ANNONS
Annons

Macro fotografering. problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Hej Pontus

Niclas Vestman (SixBySix) skrev:
1) Japp, jag gillar befintligt ljus i bakgrunden fast gärna lite nedtonat, men det kan ju variera med motiv och är överhuvudtaget en smaksak.

Tack för tipset! Ska pröva snart!

2) Hmm... nu när jag funderar lite över det hela blir jag osäker. Skärpedjupet är ju beroende av fokuseringsavståndet och på nära håll stämmer inte de aproximativa antaganden som man generellt går efter t ex i porträttsammanhang. Jag inser att jag nog uttalade mig lite väl för snabbt på denna punkt. Får väl återkomma i ämnet vid senare tillfälle.

Rent strikt beror skärpedjupet bara på avbildningsskalan och bländaren, men många hävdar att vidvinklar ger större skärpdjup än långa brännvidder. Tror detta beror på en kombination av att bakgrunden blir något mera väldefinierad och att man ändrar utsnittet, dvs tar med mera av motivet med vidvinkeln.

2) När det gäller skärpa, har du testat skärpan på nära fokuseringsavstånd? De enda MTF mätningarna jag har sett på 50mm optik är Sigmas och Canons optiker. Dessa blev helt utklassade på MFT vid närgränsen. misstänker att det är konstruktions och brännviddsbetingat eftersom resultaten var så pass lika för 50, 100 resp 180mms objektiven sinsemellan.

Tyska Colorfoto har mycket tillförlitliga tester och i ett test av objektiv till D70 slår Nikon 60mm t ex Sigma 180mm med råge (tror det var på alla avstånd, men det måste jag kolla) trots att Sigmas objektiv ofta placerar sig väl i MTF-tester. Men Nikon har å andra sidan alltid varit kända för sina skarpa makroobjektiv (t ex den gamla 55mm), så inom Canon-systemet och generellt kan det säkert stämma!

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar