Annons

Macro fotografering. problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
Hejsan jag har ett litet problem när det gäller macro fotografering.

har provat med program inställningen macro på min 300D samt kört med egna inställningar på bländaren.

objetivet jag använder är ett Tamron 90 2.8 Macro 1:1

får till skärpan på platta objekt, men har lite problem med att få till skärpedjupet
när jag ökar bländar värdet så drar slutartiden iväg något väldigt inte ovanligt med 30 sekunder slutare. är NYBÖRJARE så kan behöva alla tips som finns.

givetvis fotar jag med stativ.

ska man fota macro med blixt eller skall man ljussätta på annat sätt

har provat med blixt men kameran tycker ändå att jag skall ha slutar tider på 30 sekunder

eller skall man inhandla en jätte dyr ring blixt ???


tacksam för all hjälp.

mvh Ruben77
 
Ruben77 skrev:
har provat med blixt men kameran tycker ändå att jag skall ha slutar tider på 30 sekunder
Bry dig inte om det. Kamerans exponeringsmätare bryr sig inte om att du har blixt, den kan bara mäta befintligt ljus.

Vill du använda blixt som enda ljuskälla så ställer du bara in en snabb slutartid på kameran. Dock inte snabbare än kamerans snabbaste blixtsynktid, den hittar du i manualen.

Slutartiden påverkar inte blixtexponeringen alls eftersom blixtens brinntid är så kort. Blixtexponering styrs med bländare och blixtbrinntid.

Vill man blanda blixt och naturligt ljus kan man börja labba med slutartiden. Annars kan man parkera den på synktiden.

Men varför inte exponera i 30 sekunder utan blixt? Om inte motivet rör på sig så är det ju inga problem.
 
Ruben77 skrev:
ska jag ställa in både bländare och slutare manuellt ??
Javisst. Slutaren på 1/125, eller vad nu din synktid är, och bländaren på den öppning som ger dig önskat skärpedjup. Sen sköter blixten om exponeringskontrollen med hjälp av brinntiden, förutsatt att du har en TTL-blixt.
 
får svara en gång till läste in hela ditt svar

fotar mest insekter o dom rör sig

blir oftast mycket suddigt när dom flyttar sig när man har slutartid på 30s

eller längre slutartider så dom hinner röra sig.
 
Då är det ju helt klart blixt som gäller. Det gör ju dessutom att du kan jobba handhållet vid behov.
 
Skärpedjup minskar med avståndet

Hej :)
Skärpedjupet minskar i kvadrat tillsammans med det att avståndet till objektet minskar (d v s ju mer macro du använder när du går närmare med objektivet). D v s om du halverar avståndet till det du vill fotografera så måste du öka bländartalet så att det blir 4 ggr så stort.

Det finns enklare lösningar än ringblixt. Anledningen till att ringblixt används är att:
1) objektivet skymmer lätt inbyggda blixtar.
2) stora separata blixtar som monteras ovanpå, t ex 550 EX skjuter ofast ljuset för högt, över objekt på nära avstånd.
3) man får jämn utlysning med bra kontrast om än lite speciell ljussättning med ringblixt. (Ger mycket karakteristiskt ljus (stavning?) och används därför ibland även i mode och glamourfotografering.

Hemmasnickrad lösning till extern blixt. Sätt ca 8x8cm lite silverfärgad reflektor på blixten ungefär som ett lock som är ca 45-60grader öppet (uppåtvinklat). Nu går det att vinkla blixten så att ljuset når ner framför objektivet.

Med inbyggd blixt i kameran kan man helt enkelt ställa upp en liten reflexskärm som studsar ner blixtljuset på objektet. Fördelen med macrofotografering är ju att man fotar små saker ;-) så det räcker säkert med 15x20cm eller 20x30cm kartongbit med aluminiumfolie påklistrat.

TTL mätningen sköter så exponeringen blir korrekt. Använd dock gärna blixt kombinerat med en lång slutartid som förkortas något med expkomp -1/3 till -2/3. Förutsatt att du kan justera blixten + i motsvarande steg.

Med anledning av det korta skärpedjupet finns det fortfarande många som föredrar 50mm optik för macrofotografering. Ger längre skärpedjup. Å andra sidan är 50mm optikerna aldrig lika skarpa som 90 till 180mm gluggarna och man måste krypa så löjligt nära.

Lycka till. MVH, Niclas
 
har nu provskjutit ca 50 bilder på alla våra blommor i huset

flickvännen skakar på huvudet :=)

men har nu börjat få lite kläm på det
blir riktigt bra skärpa och skärpedjud.

men är fortfarande tacksam för alla tips inom området.

är helt ny på macro fotografering.

har mest fotat fåglar med automatik
innan jag köpte mig ett macro objetiv.
 
fundera lite på mellan ringar eller

närbildslinser.

vad är för resp nackdel ??

om man bortser från pirsskillnader vilket ger bäst bilder.

hört att steppringar ändrar bländarvärdet på objetivet.

o att närbildslinser ger något sämre skärpa på bilderna.
 
Jag tycker du sammanfattar det rätt bra själv i dina två punkter.

Är det optimal kvalitet du är ute efter så lär mellanringar på ett makro-optimerat objektiv vinna för det mesta. Men en bra försättslins på ett bra objektiv ger god kvalitet det med.

