Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

ab0o

Medlem
jag har nämligen fått en Nikon D80 med 18 - 135mm optik. Jag är inte så hajj på objektiv, så jag skulle behöva lite hjälp.

*Jag undrar vad allt står för? e.x 18 - 135mm?

*vad är 18- 135mm bra till?

*vad ska man använda för objektiv om jag vill ha super macro med (bildstablisator?)

Är de något objektiv eller dylikt som ni rekomenderar till en Nikon D80 för en amatör fotograf som älskar närbilder,street fotografering, som ofta är i dåligt ljus?

tacksam för svar.
/Anna

ab0o skrev:
*Jag undrar vad allt står för? e.x 18 - 135mm?
Det är brännvidden, alltså det omfång som du ser när du zoomar.

*vad är 18- 135mm bra till?
Allt som du tycker att den passar bra till;-) Det finns inga regler för vad ett visst objektiv ska användas till eller vad det är bra till. Ungefär som att fråga "vad är en hink bra till?"

*vad ska man använda för objektiv om jag vill ha super macro med (bildstablisator?)
Det finns vad jag vet bara ett makroobjektiv till Nikon med bildstabilisering, och det är Nikkor 105/2,8 VR. Kostar skjortan, men är säkert mycket bra.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni105/2,8vr

Är de något objektiv eller dylikt som ni rekomenderar till en Nikon D80 för en amatör fotograf som älskar närbilder,street fotografering, som ofta är i dåligt ljus?
Det var väl ungefär rakt motsatta behov;-) Vad "street" är vet jag inte, men snackar vi skateboard och sådant så brukar vidvinkelobjektiv vara ganska vanligt. Det vill säga något som har ännu kortare brännvidd än det kortaste läget på din 18-135.
I dåligt ljus behöver man hög ljusstyrka. Det är tyvärr något som inte existerar hos vidvinklar till digitala Nikonkameror. Det man får göra istället är att dra upp känsligheten (ISO) i kameran.

Vilka objektiv (märken) kan man ha till Nikon D80´n?
vet inte om jag trollat ihop nått nu, men kan man bara ha Nikon objektiv?

Re: Re: Macro till Nikon D80

Det finns vad jag vet bara ett makroobjektiv till Nikon med bildstabilisering, och det är Nikkor 105/2,8 VR. Kostar skjortan, men är säkert mycket bra.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni105/2,8vr

ja, de var inte billigt. Man får spara helt enkelt. de finns inget billigare alternativ så att jag kan ta närbilder, tills jag har råd att köpa ett kanonbra? Kanske mellanringar?

Du kan andända diverse olika märken så länge de går att montera på ett Nikohus. Utöver Nikons egna är Sigma, Tamron, Tokina stora etablerade märken.
Vad gäller Nikons macrolins med VR så är den unik på flera sätt. Rent bildkvalitetsmässigt tror jag dock att du kan nå till samma nivåer med många andra objektiv. Tamrons 90mm har redan nämts och det är väl närmast en klassiker i sammanhanget. Även Sigmas 105mm och Tokina 100mm skall vara riktigt bra och rent byggkvalitetsmässigt kanske överträffa Tamrons glugg. Ett nytt och intressant objektiv är SIgmas 70mm macro som fått otroligt bra testvärden och har en brännvidd som väl passar såväl närbildfoto (kanske inte av småkryp och sånt) samt för porträttfoto.

(kanske inte av småkryp och sånt)

tack för alla svar. Men jag har inte riktigt kläm på de hela.. hur vet jag vilka objektiv som passar min Nikon 80D ?

och om jag vill fota "småkryp och sånt" vilket rekommenderas då?

// Anna

ab0o skrev:
(kanske inte av småkryp och sånt)

tack för alla svar. Men jag har inte riktigt kläm på de hela.. hur vet jag vilka objektiv som passar min Nikon 80D ?

och om jag vill fota "småkryp och sånt" vilket rekommenderas då?

// Anna

Gå in på cyberphotos hemsida och leta under objektiv. Då får du en uppfattning av utbudet, priser och vad som passar kameran. De har i princip alla objektiv du kan tänkas vara intresserad av.

Vill du verkligen fota kryp? Då ska du ha Sigmas 150mm makro. Ju större brännvidd, desto längre avstånd mellan objektivet och krypen.

Jag skulle vilja avråda från Nikons 105VR, köp pirat och en bra Nikon original-blixt. Stabiliseringen kan inte kompensera för rörelser framåt och bakåt, som också är viktiga pga. det extremt korta skärpedjupet. Rätta mig om jag har fel. Annars är det trevligt med objektiv som inte ändrar längd, och det gör inte Sigmas 150mm makro heller. Men visst, har du råd så är Nikons 105VR ett mycket bra köp, men då ska gluggen utnyttjas maximalt.

Vill du verkligen fota kryp? Då ska du ha Sigmas 150mm makro. Ju större brännvidd, desto längre avstånd mellan objektivet och krypen.

oh, jag tror jag har fattat nu, Äntligen!
de är en djungel där ute..

kanske nått sånt här jag skulle sattsa på då?
(Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF)
rätta mig om jag har fel nu, men står 70 här i detta fall, för brännvidden?

ab0o skrev:
kanske nått sånt här jag skulle sattsa på då?
(Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF)
rätta mig om jag har fel nu, men står 70 här i detta fall, för brännvidden?

Det stämmer. Förmodligen ett av de skarpaste macro som finns och en brännvidd som också fungerar bra till porträtt. Viss risk att småkryp kan bli skrämda då du kommer riktigt nära med detta objektiv, som skrev tidigare så kan en längre brännvidd då vara bättre. Jag tycker inte heller att stabilisering är speciellt viktigt vid macro då det inte kompenserar för rörelse i djupled. D80 har bra sökare så manuell fokusering bör gå bra.

Åhå, där ser man. jag har fått lite klämm om de hela. Jag ser väll vad som känns bäst när jag bröjar fota med kameran. (Har nämligen inte fått den än)

ab0o skrev:
(Har nämligen inte fått den än)
Här har vi ju "problemet" egentligen. Det är lätt att bli väldigt köpsugen och vilja ha allt på en gång, men tro mig, du kommer att spara tid, pengar och frustration om du först lär dig din kamera med kitobjektivet innan du bestämmer dig för vad du ska köpa mer. Själv har jag omsatt 12 objektiv på ett och ett halvt år, och hade jag varit lite tålmodigare så hade jag nog insett att det jag har idag var det som jag behövde redan från början. Inga konstigheter för den delen heller, utan ganska billiga objektiv i samma prisklass som 18-135. Visserligen har det varit mycket lärorikt och intressant att testa alla dessa gluggar, men jag är också svårt tekniskt nördig av mig;-)
Mina råd är alltså; kör på med 18-135:an ett tag och känn på den.

-Kommer du så nära du vill?
-Kan du "zooma in" så långt som du vill på stora avstånd?
-Räcker ljusstyrkan vid dåligt ljus?
-Vilka brännvidder har du mest nytta av?
-Vill du ha möjlighet till kortare skärpedjup?
-Behöver du få med "mer av rummet" (vidvinkligare)?

Du kan rimligen inte besvara någon av dessa frågor innan du har kameran, om du inte har erfarenhet av liknande kameror sedan tidigare. Ta't lugnt, så kan du lägga pengarna på väl uttänkta objektiv sen:)

Är beredd att hålla med Martin, inte bara för att jag själv utvecklad någon celibatliknande förhållande till min utrustning men för att jag tror det finns en poäng att lära känna sin utrusning för att förstå vad man är för typ av fotograf och vad det är man behöver som inte nuvarabde utrustning kan tillgodose.
Vad gäller 18-135 har det fått bra omdömen på flera ställen. Nikon är erkänt bra på att göra konsumentoprik. Du kan nog komma rätt nära även om det inte blir 1:1-macro men närbilder så det räcker för många.
Här är ett exempel: http://i.pbase.com/o4/77/376377/1/66639457.F2aHxWAr.N200691054FirstShots.jpg
och ytterligare en: http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=433798607&context=set-72157600102626552&size=o
(kanske inte värdledns bästa bilder MEN de visar hur nära man kan komma, med passus för att de är beskurna något)

åh, tack!
Då ska jag ta de lungt o känna efter vad som känns bäst när jag känner min kamera..
vem vet, jag kanske inte ens trivs med huset?!

___

oj, vad nära kan man komma ändå! är de inte inzoomat på fjärilsbilden?
kunde nämligen inte se den andra! (Forbidden)

I detta album hittar du flera närbilder på blommer togna med 18-135, bla den jag länkade till: http://www.pbase.com/webofnature/d80nature

På följande adress kan du kika på bilder som bara r tagna med nikons 18-135. Klicka på "more" (eller på f5)så uppdateras sidan med fler exempel för varje "klick": http://www.pbase.com/cameras/nikon/af_s_dx_zoom18_135_35_56g_if_ed

En annan allroundlins som fått bra betyg är Sigmas 17-70. Nu har du ju säkerligen redan beaställt just 18-135 men 17-70 är nog snäppet bättre vad gäller ljusstyrka (åtminstone i de vidvinkligare lägena) och närbildsmöjligheter. På denna sida kan du kika lite vad den kan leverera: http://www.pbase.com/cameras/sigma/17_70_28_45_dc_macro
Här är ett bild som visar att du kan komma rätt nära. http://www.pbase.com/image/66948213

oh thnx!
exakt vad jag behöver just nu känner jag.. lite inspiration och bevis på att de jag köpt verkligen duger åt lilla kräsna jag! haha.

tack tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar