Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro för 400 bröllopsbilder, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Har framkallat från raw till .tif, utan att göra några justeringar. 400 bilder blir ganska tidskrävande och jag tänkte köra ett makro. Vilka justeringar rekommenderas?

Kan man köra smart sharpen på alla bilder? Levels och Curves antar jag inte funkar så bra. Eller kan man köra det på 2 olika omgångar, över och -underexponerade? Rekommenderas det att fixa macro på vitbalansen för alla i -kyrkanbilder?

Ska jag spara över .tif-bilderna eller spara som nya?

Det är inget betaluppdrag, bara bonusbilder. Vill ha dom så bra som möjligt, utan att behöva sitta en hel dag med dom.

Sarkastiska svar undanbedes (jag är urtrött på dessa), tips välkomnas!

Sitter i samma sits med ungefär lika många bröllopsbilder som jag tagit på en nära väns bröllop (= inget betaljobb).

Jag tog ett av korten som jag tyckte var representativt och lade olika mycket skärpning på bilden. Dom 8 olika skärpta korten lät jag sen framkalla i 10x15 för att se vilken skärpning som passade det labbet bäst.

Därefter skärpte jag alla korten med makro efter den skärpning som såg bäst ut. Dom kommer att få instruktioner att bilderna är skärpta för 10x15 och vilket labb dom ska använda.

Om dom sedan vill göra någon förstoring, så får jag gå tillbaks till .tif bilden och göra ny skärpning för nya formatet. Dom skärpta bilderna för 10x15 formatet såg nämligen väldigt överskärpta ut i 20x30 format (gjorde några sådana testutskrifter också). Sen vill man kanske tona ner rynkor i ansikten, finjustera vitbalansen på just det kortet, ev brusreducera mm.

Meddela gärna hur du löste det själv, och hur resultatet blev.

Tack så mycket för svaret!

Jasså det är så kinkigt med skärpan! Samma läge här, utskrift på alla i 10x15, sedan förstora några till A4.

Vilken skärpa passade bäst för dig? Och vilket labb använde du?

Vill gärna ha fler tips.

En fråga till; Den varma/gulaktiga tonen i kyrkan, ska man låta den vara kvar något?

Lövet skrev:
Tack så mycket för svaret!

Jasså det är så kinkigt med skärpan! Samma läge här, utskrift på alla i 10x15, sedan förstora några till A4.

Vilken skärpa passade bäst för dig? Och vilket labb använde du?

Vill gärna ha fler tips.

En fråga till; Den varma/gulaktiga tonen i kyrkan, ska man låta den vara kvar något?

Ledsen, kommer inte ihåg vilken skärpa som passade bäst (kan kolla ikväll när jag kommer hem, om jag glömmer bort kan du väl maila mig..).
Använde iallafall www.fotokungen.com (dom lägger inte på någon skärpning alls). Men jag kommer nog att köra Crimson framöver.

Alternativt ber du dom tala om vilka kort dom vill ha förstorade, och så skickar du dom själv till labb. Vore ju tråkigt om du skärper dom lagom mycket för Crimson, och så skickar dom korten till bildnet.nu istället för att dom är billiga och får dom överskärpta med russinansikten som följd...

Har en känsla av att billighetslabben på nätet som stora massan använder lägger på mer skärpa.

Skulle nog behålla lite av den varmgula tonen från kyrkan. Kan vara svårt att få till balansen tycker jag. I mitt fall var det rent glödlampsljus där prästen stod, och ljus utifrån i resten av kyrkan. Med följd att brudparet har glödlampsljus på framsidan och ljus utifrån på ryggen.. grattis..

Lövet skrev:
Levels och Curves antar jag inte funkar så bra. Eller kan man köra det på 2 olika omgångar, över och -underexponerade?

Jag ska inte lägga mig i skärpdebatten. Dock så har jag gjort en video om hur jag jobbar med snabbjustering av foton när de är för många:

http://www.moderskeppet.se/video/show_02.php

Fast det är ju inte för 400 bilder, kanske för drygt 100, lite selektiv brukar jag ju vara innan.

De justeringslager jag valde i min video kan förstås varieras efter behov.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar