Annons

Macro till D40

Produkter
(logga in för att koppla)

jensdahlin

Medlem
Vad ska jag satsa på för macroobjektiv till min D40?

Alternativen är ju något begränsade om jag vill ha autofokus - och här är nästa fråga - hur viktigt är autofokus när man makrofotograferar.

Som jag kan se det är detta autofokuskandidaterna:

Nikkor 105mm/2.8 AF-S VR II
Sigma 150/2.8 HSM
Sigma 180/3.5 HSM

Icke autofokusalternativ finns det ju många av.
Sigmas 105mm
Nikons 60mm
Nikons 200mm (är alldeles för dyr)

Säkert en massa fler som jag missat.

Har ni några synpunkter på detta skulle jag bli glad!

//Jens
 
Hej

Jag är i lite samma situation. Jag vill framför allt fota fjärilar och insekter. Har efter tips och åsikter från fotohandlare kommit fram till att 150 mm Sigma 2,8 blir bäst för min del. För att du ska få ett så bra svar som möjligt, vad har du tänkt använda det till? Vilka motiv har du tänkt dig??

Håller med om att Nikons 200 är i överkant dyr...

mvh
Hans
 
Jag måste säga att jag vill använda den till generell makrofotografering. Dåligt svar kanske men så är det. Fjärilar, flugor, blommor eller vad som nu råkar komma ivägen.

Tidigare har jag fotat med en Canon Ixus och där får man ju hygglig närgräns redan från början så jag har ingen direkt erfarenhet av mer avancerat makrofoto.
 
Kör visserligen Canon själv, men vet att AF är i stort sett onödigt på ett makroobjektiv. Mycket smidigare att ställa in önskad avbildningsskala manuellt och sedan flytta sig till rätt position.

Jag har just skaffat ett Sigma 150/2,8 macro och på "makroavstånd" använder jag nästan aldrig AF, däremot är det ju givetvis smidigt vid mer "normala" avstånd.

Om du är osäker på hur mycket makro du kommer fotografera kan du ju alltid försöka hitta ett Soligor/Cosina 100/3,5 macro till att börja med. Häpnadsväckande rangligt, urslö AF men mycket skarpt för pengarna.
 
När du kommer nära närgränsen så fungerar autofokus väldigt dåligt, det är enklast att fokusera manuellt då, sen behövs också stativ (helst med makrosläde) eftersom du måste blända ner kraftigt för att få tillräckligt skärpedjup, och det resulterar i långa slutartider.

Ett riktigt makroblixtsystem hjälper, men kostar lika mycket som objektivet.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.