Annons

Macro jämförelser

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeleus

Aktiv medlem
Jag kunde inte låta bli att lägga upp en liten sida där jag jämför min nya utrustning.

http://www.emeleus.nu/foto/macro.html

Själv saknar jag enkla jämförelsesidor av detta slaget på nätet även om detta bara jämför CP 8400 och D70 med 60 mm macrolins.

CP 8400 har ju fått positiva recensioner för sina macroegenskaper. (Jag kommer dock inte att använda CP 8400 till macro som väl är ;-))

Kul att se din jämförelse!

Jag kör själv D70 med 60 mm-macrolinsen och måste säga att det är en mycket trevlig kombination. 60 mm-macrot är väldigt skarpt och fint. Jag kan ibland dock sakna det längre skärpedjup jag fick med min gamla CoolPix 990.

Kompakterna ger möjlighet att fota handhållet med långt skärpedjup, med en SLR blir man tvungen att använda stativ eller blixt. På bländare 32 kan det bli rätt långa tider annars. Dessutom så får man sämre skärpa pga diffraktion.

Vad gäller just macro så skulle jag säga att kompakterna har många fördelar mot SLR.

Det är diffraktionsfläckarnas storlek på den färdiga bilden (inte på sensorn) som begränsar hur mycket man kan blända ned och därmed hur stort det maximala skärpedjupet kan bli. Förutsatt att man gör bilderna lika stora och använder en bländare som ger lika stora diffraktionsfläckar så kommer skärpedjupet att bli exakt lika stort oavsett vilken sensorstorlek vi använt. Sensorn är bara ett mellanled på vägen mot den färdiga bilden.

Tar vi sedan hänsyn till att större sensorer kan ge en acceptabel brusnivå på högre ISO-tal så kommer vi teoretiskt sett att få exakt samma slutartid också. (I praktiken stämmer inte detta sista helt exakt i dagsläget, men det beror på att de tekniska bristfälligheterna hos dagens sensorer varierar lite grann mellan olika sensorstorlekar).

Men nu pratar du bländarens fysiska storlek? Vid samma fysiska storlek har du ett mycket lägre bländartal på en kompakt pga den kortare brännvidden, vilket gör att man får in mycket mer ljus.

Med en makro på 90mm på en D70 (bildvinkel motsv. 135mm i 35mm format) och ett avstånd på 29cm har man vid bländare 8 ett skärpedjup på 2.3mm.
Men en typisk kamera med 1/2.5" sensorn har man vid samma utsnitt och bländare 8 har vi ett skärpedjup på 12.3mm. På 90mm:ern måste vi blända ner till f/32 för att få samma fysiska bländarstorlek.

Med reservation för evetuella räknefel/tankemissar.

Det är kanske så att diffraktionen blir samma vid samma skärpedjup, men man får onekligen in betydligt mindre ljus vid samma skärpedjup om man har en större sensor.

Nej, den totala ljusmängden som träffar sensorerna blir lika stora vid samma skärpedjup, det är ljusmängden per ytenhet som blir mindre hos den större sensorn. Det är p g a att den totala ljusmängden hålls uppe av den större ytan som stora sensorer tål att ställas in på mycket högre ISO-tal än små utan att bruset behöver bli högre.

Med samma bländartal så blir ljusmängden per ytenhet lika stor, men eftersom en större sensor har större yta så kommer den att träffas av mycket mera ljus och därmed kunna ge en bild med mycket mindre brus. Om vi istället nöjer oss med samma brusnivå som med den mindre sensorn kan vi alltså ställa in den större sensorn på ett högre ISO-tal och därmed kunna blända ner de erforderliga stegen utan att behöva förlänga exponeringstiden.

Som sagt så finns tekniska brister hos dagens sensorer som gör att ISO-talet (med konstant brusnivå) inte blir helt exakt proportionellt mot sensorytan, men i stora drag stämmer det rätt bra redan idag.

Ja, och ljusmängden per ytenhet är ju det som styr hur lång exponering man måste ha. Mindre ljus per ytenhet ger ju längre exponering.
Och visst kan man höja ISO-talet på en DSLR mer. Man får ju ta sina bilder på ISO800 istället för på ISO50 för att få samma skärpedjup och slutartid, vilket ävl i runda slängar ger på ett ungefär samma mängd brus som med kompaktkameran. Man får inte längre fördelen med den brusfria bilden som tål strörre förstoring/mer interpolering alltså.

Nåväl, jag tror vi menar ungefär samma sak, men säger det på olika sätt.
Förutsatt samma ISO-tal får man, vid samma skärpedjup, 4 steg längre slutartid på en DSLR än på en kompakt med 1/2.5" sensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar