Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro-objektiv för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

HeWa

Medlem
Jag är intresserad av att införskaffa ett macro-objektiv och har i första hand tittat på Tamron och Tokinas respektive modeller. Nu undrar jag hur dessa fungerar som porträtt-objektiv? Eller finns det andra objektiv som (av någon anledning) passar bättre för detta ändamål än angivna macro-modeller? Tycker annars att brännvidden runt 100mm känns som ganska "lagom" för porträttfotografering. (Objektivet ska i första hand användas för "vanlig" macro-fotografering (blommor, småkryp etc.)).
Mvh.
/Henrik

Det är väl inte makro-funktionen som gör dem lämpliga för porträtt, utan brännvidden. Men vill du också ha makro är det en bra kombination. jag funderar själv på Tamron 90 makro.

Jag har ett Tamron 90mm makro. Funkar utmärkt både som macro- och porträttobjektiv.

Jag köpte det i höstas och satte på det så fort jag kom hem. Det tog nästan två månader innan jag tyckte att jag ville använda något annat objektiv. Jag använder det mest till macro och porträtt.

Mina två favorit objektiv är nu Tamron 90/2,8 macro och Canon EF50/1,8 I. Det är sällan jag använder något annat än dessa två.

Behöver du inte kortare skärpedjup än f/2,8 ger dig fungerar ju ett makro utmärkt för porträtt. Enda risken är att du får ägna mer tid åt retusch eftersom de är så skarpa att man ser alla pormaskar... ;-)

/Pontus

Macrotelen funkar finfint till porträtt men kommer i mina ögon ändå till korta jämfört med anpassade korttelen. Främst pga kortare focusradie vilket till viss del gör af något osäkrare, samt den marginellt mindre bländaröppningen. Inga jätteskillnader men hanteringsmässigt är ändå ex en vanlig 85:a bättre. Min 105 macro ger fantastiska resultat och är ett mycket bra porträttalternativ. Ett tips är att titta på Tamrons 90 mm och även Sigmas nya 70 2,8 som fått lysande recensioner. Den ger utsnitt motsvarande 105 mm brännvidd.

Edit: Såg att du ägde Nikonutrustning. Nikons 105 2,8 afs vr är nog mitt starkaste men också dyraste tips.

På långa avstånd får man vid manuell fokusering vara mycket lätt på handen med makrotelen eftersom en viss vridning på fokusringen ger mycket större utslag än med "vanliga" objektiv.

Problemet ska inte överdrivas men om man ofta fokuserar manuellt så kan det vara en faktor att tänka på. I mångt och mycket är det en vanesak och säkert också mycket individuellt.

Ok, tack för era svar.
Och Paul, jo jag är rätt sugen på Nikons 105 VR-objektiv och ska nog titta närmare på ett sådant. Dock verkar nog Tamrons makro (minst) lika skarpt och frågan blir väl då om det är värt 5000:- för för att få VR-funktionen..

/Henrik

HeWa skrev:
Dock verkar nog Tamrons makro (minst) lika skarpt och frågan blir väl då om det är värt 5000:- för för att få VR-funktionen..

/Henrik
Ska det verkligen behövas på ett makro? Där tycker jag att det känns viktigare med ett bra stativ, diverse bönpåsar, liggunderlag eller vinkelsökare för bra och annorlunda vinklar. :eek:)

Jag har sett en jättefin bild tagen med ett Nikkor AF Micro 60 där färger, bokeh och reflexer verkligen såg kanonfina ut. Så det är ju en variant också om inte Tamrons 90 drar mest. Sigmas 150 är superfint om tyngden inte gör något och Sigmas 70-makro sägs vara mycket bra och skarpt. :eek:)

Sans skrev:
Ska det verkligen behövas på ett makro? Där tycker jag att det känns viktigare med ett bra stativ, diverse bönpåsar, liggunderlag eller vinkelsökare för bra och annorlunda vinklar. :eek:)

Jag har sett en jättefin bild tagen med ett Nikkor AF Micro 60 där färger, bokeh och reflexer verkligen såg kanonfina ut. Så det är ju en variant också om inte Tamrons 90 drar mest. Sigmas 150 är superfint om tyngden inte gör något och Sigmas 70-makro sägs vara mycket bra och skarpt. :eek:)
VR är inget för macrofoto, har som jag ser det ingen effekt alls vid kortare avstånd. Men vid porträtt och andra fotografiska situationer kan VR verkligen vara en tillgång. 5000 är mycket pengar men om du ser det som en livslång investering blir det inte så mycket. Gluggen är mycket välbyggd och förutom VR så är af-s också trevligt att ha.

Jag har ett Sigma 70/2.8 Macro och är mycket nöjd med det. Brännvidden är (inte oväntat) väldigt trevlig att jobba med vid porträttfoto och skärpan bra på alla bländare. Bokehn är också trevlig. Dock kan man ju inte få lika kort skärpedjup som t.ex. ett 85/1.4, vilket kanske vara relevant om man fotar mycket porträtt eller mycket i befintligt ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar