Jag är ingen speciell "Fanboy" för något av operativsystemen, och jag använder båda faktiskt. Dock är det på system som är allt för klena för att köra någon tyngre bildbehandling på. Gimp går sådär, darkroom: nja, och det där bildbehandlingsprogrammet som man kan ladda ned från Canon kan man helt glömma prestandamässigt. Så om jag skulle skaffa mig en kraftfullare dator, vilket operativsystem är mest lämpat för bildhanteringen? Eller är det kanske till och med nån linuxvariant jag bör välja?
Hårdvaran har som jag har märkt förstås en ganska stor betydelse också.
Som någon annan nämnde i tråden; ett viktigare val att fundera över är vilka mjukvaror/appar som är effektivast och trevligast för dig att använda. Tänk analogt med att objektiven oftast är mycket viktigare än kamerahusen.
Jag tycker själv Adobe Lr är supertrevligt att använda som fotograf, och för hela det arbetsflödet, men kikar på att byta till Capture One Pro (lite bättre bildkvalitet på framkallningen, och finns till skillnad från Lr även att köpa med perpetuallicens, men sämre DAM/arkiveringsfunktionalitet än Lr).
Kört själv flertalet operativsystem de senaste 40 åren (olika Unixar, *BSD, VMS, DOS, och massor av fler system), men idag när min tid kostar ca 1500/timme så vill jag att allt skall vara så enkelt och bara fungera direkt.
Har inte tid och lust att installera och läsa på om olika system, eller ägna timmar åt att konfigurera de. Allt skall gå fort och smidigt för mig (förr i tiden tyckte jag att det var kul att pilla en massa med systemen, men inte det intresset gällande min moderna datorer/enheter som jag ser som arbetsverktyg som skall ta så lite fokus och tid som möjligt).
De enda system jag använder personligen idag är datorer och enheter med MacOS, Windows och iOS. Fungerar smidigt och väldigt enkelt för mig.
För vanliga bärbara så föredrar jag Apple MacBook Pro 15”, för att använda penna vid redigering av foton förederar jag Microsoft Surface Pro, och för stationärt bygger jag helst ihop egna datorer med Windows (eller låter någon ÅF montera ihop efter min specifikation).
Lycka till, men börja som sagt att kika på vilka appar som bäst passar ditt framtida arbetsflöde.
Det avgör i sin tur vilket ekosystem av appar du vill ha tillgång till. Generellt sätt så har dock både MacOS och Windows absolut störst utbud och mest valfrihet gällande fotoappar (och desktopappar generellt).
Sedan kan du därefter kika på lämplig dator.