Annons

Macro Till min D70??

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor_B

Aktiv medlem
Har nu haft min D70 sen november föra året och har plåtat runt med mitt 18-70. Är otroligt nöjd. Men känner att det är dags att vidga vyerna. Det här med macro fotografering verkar riktigt roligt.

Vad ja förstår är arbetsavstånden rätt viktiga så man inte skrämmer det små stackars djuren man vill fånga på bild. Hade tänkt börja jagga allt från små flugor till vad man kan hitta i rabbaten hemma. myror sniglar spindlar.

Men det är ju en ren djungel av olika macro objektiv till D70

Nikon har ju sitt AF Micro 60mm F2.8

Sen har ju sigma 2 st som jag tycker verkar intresanta

Sigma AF 150mm F2.8 Macro DG HSM
Sigma EX 105mm F2.8 DG Macro

Sen har ju även tamron ett

Tamron SP 90mm F2.8 AF Macro Di

Så vilket av dessa macro objektiv skall man välja ? alla ligger ju i princip i samma prisklass och det är runt denna prisklass som jag har råd med.

All information är välkommen mata på med tips och info.

Skall du fotografera levande väsen så skulle jag nog välja minst 90 mm. Skall du enbart fotografera levande väsen så är nog inte 150-180 mm helt fel. Men objektiven kring 100 mm är nog lite mer mångsidiga.

Alla de objektiv du nämner är mycket bra, så att sortera dem baserat på bildkvalitet tycker jag är onödigt.

Det kommer ju säkerligen inte bara bli levande ting. Kan tänka mig att man hittar alltmöjligt som kan göra sig snyggt i macro alltså även stillastående icke levande saker.

Så det objektiv ja väljer kommer ju att användas till blandad macro fotografering.

Jag köpte ett begagnat Sigma 90/2.8 macro för 79 pund från en engelsk fotohandlare. Det är fruktansvärt skarpt, ganska kompakt och har en högljudd autofokus. Definitivt värt pengarna. Den största nackdelen är att det bara går ner 1:2 till skillnad mot nyare makron i det området som klarar 1:1. Objektivet levererades med en försättslins för att klara 1:1, men den fick jag tyvärr inte med.

Sigmas 150mm fick strålande betyg av Foto. Jag är ingen MTF-diagram-tok, men denna gluggs diagram är faktiskt imponerande. 105:an har egenheten att röra sig i längsled vid fokusering - det gör inte 150:an, som överhuvudtaget är snäppet mer modern med ultraljudsmotor m.m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar