Annons

MACRO, hur??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!. Jag har ett Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. Mini Zoom Macro objektiv. Någon sa att det är bäst att använda manuell fokus när man ska fotografera med MACRO. Någon som vet någonting om det?

MVH Jonathan

eftersom skärpedjupet blir såpass kort vid makrofotografering så är det smidigast att ställa skärpan manuellt, ja.

Nu ger ju denna zoomen ingen "ritkig" macro, pga att det är en zoom så upplevs nog AF,en som lite extra trög också.... Men använd över stativ och nedbländad och med manuell focus så kan ni säkert ta många fina bilder med den, absolut!
Lycka till!/Mvh Niclas.

Re: hej

jonathan.winton skrev:
ursäkta jag är amatör..men nedbländad? vad menas med det?

Om du bländar ner får du större skärpedjup i bilden. Alltså att F-siffran har ett högre nummer.

Ex blir det ett väldans litet område i fokus om du har bländare 1,8 (F1,8) medan det blir större område som blir i hyffsad fokus om du använder bländare 8-32 eller vad du nu har.

Använder du dig av bländare 22 behövs nog med största sannolikhet stativ eftersom slutartiden ökar.

Så bra att ni frågar Jonathan!

Bländartalet är det som bestämmer ljusinsläppet i linsen. På objektivet står det tex 4,5-5,6, det betryder då att beroende på vart du ligger på zoomen så kommer bländaren att ligga mellan 4,5-5,6 som störst. På många kamerahus så kan man ställa in den bländare man vill använda, valet av bländare bestämmer skärpedjupet i bilden. Ju mindre öppning (högre tal) dessto mer skärpedjup i bilden. Normalt kan man ställa in ned till f22. (bländare 22). När man väljer en mindre bländaröppning så släpps det ganska logiskt in mindre ljus så det blir då ett stegs längre slutartid för varje bländarstegs nedbländning.... Fungerar som en slags vågskål/gungbräda som "måste" vara i balans tillsammans med filmen...

Det jag menade med att blända ned i macrosammanghang grundar sig i att det då blir lite mer djup i skärpan vilket kan vara en fördel och att linser samtidigt ger bättre prestanda vid nedbländat läge..ex f8.

Hoppas det var ett lite svar:)!/Niclas.

Ps, Låter lite klurigt från början men ge inte upp:)!

Senast ändrad:
OK! Tack för svaren. Men jag vill inte ge mig in på det riktigt än, men bländningen å slutartiden är väl automatisk om man inte ställer in det själv?

jonathan.winton skrev:
OK! Tack för svaren...men bländningen å slutartiden är väl automatisk om man inte ställer in det själv?

Precis! (Förutsatt att er kamera har ett helt automatiskt program, typ "grön fyrkant" eller "A",).
Om ni inte vill att kameran skall bestämma så gäller det med andra ord att tajma bländaren, sl,tiden och filmens ISO. Där ligger nyckeln till en "korrekt" exponering, men det förutsätter att man avläser det hela mot kamerans ljusmätare...

Börja lite smått med automatiken, du låter smart du:)!/Niclas.

Ps, Det finns KANSKE ett prog, på er kamera där det står AV. Det betyder att fotografen bestämmer bländaren (bländarprioritering) och att kameran väljer en lämplig slutartid. Detta prog, tillsammans med exponeringskompensation ansera jag vara det nyttigaste förutom helt manuellt användande....ds

Senast ändrad:
m

=). På min kamera har jag "bländarautomatik" och en sa till mig att "bländarautomatik" menas att man kan bestämma slutartiden själv men kameran ställer in bländaren...stämmer det?...så har jag också uppfattat det när jag läste instruktionsboken. Jag köpte igår en Canon EOS 300 och jag fick till : en väska, Sigma 100-300mm F4.5-6.7 DL och Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. Mini Zoom Macro. Ett paketpris var det och kostade 3995kr..bra pris?

Re: m

jonathan.winton skrev:
=). På min kamera har jag "bländarautomatik" och en sa till mig att "bländarautomatik" menas att man kan bestämma slutartiden själv men kameran ställer in bländaren...stämmer det?...så har jag också uppfattat det när jag läste instruktionsboken. Jag köpte igår en Canon EOS 300 och jag fick till : en väska, Sigma 100-300mm F4.5-6.7 DL och Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. Mini Zoom Macro. Ett paketpris var det och kostade 3995kr..bra pris?

Ja, det låter riktigt det!

I EOS300 har ni många möjligheter!
-Bländarprio,
-Slutartidsprio,
-Helt manuellt,
-Hel automatik, etc /Niclas.

Ps, Det var nog ett helt ok pris, inte för högt i alla fall:)

Re: jadå

jonathan.winton skrev:
jadå..det är min första systemkamera.

---Ett mkt bra val som första kamera menar jag, jag själv köpte EOS 500n som första kamera då det var den nyaste för ca 6år sedan....

EOS 300/500 är kameror som man kan testa den moderna tekniken i samtidigt som man kan testa traditionellt manuellt fotograferande.
Det viktigaste är att fota mycket och testa dem olika funktionerna!

Lycka till!/Niclas.

Ps, Glöm inte låna ngr fotoböcker på biblioteket!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar