektivet närmare / längre bort vid behov. Kenkos automatiska mellanringar ger full automatik. Nikons gamla 50mm/F1,8 är billigt och mycket bra och ger ett riktigt bra resultat tillsammans med mellanring och förstoringsgraden kommer att räcka till för att göra utsnitt om du vill det.

/FW

Jag skulle föreslå ett micro-nikkor 55mm f/2,8 AI-S, det avbildar 1 till 2 och om du vill ner till 1 till 1 så finns mellanringen PK-13. Det är ett riktigt bra objektiv som du även kan ha till "normalobjektiv". Man brukar se dom på annons i bra skick för ca. 1200:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar