ANNONS
Annons

Macro, suddigt vid långa exponeringar, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Urmakaren

Ny medlem
Hej!
Ny här, och har börjat intressera mig för macrofotografering. Jag upplever att när jag ställer upp F-talet så blir bilden suddig, men skärpedjupet blir som jag vill. Så jag undrar hur detta kommer sig, är det så enkelt att utrustningen inte klara av det? När jag först provade så trodde jag att det kanske var pga stativet, men har tagit några exempelbilder och använt fjärrkontroll, lagt allt på ett bord för att ta bort risken med stativet och mig själv.

Någon som kan svara på varför det blir så här?

Kamera: 7D
Objektiv: Canon Macro Lens EF 100mm 1:2,8 USM
Mellanringar: Kenko digital 36+20+12mm
ISO: 100
Inställning: Av

Bild1
ISO: 100
F-tal: 2,8
Exponering: 1/4
1.jpg

Bild2
ISO: 100
F-tal: 10
Exponering: 2
2.jpg

Bild2
ISO: 100
F-tal: 32
Exponering: 25
3.jpg

Testet:
4.jpg
 
2 orsaker

Orsak 1: Vid små bländaröppningar (bl 32 + mellanringar ger ca bl. 64) uppkommer något som heter difraktion och innebär att ljusstrålar böjs av när de passerar små öppningar.

Orsak 2: Om du inte står helt stilla så kan dina rörelser mot golvet synas vid dessa förstoringar. Betänk att skala 2:1 och en uppförstorad bild. Om du kan så se också till att spegeln är uppfälld innan exponering eftersom den kan orsaka vibrationer (brukar iofs inte synas så mycket på exponeringstider längre än några sekunder.

Använd alltså helst inte bl. 32 utan kanske max 14-16 tillsammans med ringarna. Vill du ha långt skärpedjup så använd kompaktkamera/kamera med mindre sensor eller stacka bilderna (finns många trådar om det här)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.