Annons

Macro hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

soulz

Medlem
Hejsan

Jag är nu en stolt ägare av ett sigma 105 mm f2.8 DG Macro, undrar lite om fototeknik för just macro har alldrig fotat det förut så skulle behöva lite tips hur man ska röra sig tex sänka sig till målets nivåer etc... anväda stativ mycket har jag hört? fota i rätt ljus morgon och eftermiddag...

ps. Har en Nikon D80.
tacksam för svar!

/mvh André

tack ska du ha nonno ska läsa igenom bloggen o allt senare kan ändå inte gå ut o fota idag regnar som spö i backen...

/mvh André

Stativ är i realiteten ett måste vid makro. Jag kombinerar ett Benbo Trekker med ett 3D-huvud från photax.se och en hembyggd X/Y-släde. Det finns färdiga att köpa, men jag hade några gamla bärlgmekanismer som jag lade i kors. Fungerar UA.

Stativet ger mig arbetshöjd -50 cm <-> +150 cm, huvudet ger mig total frihet att vrida kameran i tre dimensioner och släden ger mig exakt utsnitt/fokusering.

Utöver detta änvänder jag skärmar för att hålla bort ljus och bakgrund, reflektorer för att få in mer ljus och blixtar för att kunna lysa ut efter behag. Det är ingen actionbsport precis och rygg- och benmuskler tar stryk.

hmm. får känslan att du tar macro fotografi på allvar! =) trodde inte alls att man skulle behöva så mycket prylar ska ju igentligen bara vara att gå ut i skogan ligga och kräla baken lr klättra i träden efter det man letar efter? jag vill nog hellre ha friheten att kunna vara 100% flexibel utan massa utrustning o stativ som ska konkas med...

/mvh André

Hej igen André!
Macro-fotografering av blommor är väl min huvudsakliga inriktning och det jag kommit fram till är att det inte alls är säkert att du kommer känna behov av ett stativ. Däremot behöver du säkert ta stöd på olika sätt för att under längre stunder kunna hålla kameran stilla. I början brukar det bli rejält oskarpt, men så småningom lär nog sig de flesta att handhålla kameran relativt stadigt. Det har du sedan god nytta av inom andra genrer, som t ex gatufoto bara för att nämna en inriktning av många. Det är bara att prova på. Jag använder själv aldrig stativ eller blixt när jag macro-fotograferar.
Det roliga med fotografering är den flexibilitet som finns både praktiskt och tekniskt - det finns inte så många "måsten" utan man kan finna sin egen väg. Du kommer nog märka så småningom att det mest avgörande är att hitta det rätta ljuset och vinkeln för att skapa spännande bilder.
/Nonno

Senast ändrad:
Beror på

Min makrofotografering betsår till 90 % av insekter och andra smådjur. Då är det absolut inte stativ som gäller. Bara macroobjektiv och kamerahus (om det inte är på natten). Jag skulle aldrig hinna med att fånga dagens rara mål om jag skulle handskas med ett stativ. Ibland får man bara en eller två chanser - då gäller det att vara snabb. Anmnat är det förståss med mer statiska objekt som växter eller någon sittande halvsovande insekt man hittar. Vad tänker du fota? Bilden nedan på den väldigt ovanliga kejsartrollsländan tog jag i flykten med mitt tele 300/4,0 + 1,4 extender vilket funkar väldigt bra till lite större djur som sländor och insekter. Vid denna fototur hade det garanterat inte blivit något "kap" om kameran suttit på stativ. Så det beror som du förstår på vilka motivval man väljer.

Bilagor

• kejsartroll3_juli08fs.jpg
    kejsartroll3_juli08fs.jpg
    39.4 KB · Visningar: 357
Ett lättare (men inte lika allsidigt) alternativ till stativet är ju en bönpåse. Funkar ypperligt vid foto i lågt perspektiv.

Använd gärna tråd-eller fjärrutlösare för att minska vibrationerna, vid macro är det känsligt pga det ofta korta skärpedjupet. Kombinera gärna med spegeluppfällning om det går. Ett annat alternativ är ju att använda självutlösare i kombo med spegeluppfällning.
/Arne

Rättelse

Jag menade "...300/4,0 + 1,4 extender vilket funkar väldigt bra till lite större djur som sländor och fjärilar"

Jag bifogar en bild till för att visa att ett tele med bra närgräns kan ge ypperliga bilder av motiv som närmar sig macroskalan. (fyrfläckig trollslända). Tilläggas ska att mitt normalmacro är sigma 150 med eller utan konverter 1,4X.

Bilagor

• fyrflackig1_juli08fs.jpg
    fyrflackig1_juli08fs.jpg
    57.5 KB · Visningar: 344
André Pettersson skrev: hmm. får känslan att du tar macro fotografi på allvar! =) trodde inte alls att man skulle behöva så mycket prylar ska ju igentligen bara vara att gå ut i skogan ligga och kräla baken lr klättra i träden efter det man letar efter? jag vill nog hellre ha friheten att kunna vara 100% flexibel utan massa utrustning o stativ som ska konkas med...

/mvh André
Visst - det finns en ganska underbar teknik för full kreativitet och frihet - point-spray-and-pray. Det är alltid lika spännande att se om det fastnat något av värde.

Jag vet ganska väl vad jag ska avbilda innan jag ens går ur huset. Den 100% flexibiliteten finns inte vid makrofotografering, särskilt inte om man använder förstorande tekniker. Så fort som det är fråga om specialutrustning, som i och för sig inte behöver vara särskilt avancerad, bekränsas de tänkta bilderna till några få motiv.

Re: Rättelse

Tony Svensson skrev: ...
... Tilläggas ska att mitt normalmacro är sigma 150 med eller utan konverter 1,4X.
Jag hade en ∑150/2,8 1:1 med Canon-fattning, men kom aldrig riktigt överens med EOS 1Ds, så båda är avyttrade idag.

En fantastiskt glugg, som jag hett längtar efter att åter få sätta på kameran, denna gång på en Sony a700, eller a900. Jag har ställt frågan till Sigma Europa och fått svaret "No such plan afaik". Jag vet att det pågår övertalningskampanj i USA om att den ska anpassat till A-mount, men ingen reaktion från Sigma än så länge.

Re: Rättelse

Tonyeagle skrev:
Jag menade "...300/4,0 + 1,4 extender vilket funkar väldigt bra till lite större djur som sländor och fjärilar"

Jag bifogar en bild till för att visa att ett tele med bra närgräns kan ge ypperliga bilder av motiv som närmar sig macroskalan. (fyrfläckig trollslända). Tilläggas ska att mitt normalmacro är sigma 150 med eller utan konverter 1,4X.
Snabb fråga, kanske lite OT:
Vilken 1.4X använder du då Tony? Förutsätter nästan att det är Sigmas egen. Eller? Nyfiken då jag själv har den gluggen och står inför ett eventuellt köp av konverter. Canons konvertrar funkar ju nte med t.ex. Sigma 70-200/2.8.
/Arne

Hej tack för din undervisning och hjälp till att försöka undvika stativ och massa annan utrustning, vill ju vara så fri som möjligt. Jag hadde tänkt till en början och fota växter som håller sig stilla :) lättare o lära sig hantera kameran och man har god tid på sig...

Sigmas

Till 150 använder jag Sigmas egen. Bifogar en bild tagen med denna kombo. (Pärlgräsfjäril)

Bilagor

• parlgras1_juni08fs.jpg
    parlgras1_juni08fs.jpg
    82.2 KB · Visningar: 265
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar