Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro + sekvensfoto, gärna kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonasaik

Medlem
Hej!

Jag är intresserad av att köpa en kamera, gärna kompakt, som tar bra macrofoton samt som kan prestera hyfsat snabba bilder i följd för ex-vis snowboard eller wakeboardfoto. Behöver absolut inte vara något extremt eller splitter nytt då jag är amatör, gärna ett fynd på ex-vis blocket.

Vore även kul att kunna ställa in fokus manuellt, om det inte komplicerar saker för mycket.

Jag har sökt igenom massor av fotoforum innan jag ställde frågan, utan att hitta några bra svar.

Tips? TACK! =)
 
Canon PowerShot G7

Ingen som har en åsikt?

Jag hittade Canon PowerShot G7?

Kan den vara ett begagnatfynd?

Finns mindre kameror med likvärdiga egneskaper?
 
Det går i vågor, med svaren alltså. Själv har jag bara haft en digital kompakt: Konica Minolta Dimage Z6. Grym på macro men i övrigt bara hyfsad. Vid iso runt 300 började det bli riktigt tråkigt vilket gjorde kameran ganska begränsad.

Inte så mycket hjälp kanske men som sagt, det kommer säkert in mer svar vad det lider.
 
Canons Powershot G10 fungerar enligt din spec. Manuell fokus fungerar, men är inte snabbt.
 
Kolla in de senaste modellerna av sk långzoomkameror, en slags kompaktkameror (tex Pentax Optio X70), där verkar man fått upp bildhastigheten. Men de är ju inga begagnatfynd. En mycket snabb kompaktkamera är annars Casio Exilim Pro F1 med 30 b/s, eller ett filmläge på 1200 b/s. Men den är inte så billig.

En nackdel med kompaktkameror är annars att de reagerar segt på avtrycket,viktig tid förflyter mellan det att avtryckaren trycks ner och att bilden verkligen knäpps. Men om man har möjlighet att förfokusera, genom att strax innan bilden knäpps trycka ner avtryckaren halvvägs och fokusera bilden, kan man kringgå svårigheten.

Tror alla kompaktkameror har makrofunktion.Skall du fotografera skygga insekter som tex fjärilar kan det vara bra med makrofunktion i teleläget, som tex Panasonic FZ28 har.

Nyttan med manuell fokus på en kompaktkamera är kanske inte lika stor som på systemkameror, då kompaktkamerornas små sensorer ger ett ständigt stort skärpedjup, så det blir faktiskt inte så viktigt var bilden är fokuserad, i alla fall på kortare brännvidder.

Det här kanske kan vara något: http://www.kenrockwell.com/canon/compacts/sd880.htm
 
Härligt med så många svar, tackar tackar.

>>Arne
G10 säger du, är det något speciellt som göra att inte G6 eller G7, som jag skrev, är lika lämpade?

>>Fredrik
Tack för utförligt svar.
Vad innebär långzoom? Jag kikade på DSC-h9, är det något sådant? FZ28 ser fin ut men är ju nästan som en systemkamera i min värld?

Du skriver
"Nyttan med manuell fokus på en kompaktkamera är kanske inte lika stor som på systemkameror, då kompaktkamerornas små sensorer ger ett ständigt stort skärpedjup, så det blir faktiskt inte så viktigt var bilden är fokuserad, i alla fall på kortare brännvidder"

Här är vi vid pudelns kärna, jag vill alltså kunna fota ex-vis en blomma i en vass med skärpa, samtidigt som trädgården bakom är suddig, går det inte med kompakta? Och var går gränsen för när det går? Ex-vis G6 eller G7?

Ledsen om mina frågor är amatörmässiga, men det här är inte min värld, är ex-vis inte 100 på vad kortare brännvidder innebär. Hur ofta fotar man så?

Oerhört tacksam för att ni tar er tid och guidar mig i denna djungel ;)
 
>>Fredrik
Tack för utförligt svar.
Vad innebär långzoom? Jag kikade på DSC-h9, är det något sådant? FZ28 ser fin ut men är ju nästan som en systemkamera i min värld?

Du skriver
"Nyttan med manuell fokus på en kompaktkamera är kanske inte lika stor som på systemkameror, då kompaktkamerornas små sensorer ger ett ständigt stort skärpedjup, så det blir faktiskt inte så viktigt var bilden är fokuserad, i alla fall på kortare brännvidder"

Här är vi vid pudelns kärna, jag vill alltså kunna fota ex-vis en blomma i en vass med skärpa, samtidigt som trädgården bakom är suddig, går det inte med kompakta? Och var går gränsen för när det går? Ex-vis G6 eller G7?

Ledsen om mina frågor är amatörmässiga, men det här är inte min värld, är ex-vis inte 100 på vad kortare brännvidder innebär. Hur ofta fotar man så?

Oerhört tacksam för att ni tar er tid och guidar mig i denna djungel ;)

Sony DSC H9 är en långzoomkamera, trotts att de lite påminner om en liten systemkamera är det alltså kompaktkameror innuti, de har små sensorer. Långzoomkameror kan väldigt mycket olika saker, man behöver inte bära med sig olika objektiv för olika fotosituationer tex. Nackdelen ärde små sensorerna, vilka inte kan mäta sig med större, men å andra sidan är förutsättningen för kamerans mångsidighet.

Gränsen för när det går att fotografera en blomma med oskarp bakgrund är inte knivskarp, utan gradvis. Desto större sensor, desto större möjlighet att sudda till bakgrunden. Men en långzoomkamera på lång brännvidd och största bländare kommer också att ge en suddig bakgrund, dock inte lika suddig som är möjlig med en systemkamera.

Cannons G-serie är också kompaktkameror = mindre suddig bakgrund.

Vad som är kortare brännvidder är svårt att svara på,då det är relativt. Men med en långzoomkamera skall du nog upp på ett par- tre hundra mm brännvidd för att börja se suddighet i bakgrunden.

Det behövs inte manuellt fokus för att få suddig bakgrund. Bakgrundens suddighet påverkas i första hand av bländaren: lägre siffra/större bländaröppning ger mer sudd. Upplevelsen av suddighet påverkas också av brännvidden, mer sudd ju längre brännvidd (nu är detta ett förenklat resonemang, men vill inte fördjupa mig i teknikaliteter).

De allra flesta kompaktkameror har sitt makroläge på kortaste brännvidd, vilket gör att det är omöjligt att få en suddig bakgrund med dem. Det finns undantag, tex Panasonic FZ18 och FZ28.

Kompaktkameror tror jag alla ställer in största bländaröppning automatiskt när de sätts i makroläge, just för att i alla fall få lite suddigare bakgrund.

Fujifilm FinePix F100fd har en större sensor än många andra kompakter, och har därigenom en testvinnande bildkvalitet och något större möjlighet att få suddig bakgrund. Vet dock inte hur det är om den bara har makroläge vid kortaste brännvidden, då blir det inget sudd i alla fall.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.