En sats med tre piratmellanringar och en bra försättslins kostar ungefär lika mycket. Mellanringarna är lite mer mångsidiga eftersom de passar alla objektiv. Försättslinsen måste ju ha rätt filtergänga.
 
stämmer det att om man kör med mellan ringar så har jag inte kvar bländar värdet på 2.8 utan det ökar till ngåot annat beroende på ringens tjocklek eller antal ringar mm

har tittat på houyas närbildslinser

även på mellanringar från soligor som kankse inte är det bästa märket men dom skall ju inte göra mer än sköta kontakten mellan objektivet o kameran.

så kanske inte värt o köpa dyra canon orginal.

hoyas linser kostar runt 200:- dom jag har hittat.

synd man inte har någon fotobutik i närheten kankse man hade kunnat provat o sett vilket man mest tyckte om att jobba med.

får väll göra som vanligt köpa både och :=)

men nu blir det skärpa i macro bilderna och skärpedjup så det räcker o blir för mycket ibland.

så det känns bra.

synd bara att dom flesta insekter har gömt sig nu så här års.
 
Ja, mellanringarna innebär ljusförlust. Den står i proportion till avbildningsskalan. Vid 1:1 förlorar man två steg ljus. De kan t ex innebära 50 mm ringar på ett 50 mm-objektiv. I praktiken så spelar det inte så stor roll för de flesta, förutom att sökarbilden blir mörkare. För närbilder bländar man ju ändå oftast ner för att få lite skärpedjup.

Försättslinser för 200 kr är simpla grejer. De funkar hyggligt till korta objektiv men kan ge en del skärpebortfall i kanterna. Till teleobjektiv ger de ofta urusel kvalitet. De riktigt bra försättslinserna kostar runt tusingen, har två linselement och kommer från Nikon eller Canon, beroende på vilken filtergänga man behöver.

Det är definitivt ok att köpa billiga mellanringar. Precis som du säger så är deras uppgift ganska enkel. För oss Nikonägare så är till och med piratringarna bättre än originalen.
 
var hittar man dom lite dyrare närbildslinserna ??

har kollat på cyberphoto och på scandinavianphoto
men hittar bara 200:- hoya

har läst här på sidan att några använder sig av ett hoya närbilds sett men ingen har angett vad det kostar eller var dom köpt det.

men bilderna som har blivit är mer än bra i mina ögon.
 
Nikons T-serie är billigast och lika bra som Canons D-serie. Tror dock utbudet av filtergängor är rätt litet. Vad för gänga skall du ha linsen till?
 
Då skulle en Nikonlins i 62 mm tillsammans med en stepring funka. Men kolla Canons utbud, de kanske har 55 mm-ringar som passar direkt.
 
I hemmastudiomiljö med digitalkamera rekomnederar jag för närbildsfoto att ljustält av två lagersmörpapper som bildar en bur och vita papper som reflektorer. Istället för smörpaper kan tvättkorgen Jäll köpas från Ikea. Belys med en 500W halogenbygglampa. Finn med eller utan stativ för under 200:-. Kameran placeras på stativ. Välj lämplig bländare, antar att bländarevärde >22 är att föredra för att få till skärpedjupet. Tänd belysningen och mät mot vityta som som du kompenserar exponeringen ca +1½-2 steg för. Lås denna exponering. Lättast i manuellt läge.

Du har en en 300D, som passar utmärkt. Flera av bilderna i min portfölj är tagna med 50 mm plus ev mellanring i ljustält från Ikea. Fotografera i RAW och färgbalansera sedan bilderna rätt med hjälp av en vit yta. Använd självutlösaren på kameran, eller installera det ryska hacket och få speguppfällningen 1,5 s innan bilden tas för att eliminera skakningar.
 
Re: Skärpedjup minskar med avståndet

Niclas Vestman (SixBySix) skrev:
TTL mätningen sköter så exponeringen blir korrekt. Använd dock gärna blixt kombinerat med en lång slutartid som förkortas något med expkomp -1/3 till -2/3. Förutsatt att du kan justera blixten + i motsvarande steg.

Varför lång slutartid i kombination med minusexponeringskompensation? Vill du blanda in så mycket befintligt ljus som möjligt och samtidigt mörka ner bakgrunden?

Med anledning av det korta skärpedjupet finns det fortfarande många som föredrar 50mm optik för macrofotografering. Ger längre skärpedjup.

Nu är jag lite petig, men 50mm ger inte längre skärpedjup än 180mm om:
1) avbildningsskalan är densamma (dvs motivet är lika stort på filmen/sensorn)
2) bländaren är densamma.

Det enda som skiljer är att bakgrunden förstoras lite mindre och därför inte ser riktigt lika diffus ut som med längre brännvidder.

Å andra sidan är 50mm optikerna aldrig lika skarpa som 90 till 180mm gluggarna och man måste krypa så löjligt nära.

Mäter man finns det inte många 90/180mm gluggar som slår ett 60mm Nikon, även om Tamrons 90mm är otroligt skarptecknande.

/Pontus
 
Hej Pontus

1) Japp, jag gillar befintligt ljus i bakgrunden fast gärna lite nedtonat, men det kan ju variera med motiv och är överhuvudtaget en smaksak.
2) Hmm... nu när jag funderar lite över det hela blir jag osäker. Skärpedjupet är ju beroende av fokuseringsavståndet och på nära håll stämmer inte de aproximativa antaganden som man generellt går efter t ex i porträttsammanhang. Jag inser att jag nog uttalade mig lite väl för snabbt på denna punkt. Får väl återkomma i ämnet vid senare tillfälle.
2) När det gäller skärpa, har du testat skärpan på nära fokuseringsavstånd? De enda MTF mätningarna jag har sett på 50mm optik är Sigmas och Canons optiker. Dessa blev helt utklassade på MFT vid närgränsen. misstänker att det är konstruktions och brännviddsbetingat eftersom resultaten var så pass lika för 50, 100 resp 180mms objektiven sinsemellan. Antar att det är väldigt mycket lättare att konstruera en skarp optik på 100mm både för fokus på nära och långt avstånd (50mm optikerna hade generellt riktigt bra MTF fokuserat på oändligt).
Tack för ordet. MVH, Niclas
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar