Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Corally

Medlem
läte om macrofotografering i en tidning och det verkade intessant at testa. Vad ska man köpa för objektiv blir då funderingen. Har en Nikon D40x men det borde inte vara nödvändigt med autofocus i detta samanhang eller har jag fel.
Nåväl kan någon ge ett förslag på ett lämpligt objektiv som inte är så dyrt då man inte vet hur intresserad man blir innan man provat

Jag tror inte att en ägare av D40(x) är beredd att lägga astronomiska summor på optik. Jag (D80-ägare) skall berätta hur jag börjat med macro för anständig peng. Jag kan inte svara för hur mina lösningar funkar på D40(x) då jag bara hållt i ett sådant hus i butik.

Jag började med macrolinser att skruva på kitobjektivet 18-55. Snabbt fick jag lära mig alla konstiga optiska ord för bildförvrängningar. Billigt, men inget att rekommendera.

Jag ropade in en mellanring M2, som jag använder till 50mm f/1,8. Det fungerar riktigt skapligt. Bra och billigt alternativ. Kostnad ca 1500:- totalt.

Nu har jag även börjat laborera med bälg och macrosläde. Mycket kul och bra resultat, men för omständigt i fält. Här börjar ljussättningen bli ett problem, så en ringblixt står på önskelistan.

Macro på detta sätt innebär att man kör helt manuellt. Jag tycker det är väldigt svårt att få skärpan rätt, så jag funderar på att byta ut mattskivorna för lättare fokusering.

//Martin

http://www.soptunna.se

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto