Annons

Macro, mellanringar, konverter???

Produkter
(logga in för att koppla)
En aning förvirrande!
Vad är bäst?
Funkar mellanringar på alla objektiv, eller lämpar det sig till vissa?
Ska man ha både ringar och konverter?
Har ej fotat macro innan direkt...
Hoppas på snabbt svar - åker iväg på resa (Kenya)om en vecka, måste inhandla lite prylar...

Läst ett antal inlägg om konverters. x1,4 eller x2????? Låter som x1,4 ger bäst bildkvalitet. Har jag fattat rätt? Räcker den under en safari?

Har Canonobjektiv EF 70-200mm 1:2,8 L IS USM
EF 17-35mm 1:2,8 L Ultrasonic
EF 24-70mm 1:2,8 L USM
EF 50mm 1:1,8 II

Ska använda huset 10D.

Vilka filter är MÅSTEN på resa i Afrika?

Hjälp mig reda ut min förvirring! : ) Tack.

Mellanringar fungerar på de flesta objektiv, med mer eller mindre effekt. Vidvinkelobjektiv fungerar oftast inte, då utdraget som mellanringen skaper oftast blir för långt, och fokusplanet hamnar inuti objektivet. Bästa brännvidd för mellanringar är typ mellan 50-100mm, har för mig att 50mm utdrag på ett normal ger 1:1.

Konvertrar ger förstoring utefter vilken som används, 1.4x ger 1.4x förstoring (beräknat från optikens förstoringsgrad) och en 2x ger följdaktligen dubbel förstoring. Säg att du har 0,25x förstoring (1:4) på ett objektiv, en 2x konverter ger då alltså 0,5x eller 1:2. Detta eftersom du fördubblar brännvidden, utan att du förändrar objektivets närgräns.

1.4x ger klart bättre kvalité än en 2x. Men vid nedbländning så blir kvalitén med en 2x acceptabel. Med tanke på att du ska köra med 10D så får du motsvarande 450mm, kan vara aningen för kort för safari, även om man förmodligen kommer nära djuren. Svårt val.. med en 2x får du 640mm med ditt 70-200 och 10D.

Bästa är ju om du har råd med båda, då kan du använda 2x extendern för de där tillfällena där du vill nå lite längre, eller ta de där riktiga närbilderna på lejonen. Du kan ju titta bland radannonserna, just nu finns det en EF 2x II extender till salu *host*..

Glömde..filter.. Ja, skylight/UV är nog ingen dum ide, som skydd (om du inte redan har detta). Sand är jobbigt. Polfilter är alltid bra att ha.

När det gäller mellanringar så ser formeln ut så här:
förstoringen = förlängningen / brännvidden.

Ju större brännvidd ju mera mellanringar behövs det. Lite ohållbart på längre tele-linser. Där funkar det bättre med telekonverters och/eller försättslinser.

Den effektiva bländaren med mellanringar blir mindre och för den ser formeln ut så här:
Effektiv bländare = inställd bländare x (förstoringen+1)

Till lejon ska man nog undvika både mellanringar och försättslinser! :O)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar