Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro / porträtt eller allmänt foto....

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej vänner och fotonördar!

Haft min A700 nån vecka nu och ångrar mig inte. Men det är inte därför jag är här....

Fundera på nytt objektiv, ett macro kanske, Har spanat lite på Sigmas grejer....Vad rekomenderar ni?

Deras nya 70mm 2,8 eller 105mm 2,8 eller ska man gå på 50mm? Eller ska man satsa sina slantar på 18-50mm 2,8?

Vore skönt att höra några åsikter innan man vänder på spargrisen.

/ Magnus

Vad jag saknar... bra fråga.
Jag har inget macro alls idag. Med 70 resp 105mm kommer jag ju "närmare" än med 50... 18-50mm har ju sina fördelar det med. Vill i alla fall ha nåt ljusstarkt, dvs 2,8.
Ok, en zoom 18-50mm 2,8 med macro är helt ok för ganska många saker.

Men om man ska köpa ett fast objektiv, är det nån större skillnad då på 70mm eller 105mm?

Det jag har idag är "vanliga" zoomar. 16-105mm(sonys egen) Sigma 18-200mm.

Skulle i och för sig gärna ha Sigmas 70-200 2,8 men det är en annan diskussion.

Du får inte makro med någon zoom, utom Canon och Minolta special-makro-zoomar. All konsumentoptik med "makro" ger Dig bara närbildmöjligheter - inte ens i närheten av makro ( = skala 1:1).

Jag tycker Du ska leta efter ett beg. Minolta 50 mm f/1,7, gärna RS-versionen med 55 mm filtergänga. Då har då ett av de bästa proträttobjektiven du kan hitta till Sony a700. Komplettera den med en uppsättning mellanringar, Kenko eller Jessop, eller rent av Soligor. Se bara till att det finns elektriska kontkter i ringarna. AF får du inte, men makro är en manuell sport.

Totalt kostar det Dig under 3.000:- och Du klarar, svagt ljus, porträtt OCH äkta makro ner till under skala 1:1.

Det Du har i objektivväg i väskan, är inga kioskvältare, men de duger långt. Mitt förslag för 3k ger Dig ganska mycket avängrum, utan att göra jättehål i lädret. Så småningom kommer Du att hamna i situationen; "Fasen också, det går ju inte - jag kan inte ...".

Då är det läge att fundera på nästa steg - kanske en bättre normalzoom, eller en bättre telezoom, eller en annan ljusstark glasbit. Om Du tar det lugnt och accepterar det Du har och inte har bråttom, kommer Du att spara rätt mycket pengar genom att eftertänksamt handla en sak i taget.

Det är först när Du vet vilket behov det nya glaset ska täcka, som Du kan börja leta. Alla andra inköpsstrategier är bara ägnade att berika fotohandlare - det går att ruinera sig på denna hobbyn - ju.

Lennart- är det inte det som är så bra med en "hobby" man kan alltid komma på ursäker för att köpa nytt, dyrt, större, mer osv...
"äh, det är ju en hobby"

Skämt å sido. Några kioskvältare har jag inte, dom knuffar inte ens lite lätt på väggen... men dom får lätt plats i packningen när man reser.

Man kan fundera mycket på vad man vill skaffa sig. Ljusstarkt är väl enda kravet jag har på nått nytt.
Tror jag skulle klarar mig rätt bra med ett macro/porträtt, funkar ju även till annat, i storlek mellan 50 till 100mm. samt en zoom som den jag beskrev tidigare.

Brukar få "ha-begär" rätt fort, men lugnar ner mig efter jag funderat ett tag....

Värt att komma ihåg när det gäller 50mm och mellanringar är att närgränsen kommer att bli väääldigt kort. Så om du skall fota något litet djur eller liknande så kan du kanske känna att du kom lite för nära (eller rättare sagt, djuret kanske känner att du kom lite för nära).

Annars låter det som ett jättebra förslag....

Ja, det är ju en fråga om inställning - prioritera möjligheterna, eller prioritera begränsningarna.

Jag glömde totalt bort att det är fotosidan.se detta - med ett tydligt fokus på vad vi inte kan göra och hur svårt allt är. Jag fick helt plötsligt för mig att vi ville fotografera.

OK - jag stoppar in grejorna i skåpet igen - går nog inte detta, denna gången heller.

Inget bråk tack.....

Kan vi istället diskutera optik.

Tyvärr är jag i Dubai nu och minst en månad framåt, så jag har ingen koll på begangatmarknaden här....

Får kanske helt enkelt ta kameran till affären o testa...

är nyfiken på skillnaden mellan sigmas 70/2,8 och 105/2,8

Inget bråk tack.....

Kan vi istället diskutera optik.

Tyvärr är jag i Dubai nu och minst en månad framåt, så jag har ingen koll på begangatmarknaden här....

Får kanske helt enkelt ta kameran till affären o testa...

är nyfiken på skillnaden mellan sigmas 70/2,8 och 105/2,8

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto