Annons

Mackro-Blixt frågor - Allmänna Makro frågor....

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv ett EF 100/2.8. Det är ett kanonobjektiv. Har även hört mycket gott om tamron 90 (och sett en del av Arleklints goda resultat med det...).

För att återknyta till detta med blixt. Har man tid och vill labba lite, kan man prova att köra med inbyggda blixten och reflektera den i ett vitt pappersark eller något motsvarande. Det kan faktiskt bli goda resultat av det. Man kan också reflektera ljuset från en ficklampa eller annan ljuskälla om man vill det.
Funkar kanske inte så bra på insekter när tidsfaktorn är viktig, men på en blomma kan det vara värt att prova under tiden man sparar ihop till bättre prylar.

Man kan i princip säga att alla fasta makro-glas från tamron och sigma + canon, nikon, pentax m.m. håller hög optisk standard...

Det är mest Af, byggkvalite och märke som skiljer imo...

Jag har testa tamron90, canon100 och de är precis lika fina som min sigma105... det är en smaksak mer än en fråga om optisk kvalite.

hailstorm skrev:
Vill slå ett slag för sigma 105/2.8... med 1.6x fovcrop blir arbetsavståndet rätt hyggligt för skenbar 1:1skala... plåtat mycket flugor och dyligt tex denna:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=419384

Jag plåtar insekter handhållet... stativ blir alldeles för "osnabbt" imo...

Kanon bild. Hur blir det med arbetsavståndet med 150mm(x1.6)? Upplever aldrig problem med skakningsoskärpa pga bränvidden? Vilken bländare använder du oftast?

Kanske för tidigt att räkna bort Sigmat helt och hållet ;-)

/H

Humpe skrev:
Kanon bild. Hur blir det med arbetsavståndet med 150mm(x1.6)? Upplever aldrig problem med skakningsoskärpa pga bränvidden? Vilken bländare använder du oftast?

Kanske för tidigt att räkna bort Sigmat helt och hållet ;-)

/H

aldrig haft problem... håll dig ovan 1/100 del så är det finfint... Bländare 8 är vanligt för riktigt små kryp annars varierar det. Jag är aldrig rädd för att skjuta helöppet heller med sigman. Blir kanonskarpt.

Kan verkligen rekommendera Canon 100/2.8 som är ett superobjektiv. AF är snabb, tyst och exakt samt att objektivet behåller sin längd. Den mekaniska kvaliteten når ända upp till L-klass.

Har själv 350D, med detta objektiv och den intrerna blixten fungerar ypperligt. Man kan gå in på närgränsen utan att objektivet skymmer blixten det minsta.

Har provat Tameron 90/2.8 och den skymmer blixten om man går in till närgränsen. Tameron 90 är också ett fint objektiv. Speciellt att den fungerar ypperligt utan motljusskydd då linsen sitter långt in. AF på denna är dock högljudd och långsammare, men väldigt exakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar