Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)
Räknar du in språk och drivrutiner för hårdvaran eller nått? Kör du MS utvecklingsmiljöer? Jag räknade 14 sedan September förra året som var systemuppdateringar (något mer än min initiella beräkning) genom att kolla igenom min update-historik.

Jag har
9st Update för Windows 7 x64
1st Update för Windows
1st Update för XML Core
1st Update för Rättighets...
6st Säkerhetsupdateringar för Windows 7 64-bit
1st Säkerhetsupdatering för XML Core
3st Säkerhetsupdateringar för ActiveX Killbits

Sedan en massa Virusdefinitioner och en massa Officedefinitioner.

Jag tycker på inget vis att det är onormalt mycket. På Linuxsidan får vi något fler och på Macsidan något mindre, men det skiljer sig inte så mycket.

/Karl
 
Jag har
9st Update för Windows 7 x64
1st Update för Windows
1st Update för XML Core
1st Update för Rättighets...
6st Säkerhetsupdateringar för Windows 7 64-bit
1st Säkerhetsupdatering för XML Core
3st Säkerhetsupdateringar för ActiveX Killbits

Sedan en massa Virusdefinitioner och en massa Officedefinitioner.

Jag tycker på inget vis att det är onormalt mycket. På Linuxsidan får vi något fler och på Macsidan något mindre, men det skiljer sig inte så mycket.

/Karl

Låter rimligt.
Själv har jag uppdaterat OSX 6 ggr inklusive updateringar för rawstöd, Safari 2 ggr, och sedan 2ggr bootcamp. Sen tillkommer en del programuppdateringar.
Tycker dock att det är lite lugnare med uppdateringar på mac. Kanske mest pga att jag inte kör något antivirus.
 
Var glada att det kommer uppdateringar av systemen. Att Windows eventuellt får fler kan bero på fler användare och fler applikationer. Många uppdateringar har bara ett fåtal nytta av, men ur supportsynpunkt är det bra ifall användarna ligger på senaste patchnivån.
 
Jag har
9st Update för Windows 7 x64
1st Update för Windows
1st Update för XML Core
1st Update för Rättighets...
6st Säkerhetsupdateringar för Windows 7 64-bit
1st Säkerhetsupdatering för XML Core
3st Säkerhetsupdateringar för ActiveX Killbits

Sedan en massa Virusdefinitioner och en massa Officedefinitioner.

Jag tycker på inget vis att det är onormalt mycket. På Linuxsidan får vi något fler och på Macsidan något mindre, men det skiljer sig inte så mycket.

/Karl
Sen ska man komma ihåg att färre releaser från Apple betyder inte mindre antal patchar, bara större paket. Både Microsoft och Linux-världen är helt beroende av kontinuerliga updates, mycket för att båda körs i nätverksmiljöer i mycket större omfattning.

Oavsett vilket är uppdateringar inte ett problem och knappast en anledning att välja ett OS framför ett annat.
 
Sen ska man komma ihåg att färre releaser från Apple betyder inte mindre antal patchar, bara större paket. Både Microsoft och Linux-världen är helt beroende av kontinuerliga updates, mycket för att båda körs i nätverksmiljöer i mycket större omfattning.

Oavsett vilket är uppdateringar inte ett problem och knappast en anledning att välja ett OS framför ett annat.

Undantaget frågan om virus och antivirus.
 
Undantaget frågan om virus och antivirus.
Vet inte vad du kör för virus (eller antivirus) men jag har inte märkt av en update till nod32 mer än en liten ruta någon gång då och då, mer eller mindre transparent (och notification går att stänga av).
Ägnade inte det en tanke ens när jag valde en MBP med OS X, känns liksom som ett så meningslöst "argument". Ungefär som att välja OS efter vilket som har snyggast standardbakgrund.
 
Sen ska man komma ihåg att färre releaser från Apple betyder inte mindre antal patchar, bara större paket. Både Microsoft och Linux-världen är helt beroende av kontinuerliga updates, mycket för att båda körs i nätverksmiljöer i mycket större omfattning.

Oavsett vilket är uppdateringar inte ett problem och knappast en anledning att välja ett OS framför ett annat.

Kan så vara, men det går knappt att slå på en Mac utan att få en updatering för iTunes på 100Mb. Fast å andra sidan så startar jag inte min Mac varje vecka.

/Karl
 
Då mindes jag fel, för jag startade den minst det tredubbla antal gånger under 2009.

/Karl

Ingen fara. Det var den lilla besservissern som smög fram. Hursomhelst är detta en ganska meningslös diskussion. jag är övertygad om att windows 7 är det bästa operativsystemet som microsoft släppt, eftesom jag har många vänner som kör det och är helnöjda. Personligen gillar jag Mac OSX bättre men jag kommer inte undan Windows eftersom företaget jag arbetar åt inte har några planer på att byta till OSX. Efter 8h stretande med Word, Excel, terminaler, databaser m.m. är det ändå skönt att komma hem till en Mac som bara tuffar och går.

Jag antar att PC vs Mac kommer att fortsätta i oändlighet pga. att smaken är olika.
 
Ingen fara. Det var den lilla besservissern som smög fram. Hursomhelst är detta en ganska meningslös diskussion. jag är övertygad om att windows 7 är det bästa operativsystemet som microsoft släppt, eftesom jag har många vänner som kör det och är helnöjda. Personligen gillar jag Mac OSX bättre men jag kommer inte undan Windows eftersom företaget jag arbetar åt inte har några planer på att byta till OSX. Efter 8h stretande med Word, Excel, terminaler, databaser m.m. är det ändå skönt att komma hem till en Mac som bara tuffar och går.

Jag antar att PC vs Mac kommer att fortsätta i oändlighet pga. att smaken är olika.

OS/X största fördel är nog att det inte är det som dom flesta måste jobba med. När man kommer hem och tar av slipsen, så lämnar man också jobboperativet därhän. Därmed inte sagt att OS/X skulle vara ett dåligt alternativ.

Vilket operativ som egentligen är bäst är nog lika enkelt att avgöra som frågan om hurvida Nikon eller Canon är bäst. För mig är svaret på frågorna självklara, Windows och Nikon. Andra kommer nog precis lika självklart fram till raka motsatsen och det är nog lättare att övertala påven att bli budist än att övertyga OS/X-Canon-anhängaren att Windows-Nikon är bäst.

/Karl
PS. Egentligen är nog Windows, OS/X, Nikon och Canon rätt bra grejer allihopa.
 
Skulle önska att jag körde Mac. Men nu går inte det pga av andra krav jag hade på min dator. Köpte en Vaio F i helgen i 11.000-kronorsklass.

Den är såklart väldigt bra på mycket, bland highlights skulle jag framhålla blueray och full-HD skärm (1920-1080).

Sen är jag lite allmänt besviken på Windows 7, det känns väldigt nära Vista. Och sen undrar jag vilka nötter på Sony som har installerat allt extra add-on trams på datorn. Tog flera timmar rensa bort och ändå är task-manager fortfarande fylld med okända och troligtvis i många fall onödiga processer jag helt saknar kontroll på.

F.ö. är den är snabb och fin att titta på :)
 
Skulle önska att jag körde Mac. Men nu går inte det pga av andra krav jag hade på min dator. Köpte en Vaio F i helgen i 11.000-kronorsklass.

Den är såklart väldigt bra på mycket, bland highlights skulle jag framhålla blueray och full-HD skärm (1920-1080).

Sen är jag lite allmänt besviken på Windows 7, det känns väldigt nära Vista. Och sen undrar jag vilka nötter på Sony som har installerat allt extra add-on trams på datorn. Tog flera timmar rensa bort och ändå är task-manager fortfarande fylld med okända och troligtvis i många fall onödiga processer jag helt saknar kontroll på.

F.ö. är den är snabb och fin att titta på :)

Jo, det är ett relativt stort problem faktiskt med alla jädrans extraprogrammen som många tillverkare lägger till. Sony brukar dock lägga med Acrobat standard vilket inte är fy skam. HP-laptops brukar jag installera om det första jag gör, då kan man oftast välja att inte installera extraprogrammen.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.