Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Macro till K10D?
- Trådstartare herodes
- Start datum
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Tamron 90, Sigma 105, 70 och Pentax egna makron är populära val. Sjäv kör jag med K50 mellanring ihop med FA 135 f/2,8 och det fungerar väldigt bra.
Hälsar
R
Hälsar
R
matti
Aktiv medlem
herodes
Aktiv medlem
Har kört Tamron SP 90 på Canon så den kan jag sedan tidigare, den är lätt och ger bra resultat tycker jag. Ska lägga ut den till försäljning förresten.
Men ibland behövs pga insekters snabba flykt lite längre avstånd och att slippa krypa upp i allt, kan även gör att man skymmer ljuset.
Men ibland behövs pga insekters snabba flykt lite längre avstånd och att slippa krypa upp i allt, kan även gör att man skymmer ljuset.
mohei
Aktiv medlem
Jag plåtar inte med K10D (än), men till min *ist DS använder jag ett mysigt macroobjektiv.
http://www.nicobastone.com/Kiron_105_macro.htm
interpix
Aktiv medlem
mohei skrev:
Jag plåtar inte med K10D (än), men till min *ist DS använder jag ett mysigt macroobjektiv.
Plåtade du fjärilarna med den där "tingesten" Monica? I så fall är den ju riktigt bra!
Pupillen
Aktiv medlem
Pentax senaste 100/2,8 har vid skala 1:1 ca dubbelt så stort fritt arbetsavstånd mellan motiv och objektiv som Sigmas 70/2,8 (enligt uppgift 130 respektive 65 mm).
En annan sak att tänka på är att Pentax historiskt varit mycket bättre på ströljus än Sigma. Hur det ligger till med just de här två gluggarna vet jag i o f s inte, men om inget verkligt revolutionerande hänt skulle jag bli förvånad om inte Pentax fortfarande har ett klart övertag på den punkten.
En tredje sak är att moderna makroobjektiv också är mycket bra på långa avstånd. Om inte arbetsavståndet spelar någon roll för dig och objektiven är likvärdiga i övrigt kan det därför vara skäl i att välja en brännvidd som du ”saknar” och kommer att få nytta av även vid ”vanlig” fotografering på längre avstånd.
En annan sak att tänka på är att Pentax historiskt varit mycket bättre på ströljus än Sigma. Hur det ligger till med just de här två gluggarna vet jag i o f s inte, men om inget verkligt revolutionerande hänt skulle jag bli förvånad om inte Pentax fortfarande har ett klart övertag på den punkten.
En tredje sak är att moderna makroobjektiv också är mycket bra på långa avstånd. Om inte arbetsavståndet spelar någon roll för dig och objektiven är likvärdiga i övrigt kan det därför vara skäl i att välja en brännvidd som du ”saknar” och kommer att få nytta av även vid ”vanlig” fotografering på längre avstånd.
Maria Wilhelmson
Aktiv medlem
Jag använder Pentax smc d fa 100/2,8 sedan ett par månader och är mycket nöjd med det. Mvh Maria
herodes
Aktiv medlem
tack för många bra synpunkter!
jag läste lite om Tokinan på nätet och den och Kiron var tydligen lite av föregångare till Tamron SP 90, även om Tokinan slutade tillverkas på 90-talet, så är den rätt bra trots allt.
Jag brukat fundera på om gamla objektiv håller för dagens digitala systemare. Har provat en del på Canon och de har inte hållit måttet tycker jag åtminstone inte med dagens krav.
Att köra mer än makro är bra så ur det perspektivet skulle jag egentligen behöva mer än en 100mm:are.
Beror lite på vad man behöver den mest till.
jag läste lite om Tokinan på nätet och den och Kiron var tydligen lite av föregångare till Tamron SP 90, även om Tokinan slutade tillverkas på 90-talet, så är den rätt bra trots allt.
Jag brukat fundera på om gamla objektiv håller för dagens digitala systemare. Har provat en del på Canon och de har inte hållit måttet tycker jag åtminstone inte med dagens krav.
Att köra mer än makro är bra så ur det perspektivet skulle jag egentligen behöva mer än en 100mm:are.
Beror lite på vad man behöver den mest till.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Nya Tokina AT-X Pro 100 f/2,8 Macro har förresten samma optiska grund som Pentax D FA 100 f/2,8 Macro - Tokina köpte in Pentax design (för dyrt utveckla ett eget). Tokinan har fått väldigt fint betyg i tidningar, men det finns alltså inte tillgängligt för Pentax eftersom Pentax har ju sitt D FA 100 och de är likvärdiga optiskt.
Jag tycker mina objektiv med fast brännvidd passar utmärkt även digitalt, enda besvikelsen jag har i samlingen är F 100-300 f/4,5-5,6. Det har problem med lila överstrålning, något jag inte har funnit med mina andra objektiv. Mitt mest använda är FA 135 f/2,8, ett annat väl använt är FA 50 f/1,7 och sen kör jag väldigt mycket med FA 28-105 f/3,2-4,5:an som jag tycker fungerar fin-fint digitalt.
Ett 100 macro får en bildvinkel på APS-C som motsvarar 150mm på 24x36 film. Det kan fungera riktigt bra som mellan-tele alltså.
Hälsar
R
Jag tycker mina objektiv med fast brännvidd passar utmärkt även digitalt, enda besvikelsen jag har i samlingen är F 100-300 f/4,5-5,6. Det har problem med lila överstrålning, något jag inte har funnit med mina andra objektiv. Mitt mest använda är FA 135 f/2,8, ett annat väl använt är FA 50 f/1,7 och sen kör jag väldigt mycket med FA 28-105 f/3,2-4,5:an som jag tycker fungerar fin-fint digitalt.
Ett 100 macro får en bildvinkel på APS-C som motsvarar 150mm på 24x36 film. Det kan fungera riktigt bra som mellan-tele alltså.
Hälsar
R
interpix
Aktiv medlem
Pupillen skrev:
Pentax senaste 100/2,8 har vid skala 1:1 ca dubbelt så stort fritt arbetsavstånd mellan motiv och objektiv som Sigmas 70/2,8 (enligt uppgift 130 respektive 65 mm).
Värdefull iaktagelse som betyder en hel del i många sammanhang!
jido
Aktiv medlem
Re: Fin klassiker!
Sorry - den är såld och har flyttat till Västerås!
mohei
Aktiv medlem
papi skrev:
Tänkte mer på bilderna från fjärilshuset, vackra bilder i ditt album!
Aha! Dom bilderna har jag rensat bort.
I Fjärilshuset använde jag ett gammalt Chinon 135/2.8.
madsochmarja
Aktiv medlem
mohei skrev:
Aha! Dom bilderna har jag rensat bort.
I Fjärilshuset använde jag ett gammalt Chinon 135/2.8.
Lånade precis ett chinon 135/2.8 i helgen, rätt kul glugg men väger ett ton och var lite svårt att få rätt focus.
madsochmarja
Aktiv medlem
mohei skrev:
Ett ton vet jag inte om min 135:a väger, den är inte större än kitobjektivet.
135:an har det inbyggda motljusskyddet utdraget här.
du måsta hålla med om att dett är tungt, men dett ger bara kvalitetskänsla