Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro 180, Sigma eller Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucanus

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ett nytt makroobjektiv 180mm. Jag använder flitigt Micro Nikkor 105 VR men ibland känner jag att jag kommer för nära och behöver längre avstånd till motivet (oftast insekter). 150mm känns för nära min 105mm. Vill hellre satsa på 180mm så att det är verkligen skillnad. Dessutom kan jag använda 180mm som teleobjektiv till annan typ av foto. Jag testade både Sigma APO Macro 180mm F3.5 och Tamron SP AF180MM F/3.5. Båda kändes OK med lite små skillnader i känslan att hålla i de. Nu innan jag bestämmer mig skulle jag vilja höra några råd och erfarenheter av fotografer som använder dessa objektiv. Så varsågod..............

Du får inga dramatiska skillnader i arbetsavstånd med en 180 kontra en 105 mm. Karaktären över vissa motiv skiljer sig dock. Om du vill ha rejält arbetsavstånd och om vi snackar insekter, typ fjärilar och du har en kamera med aps-c så har jag ett förslag. Ta en titt på Nikons 300 4,0 af-s ihop med en konverter. Gluggen har en närgräns på ca 1,4 m. Med konverter så får du brännvidd 420 mm och en närgräns på 1,4 m, lägg där till det förstorade utsnitt en mindre sensor ger. Rätt sjysst att kunna fota fjärilar med ett avstånd på ca 1,3 m från frontlinsen.

Lite samma funderingar hos mig - Sony Alfa system och i dagsläget ett Minolta 50 mm 2.8 från 1986. Känner behov av att kunna komma ifrån en bit för makrofotona. Via dyxum.com hittar jag dessa med längre brännvidder. Snäppet under ligger på runt 100 mm och då blir det ju inte så stor skillnad på närgräns.

Sigma - 180 F3.5 EX DG IF APO macro 7395 kr
Tamron - SP AF 180 F3.5 Di LD IF 5975 kr

Tyvärr förstår jag inte riktigt detta med sensorer sort och storlek men visst frestande att ha ett bättre tele än vad jag har och gå den vägen som jag i och för sig undrar om det är framkomligt på myror och flugor som ju är mindre än fjärilar :)

Några synpunkter - hjälptankar?

Hej Gunnar,
jag är inte nån makroexpert, men har nu fotat makro en tid. Om jag pratar av min egen erfarenhet att fota myror: Här tycker jag det är bättre att komma närmare. 100mm eller tom 50mm fungerade bra för mig. Ibland när jag ville verkligen fånga mer detaljer så körde jag med makrolins eller reversobjektiv. Men vid fotografering av myror är det inte bara utrustning som är viktig. Jag brukar göra det helst på våren eller tidigt på morgonen när det är fortfarande svalt och myror är "slöa". Då kan man lägga sig intill en myrstack med kameran på riskudden och fota. Jag själv är nyfiken hur det kommer att fungera med 180 eller andra långa bränv. Brännvid 180mm vill jag skaffa främst för att fota just fjärillar sländor och andra skygga större insekter, ödlor osv.
//Stanislav

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar