Annons

Macro med Sony nex

Produkter
(logga in för att koppla)

rogart-63

Medlem
Hej alla forummedlemmar .
Jag är ny på det här med fotografering och på detta forum .Kanske har detta avhandlats förut ?
Vill kunna fota lite macrobilder b.l.a klockor . Har köpt mig en Sony Nex 7 begagnat .Overkill kanske men det ska ju vara en bra kamera sägs det .
Utöver standardobjektivet har jag köpt ett Sony nex 30 F3,5 mm macroobjektiv . Det enda macro som jag hittat som passar rakt av till Nex kameran .
Men jag är lite missnöjd då jag inte kommer så närma som jag vill komma . Har kompletterat med +10 macrolins framför . Men vill komma ändå närmare i vissa fall .
Har även köpt en Volna 9 lins men inte fått hem adapter ännu . I hopp om att få lite bra och roliga bilder .
Vad skall jag hitta på härnäst ?
S.k macroringar hur blir det då .Blir det bättre eller gör det inte så stor skillnad ? Typ 10mm -16mm kanske med autofokus kontakter så alla funktioner funkar .
Ös på med tips
 
Det beror lite på vad du vill åstadkomma, dvs främst hur stor avbildningsskala du behöver. Kameran i sig är bland det absolut bästa man kan ha för sådant som klockor, men 30 mm makroobjektiv kanske inte är optimalt för just det som du vill göra.

Makrofotografering ställer ganska höga krav, och det är inte bara objektiv som avgör om man kan få bra bilder, utan många andra tekniska bitar. Man behöver en riktigt stabil uppställning för kamera och motiv, och man kan behöva specialtillbehör, som makrosläde och specialprogram för att stacka bilder.

Det mest använda programmet för stackning heter Zerene. Man använder stackning, för att skärpedjupet när man tar med riktigt stor skala är otroligt kort, ofta bråkdelar av en millimeter.

Berätta först ungefär hur stor yta du vill kunna avbilda på kamerans sensor, så kommer du att kunna få bättre råd om vilka tillbehör som är lämpliga. Spontant skulle jag tänka mig att det kanske kan räcka med ett bättre makroobjektiv med längre brännvidd, men om du ska ta riktigt små saker, kan adapter, mellanringar och mikroskopobjektiv vara vägen att gå.

Fördelen med längre brännvidd är att man får mer plats att belysa motivet, och att perspektivet blir ganska platt.

Om du behöver väldigt stor avbildningsskala och vill ha en lösning som är något lättare att hantera, kan man med en Metabones adapter använda Canons makrooptik. Det finns en som kan ställas in för mellan 2x och 5x förstoring. Man kan också med Sonys adapter använda Minolta och Sony-objektiv, om man skulle hitta ett sådant som passar.

En +10 dioptriers närbildslins ger fruktansvärt dåligt resultat. Det går inte att få skärpa med en sådan, utan det är leksaker i såna här sammanhang.

Eventuellt kan det räcka med en mellanringssats för ditt ändamål, men du kommer väldigt nära, och det blir svårare att belysa motivet. Det blir också betydligt svårare att hålla allting still, så det blir extra viktigt med uppställningen. En makrosläde är nästan nödvändig, och det är bra att snickra till en rigg där man kan sätta upp motivet så att det hamnar på rätt plats framför kameran.

Det finns också alternativ för lägre budget, men först måste du reda ut hur stora dina grejer är och hur stora de ska bli på bilden.
 
Oops låter invecklat för en nybörjare som jag . Ett litet stativ har jag men ingen makrosläde . Känns kanske lite överkurs .Men ska skaffa mig ett bättre stativ så snart nånting bra dyker upp .
Misstänkte att det objektivet var i kortaste laget ..Dessutom krävs mycket ljus . Funkar fint att ta bilder på hela klockan eller t.o.m bara på boetten .
Det där med ljuset är ett problem .Går inte att fota med blixt .Ser hemskt ut .Allting blänker och glaset slår tillbaka ljuset . Så jag skulle behöva nån bra ljuskälla som inte ger blänk i glas m.m
Har mycket att lära känner jag .
Ska se om jag kan hitta lite exempel på foton jag vill efterlikna .
 
Du kanske kan titta lite här: http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread33465.htm

xpatUSA har en hel del bilder av klockor.

Ljuset är rätt enkelt när man har plats så det räcker. Man kan använda vanliga lampor, min favorit är en klämspot, Loke, som säljs på ClasOhlson. Man kan ju ta med lång slutartid om ljuset är svagt och man bländar ner mycket.

Det finns massor av knep för att modifiera ljuset, och ur har vanligen fördelen att man inte behöver några stora grejer.
 
Bra sida som jag absolut skall kolla på .Tack för tipset . Ska se om jag kan lägga upp nån bild jag tagit .Så kan ni komma med lite tips .
 
Jag har inte hunnit fota så mycket makro än, men jag köpte en LA-EA2 adapter och ett Minolta 100mm 1:1 Makro.

Det är riktigt trevligt med ett makro objektiv. Du behöver aldrig oroa dig för att du är för nära.
 
Jag har inte hunnit fota så mycket makro än, men jag köpte en LA-EA2 adapter och ett Minolta 100mm 1:1 Makro.

Det är riktigt trevligt med ett makro objektiv. Du behöver aldrig oroa dig för att du är för nära.

Var på gång att inhandla en LA-EA2 adepter men den var redan såld . Fick då lite tips om b.l.a
Volna 9 objektivet . Är det nån här som testat det ?
 
Var på gång att inhandla en LA-EA2 adepter men den var redan såld . Fick då lite tips om b.l.a
Volna 9 objektivet . Är det nån här som testat det ?

Jag har en LA-EA2 du kan få köpa om du vill. Maila mig via Fotosidan om du är intresserad. I övrigt så är 30mm alldeles för kort. Instämmer med ovanstående talare som satsat på makro kring 100mm. Jag har ett Tamron 90mm som jag dessutom ibland sätter en teleförlängare på.

Bra är också att vika ner displayen till horisontalt läge så man ser både var objektivet är i förhållande till motivet och hur bilden ser ut i displayen. Det är ju annars lätt att skrämma motiven som kanske är insekter av olika slag.
 
Jag har en LA-EA2 du kan få köpa om du vill. Maila mig via Fotosidan om du är intresserad. I övrigt så är 30mm alldeles för kort. Instämmer med ovanstående talare som satsat på makro kring 100mm. Jag har ett Tamron 90mm som jag dessutom ibland sätter en teleförlängare på.

Bra är också att vika ner displayen till horisontalt läge så man ser både var objektivet är i förhållande till motivet och hur bilden ser ut i displayen. Det är ju annars lätt att skrämma motiven som kanske är insekter av olika slag.

Tack Sten-åke men det är lite tomt i kassan just nu för mycket klock och fotoprylar . Men har det i åtanke . Misstänkte nog att Sony makro objektivet var i kortaste laget .
 
Du kanske kan titta lite här: http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread33465.htm

xpatUSA har en hel del bilder av klockor.

Ljuset är rätt enkelt när man har plats så det räcker. Man kan använda vanliga lampor, min favorit är en klämspot, Loke, som säljs på ClasOhlson. Man kan ju ta med lång slutartid om ljuset är svagt och man bländar ner mycket.

Det finns massor av knep för att modifiera ljuset, och ur har vanligen fördelen att man inte behöver några stora grejer.

Var inne på ClasOhlsson idag . Modellen klämspot Loke finns inte i det utförandet längre . Nu har den en inbyggd ledlampa som inte går att byta . http://www.clasohlson.com/se/LED-spotlight-Loke/Pr364871000 Däremot fanns den som lampa för att kunna skruva fast på väggen . Så en sån köpte jag . Ska se om man kan hitta på nån bra lösning att kunna fästa den med .Typ limklämma eller nåt .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.