Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro objektiv: Rätt val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag valde Tamron 90 före Sigma 105 och skulle valt likadant igen.
Frågar du mig så gjorde du rätt val. :)

Tamronen är lite skarpare och har snyggare bokeh.

Har gjort samma val. Håller med Robert - det var iaf mitt intryck när jag kollat tester och bildexempel.

Håller med tidigare talare....
Har ägt ett Tamron 90 tidigare och måste säga att det är klockrent (för dom pengarna). Snygg(are) bokeh åxo. Go, go, go!!!

Jag skulle också valt Tamron om jag ville ha 90mm, men Sigma om jag behövde 150mm. Dock tror jag inte (utan att ha jämfört sida vid sida) att skillnaderna är enorma.

/Pontus

Jag är glad amatör och valde Tamron 90 efter att ha läst många recensioner och kikat på många bilder tagna med detta.

Många har lovordat detta objektiv och jag förstod varför redan första dagen som ägare. Bilderna blir riktigt sköna.

dumbo skrev:
Fast nu stod ju valet mellan Sigma 105 (inte 150) och Tamron 90. :)
Jo, precis, jag var kanske lite otydlig. I det korta teleområdet skulle jag valt Tamron 90mm och inte Sigma 105mm även om den senare verkar vara en bra glugg. Dock verkar Sigma 150mm kanon om man önskar lite längre brännvidd.

/Pontus

Jodå. Hade Sigman funnits på marknaden när jag skaffade makroobjektiv hade jag nog tittat på det åxå. För min del tror jag att valet hade fallit på Tamronet ändå, då jag tycker det passar mig bättre.
Men visst hade det extra arbetsavståndet med sigman varit trevligt ibland. Däremot inte storleken och vikten när man ligger på marken och kravlar för att få grodperspektiv. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto