Annons

Macro på korta brännvidder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag undrar om någon har exempel på macrobilder gjorda på korta brännvidder typ 16-24 mm eller så. Jag känner mig lite lockad att testa det, men saknar mellanringar än så länge.

Senast ändrad:
Här kommer en...

EF 17-40/4L med EF 12mm mellanring.

Scrollhjulet befinner sig cirka 2 cm från frontlinsen.

Brännvidd: 22mm
Bländare: f11

Att tilläga kan sägas att det är svårt att få fokus med kortare brännvidd än 22mm, i detta fallet så låg styrdonet redan mot frontlinsen. För att inte tala om det korta skärpedjupet...

Avbildningsskalan vid frontlinsen är 1:1,4

Bilagor

• mushjul1740-12.jpg
    mushjul1740-12.jpg
    47.1 KB · Visningar: 525
Häftigt!
Kul bilder, det är nog fler som har bilder ;)

AnnaKarin: I din "blommor och bi" ser jag den effekt jag skulle vilja ha. Närbilden på biet och samtidigt en omgivning med ett skönt perspektiv. Visst är det ballt :)

Lennart Nilsson visade en gång en bild tagen med ett 6 mm objektiv. Han hade gjort hål i botten på en tulpan och stuckit in objektivet där. Man såg hela tulpanen från insidan samt landskapet utanför. Snacka om skärpedjup!

Närbild och vidvinkel

Hej!

För att uppnå så stort skärpedjup och samtidigt komma så nära som i "blommor och bin" med en systemkamera krävs förmodligen ett ohemult dyrt tilt/shift objektiv.

Kievcameras säljer anständigt dyra tilt-shift objektiv men jag har ingen aning om hur bra de är....någon som vet?

Mvh

Martin

Jag har fått tag på mina mellanringar. Ett set manuella Nikon K1-K5 hos Wibergs foto, så nu skall det lekas macro med 17 och 24 mm :)

Jag tappar AF och ljusmätning på D100, men det funkar ändå.

Jag började med en kort mellanring på 24 mm och fick ett ok skärpedjup.

Bilagor

• 17_1.jpg
    17_1.jpg
    17.5 KB · Visningar: 249
Denna bild är en jämförelse i perspektiv mellan 90mm 1:1 och 17mm 1:1

I övrigt är bildernas kvalitéer försumbara ;)

Bilagor

• compare.jpg
    compare.jpg
    20 KB · Visningar: 232
ANNONS