Annons

Macro objektiv till en Canon Eos 500D. Pris mellan 3-4000 kr.

Produkter
(logga in för att koppla)

THEBADGUY88

Ny medlem
Ja som topic, jag söker efter ett macroobjektiv till min 500D.
Men vet inte riktigt vad jag ska kolla på när det gäller just macro.
Så har ni några tips på några vettiga(för priset sett) macroobjektiv? Max priset jag hade tänkt mig är 4000 kr. Men kan ökas en smula om det finns ett bättre!

Mvh/Nicklas Svensson

Har själv klassikern Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro som kostar ca 4300kr Och är väldigt nöjd med den.Autofokosen är väl det enda man kan klaga på men den använder man ju inte när man fotar macro

Har själv klassikern Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro som kostar ca 4300kr Och är väldigt nöjd med den.Autofokosen är väl det enda man kan klaga på men den använder man ju inte när man fotar macro

Jag har en sådant, och mycket riktigt, mycket bra för macro. AF är däremot en plåga, långsamt och högljutt. Och det är ju minst lika mycket en underbar porträttobjektiv, där det är lite jobbigt med traktor- AF.
Canon 100 IS macro har allt, IS, tyst snabb AF -- men det kostar bra mycket mer.

Ja det verkar helt klart intressant!
Hur står sig Tamron i jämförelse med det där?

Canon 60mm har ju snabbare autofokus än Tamron 90mm, vilket iofs kan vara ganska ointressant eftersom man nästan alltid använder manuell vid makrofotografering.

Å andra sidan har Tamron's modell lite längre brännvidd, vilket kan vara bättre vid insektsfotografering tex (men 90mm är ändå nog lite för kort). Jag valde Canon 60mm Macro, det är en brännvidd som passar mig oftast. (fast ett Sigma 180mm Macro tex hade inte heller varit helt fel, men den riktar ju in sig på lite annat)

Men jag tror att i skärpa och liknande så är nog både Tamron och Canon ganska likvärdiga, fast det kanske kan vara lite roligare att ha Canons egna.

Jag har också EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Det mesta jag fotograferar närbilder på är sånt att längre brännvidder för macro hade blivit ohanterligt. Dessutom fungerar 60 mm utmärkt till porträtt, något som inte exempelvis en 100 mm hade gjort lika bra (på en APS-C).

Det finns också en Sigma 70/2,8 macro som också fick massor med beröm och utmärkelser.

Jag håller en slant på detta. Toppklassat av Tidningen Foto och är Highly recommended av http://www.photozone.de
Måste även framhålla att det är gjort för fullformatssensor, i fall du i framtiden vill köpa ett kamerahus med det.
Dessutom i prisnivå med Canon objektivet.
Björn

Detta objektiv använder jag också och jag är väldigt nöjd. Jag kom dock undan med ca 3000 för ett nytt objektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto