Jag fotar oftast på frihand..
Hur blir bildkvaliten på dessa. Stor skillnad?
Alla dedicerade macroobjektiv är i princip förstklassig optik.
60 mm är en perfekt porträttbrännvidd på APS-C, men om du vill använda det i huvudsak för macro så är så lång brännvidd som möjligt oftast att rekommendera, därför att arbetsavståndet blir längre. Jag hade ett Sigma 70/2,8 Macro, vilket var helt makalöst skarpt, men vid makro var man så nära med frontlinsen att det blev svårt att inte peta till motivet och den skuggar också ljuset.
Tamron 90 är ju en klassiker och riktigt bra och skarpt och framförallt prisvärt.
180 mm är nog lite bättre än 90an, men kostar å andra sidan 2 000 kr mer och frågan är om det är värt det.
Till Macro kan man med fördel också använda Teleconverter för att få mer förstoring utan att korta närgränsen. 90mm är F/2,8, vilket gör att du får AF även med en 2X TC, vilket du nite får på 180 mm.
Den stora nackdelen med Tamron 90/2,8 är förstås att det har skruvdriven AF, vilket känns rätt omodernt idag.
Däremot tipsar jag om att kolla på Sigma också!
Deras optik, speciellt de senare modellerna, är riktigt bra och tycker jag käns gedignare och trevligare än Tamron. Sigma 150/2,8 Makro är ruskigt bra och finns nu också i en variant med OS, men jag är osäker om det finns till Sony, så i så fall går det ju bort.
Sigma-objektiven med HSM är mycket trevliga och deras 105/2,8 OS HSM Macro är betydligt trevligare än den lite "rassliga" Tamron 90 anser jag. Inte speciellt dyrt heller:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841118
Jag hade som sagt Sigma 70/2,8 Macro. Det är en av de absolut skarpaste objektiv som finns och är väldigt billigt, men har ett par nackdelar. Det är skruvdrivet och har en idiotisk konstruktion av motljusskyddet och den gamla matta mörkgrå Sigma EX-finishen. De nya Sigma-objektiven känns mycket trevligare med en blank svart yta.
Mitt förslag är Sigma 105/2,8 OS HSM.
Även om det finns stabilisering i din Sony-kamera så blir sökarbilden rätt skakig vid stor makroförstoring, så stabiliserade objektiv har här en fördel.
Vilket du än väljer så komer du att bli nöjd.
/Mats