Advertisement

Annons

Macro till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

herodes

Aktiv medlem
hej!
Som nybliven ägare till en K10D så vill jag gärna ha ett bra macro objektiv.
Funderar på Sigmas 70/2.8 alt Pentax 100/2.8

Eller vad använder ni till macro på Pentax kameror?

För de som fotar insekter är en längre brännvidd att föredra då man inte skrämmer iväg krypen så lätt. Sigman verkar otroligt bra så den skulle jag själv valt.

Tamron 90, Sigma 105, 70 och Pentax egna makron är populära val. Sjäv kör jag med K50 mellanring ihop med FA 135 f/2,8 och det fungerar väldigt bra.

Hälsar
R

Har kört Tamron SP 90 på Canon så den kan jag sedan tidigare, den är lätt och ger bra resultat tycker jag. Ska lägga ut den till försäljning förresten.
Men ibland behövs pga insekters snabba flykt lite längre avstånd och att slippa krypa upp i allt, kan även gör att man skymmer ljuset.

Vilka fjärilar? Menar du tistelfjärilen?

Alla bilder i mitt album
Nära är plåtade med det objektivet. Jag fyndade det billigt på Tradera. :)

Ja, Sigmas 70 mm makroobjektiv har fått väldigt bra betyg i tester, det ska vara ett riktigt bra val.

Pentax senaste 100/2,8 har vid skala 1:1 ca dubbelt så stort fritt arbetsavstånd mellan motiv och objektiv som Sigmas 70/2,8 (enligt uppgift 130 respektive 65 mm).

En annan sak att tänka på är att Pentax historiskt varit mycket bättre på ströljus än Sigma. Hur det ligger till med just de här två gluggarna vet jag i o f s inte, men om inget verkligt revolutionerande hänt skulle jag bli förvånad om inte Pentax fortfarande har ett klart övertag på den punkten.

En tredje sak är att moderna makroobjektiv också är mycket bra på långa avstånd. Om inte arbetsavståndet spelar någon roll för dig och objektiven är likvärdiga i övrigt kan det därför vara skäl i att välja en brännvidd som du ”saknar” och kommer att få nytta av även vid ”vanlig” fotografering på längre avstånd.

tack för många bra synpunkter!
jag läste lite om Tokinan på nätet och den och Kiron var tydligen lite av föregångare till Tamron SP 90, även om Tokinan slutade tillverkas på 90-talet, så är den rätt bra trots allt.
Jag brukat fundera på om gamla objektiv håller för dagens digitala systemare. Har provat en del på Canon och de har inte hållit måttet tycker jag åtminstone inte med dagens krav.

Att köra mer än makro är bra så ur det perspektivet skulle jag egentligen behöva mer än en 100mm:are.
Beror lite på vad man behöver den mest till.

Nya Tokina AT-X Pro 100 f/2,8 Macro har förresten samma optiska grund som Pentax D FA 100 f/2,8 Macro - Tokina köpte in Pentax design (för dyrt utveckla ett eget). Tokinan har fått väldigt fint betyg i tidningar, men det finns alltså inte tillgängligt för Pentax eftersom Pentax har ju sitt D FA 100 och de är likvärdiga optiskt.

Jag tycker mina objektiv med fast brännvidd passar utmärkt även digitalt, enda besvikelsen jag har i samlingen är F 100-300 f/4,5-5,6. Det har problem med lila överstrålning, något jag inte har funnit med mina andra objektiv. Mitt mest använda är FA 135 f/2,8, ett annat väl använt är FA 50 f/1,7 och sen kör jag väldigt mycket med FA 28-105 f/3,2-4,5:an som jag tycker fungerar fin-fint digitalt.

Ett 100 macro får en bildvinkel på APS-C som motsvarar 150mm på 24x36 film. Det kan fungera riktigt bra som mellan-tele alltså.

Hälsar
R

Pupillen skrev:
Pentax senaste 100/2,8 har vid skala 1:1 ca dubbelt så stort fritt arbetsavstånd mellan motiv och objektiv som Sigmas 70/2,8 (enligt uppgift 130 respektive 65 mm).

Värdefull iaktagelse som betyder en hel del i många sammanhang!

Ett ton vet jag inte om min 135:a väger, den är inte större än kitobjektivet. :)

135:an har det inbyggda motljusskyddet utdraget här.

Bilagor

• objektiv.jpg
    objektiv.jpg
    78.1 KB · Visningar: 294
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar