ANNONS
Annons

Macro fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke K

Aktiv medlem
Hej!
Jag, är en ny medlem och nybörjare på foto.
Jag ska fota mina fiske flugor som jag ska lägga upp på min hemsida.Är glad för alla tips jag kan få och vad jag bör tänka på i fotograferings väg.
utrustningen är en Nikon F-301 med Tokina 70-210
zoom med macro samt försättslinser,fjärrutlösare
och stativ.Skulle det vara möjligt att få till det med dessa grejor?

Det ska säkert gå bra! Använd ett par rejäla lampor på dina flugor, och se till att "fylla ut" flugorna i bilden så mycket det går med dina linser så ska det nog bli bra. Det krävs inte särskilt hög upplösning för att visa bilder på nätet, så det är inte någon fara om du inte kan fylla ut bilden tillräckligt utan istället måste beskära dina bilder.

PN

Macro

Hej!
Tack för ditt svar Peter, jag har fotat några flugor fast jag gjorde det med en annan kamera och objektiv som jag nyss har köpt.

Jag fotade med en Nikon F-50 och ett Tokina
28-70 zoom med macro läge.det funkade ganska bra men jag använde inte försättslinserna vilket jag kanske skulle ha gjort.

Men mer ljus skulle jag behövt, du kan ju ta en titt på www.salmon-steelhead.net det är laxflugan och tubflugorna lämna gärna kommentarer det behövs för jag är som sagt nybörjare på det här.
Mvh
Micke K.

Det borde du kunna.... få till det alltså;>D

Jag skulle nog försöka att plåta flugorna ungefär som du gjort när du plåtade tubflugorna på din sida Men för att utveckla bilderna skulle nog jag försöka komma ännu närmre så flugan blir skarpare och att man ser tydligare hur den är uppbyggd. nu vet jag inte vilken närgräns din glugg har men det kan vara läge att prova med en eller flera närbildslinser så du kommer riktigt nära och på så sätt "fyller" upp bilden med flugan ifråga och inte får så mycket omgivning".

Sen är det bra om du har bra med ljus och plåtar med stativ ochdnfjärrutlösare så slipper du eventuell rörelseoskärpa om du "darrar på handen"

Lycka till

/Olle

Hej!
olle,ja när jag knäppte på tubflugorna använde jag inte någon försättslins, men stativ men dock inte någon fjärr utlösare.Jag ska prova igen med både försättslinserna och fjärrutlösaren.

Jag håller med dig att det ska vara mer fluga på bilden och mindre runt omkring.Ska jag använda blixten?eller räcker det med bättre ljus bara?
Mvh
Micke K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar