Annons

Macro, sammankopplade objektiv Canon EOS-FD

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_62

Aktiv medlem
Har två äldre FD objektiv, Canon FD 50mm 1:1,8 (filtergänga 52mm) samt Canon FD 20mm 1:2.8 (filtergänga 72mm), som jag vill testa att montera bakvänt till ett Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro (filtergänga 58mm) för att kunna erhålla skala 2:1 samt 4:1.

Har dock bara hittat kopplingsalternativet med Step-up ring 52-58mm artikelbet. HSU5258 och adapterring 58mm-58mm för FD 50mm. Finns det bättre alternativ att koppla ihop objektiven?

Samt enligt Makro / närbilder - Grunder och definitioner skall det bakvända objektivet användas på full bländaröppning. Men hur kan man manuellt ändra bländaren på FD-objektivet för att erhålla full bländaröppning?

Eller finns det bättre alternativ att komma närmare än 1:1?

Hej Per, jag har just monterat ihop två linser för att fotta macro.
Tog två st adaper-ringar för filterhållare som skruvas fast längst fram i linsen.
Dessa limmades ihop med epoxy till en enhet med en gänga åt varje håll.
Kolla på kaffebrus.se om du hittar något liknande som kan fungera.
(Har dessvärre ingen bild).
Lycka till.

Mvh

Mats W

Sök på "macro coupler" på ebay så finner du nog vad du behöver. Att hitta en som har så stor gänga som 72 är inte helt säkert att det blir så lätt iofs, men det brukar finnasrätt många andra olika kombinationer. Jag har en 55-52mm, tex. Annars kan man ju använda stepringar, som du kollat på.
Bakvända obejktiv är ett enkelt sätt att "komma nära" och ger, förutsatt att objektivet är hyfsat bra, oftast ganska bra bildkvalitet. Man kan ibland se lite sämre skärpa utåt hörnen på bilden, lite beroende på vad man använder för kombination, men med det korta skärpedjupet man får är det sällan ett problem, IMO, om det inte handlar om ren reprofoto.
På FD-objektiven trycker man in knappen som man använder för att lossa objektivet (tror iaf att det är det den är till för) och då kan man vrida ringen som sitter innanför/under själva bajonetten, eller vad man ska säga, och då öppnas bländaren fullt, precis som om man monterat det på kameran. Så gjorde iaf jag på mitt FD 50/1.8 som jag använder för närbildsfoto tidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar