Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du är intresserad så ring Dell, dom har inte alla konfigurationer på hemsidan och det är inte omöjligt att du kan få den matt.

Det ska jag definitivt göra, tack för tipset! Nu tycker jag i och för sig att det låter lite konstigt att man skulle "mörka" ett sådant tillval på hemsidan, men konstigare saker har väl hänt. Kunde man få Dellens prestanda kombinerad med en matt skärm som åtminstone inte är sämre än MBP:ns så vete tusan om det inte skulle få mig att sluta snegla åt Apples håll. För mig är matt skärm en absolut dealbreaker, orkar helt enkelt inte med högblanka.
 
Det ska jag definitivt göra, tack för tipset! Nu tycker jag i och för sig att det låter lite konstigt att man skulle "mörka" ett sådant tillval på hemsidan, men konstigare saker har väl hänt. Kunde man få Dellens prestanda kombinerad med en matt skärm som åtminstone inte är sämre än MBP:ns så vete tusan om det inte skulle få mig att sluta snegla åt Apples håll. För mig är matt skärm en absolut dealbreaker, orkar helt enkelt inte med högblanka.
Jo matt skärm är absolut ett måste för mig med, finns inga fördelar med blanka över huvud taget (mer än för företag som enkelt lurar kunderna).
Det kan ju mycket väl vara så att Dell tänkt lika dant som Apple gjorde vid första lanseringen av MBP som finns nu, då slopade dom helt matt skärm men tog tillbaka det för 15" modellen efter en hel del klagomål.
 
PC-taliban som kör Mac med OS X, snälla, kan du inte bara låta bli att ens försöka?
Jag vet att du tycker krav på fakta och saklighet är oförskämt och nedsättande, men för många andra är det bara det som är intressant, att folk sitter och hittar på saker till höger och vänster har ingen någon nytta av.

Det är modigt att säga "alla" när fotosidan består av samma 10 personer som grubblar samma lögner om och om igen och som bytte från XP för 10år sedan, vad det har med saken att göra vet jag dock inte.

så missnöjd som du är med mac så är det konstigt att du kör med mac? Du ska få några enkla frågor

vilket fungerar bäst mac eller pc?
om du är så missnöjd med mac varför kör du med mac då?

angående bytt från pc till mac jag har en kompis som bytte för ett halvår sen o han upplever att mac fungerar bättre vad gjorde han för fel med pc det måste vara sbr eller hur?
Han har inga problem med krascher, virus etc han är nöjd får han vara det?
Om jag har något jag spyr galla över så gör jag av mig med skiten o råder dig till det med så kanske du får frid i ditt mac missnöje.

Vi andra som kör med mac o är nöjda får vi vara det? utan att kallas mac talibaner för jag skiter fullständigt i vad det står på datan jag vill ha en problem fria arbets dagar o det brukar jag för det mesta ha o jag kanska skulle kunna ha det med pc oxå vem vet däremot så varför byta från något som fungerar?

Det kanske finns ett skäl till att många går från pc till mac? jag vet inte särkilt många som gjort tvärtom.
undrar varför?
 
Det kanske finns ett skäl till att många går från pc till mac? jag vet inte särkilt många som gjort tvärtom.
undrar varför?

För ett par år sedan var det många som gick från PC till Mac och förmodligen fick den boosten som du skriver om. Windows Vista var en katastrof när den kom.
Nu har många av dom jag känner bytt tillbaka och är fortfarande väldigt nöjda. Jag tror en majoritet av alla datoranvändare faktiskt inte skulle märka skillnaden mellan Windows 7 och Snöleoparden, Apple och Microsoft har snott det som var bra av varandra så dom är faktiskt väldigt lika i handhavandet för den normala användaren. Det är först när man skall börja pimpa sitt operativ som skillnaderna börjar märkas.

/Karl
 
För ett par år sedan var det många som gick från PC till Mac och förmodligen fick den boosten som du skriver om. Windows Vista var en katastrof när den kom.
Nu har många av dom jag känner bytt tillbaka och är fortfarande väldigt nöjda. Jag tror en majoritet av alla datoranvändare faktiskt inte skulle märka skillnaden mellan Windows 7 och Snöleoparden, Apple och Microsoft har snott det som var bra av varandra så dom är faktiskt väldigt lika i handhavandet för den normala användaren. Det är först när man skall börja pimpa sitt operativ som skillnaderna börjar märkas.

/Karl

Att windows 7 och Snow leopard skulle vara lika stämmer inte. Windows är fortfarande windows med alla de problem som byggts upp under åren. Windows 7 är kanske det bästa dom har gjort hittills men fortfarande pushas uppdateringar för virus och och programvara i samma sanslösa takt. Windows har tyvärr en egen vilja många gånger och du som användare får vackert vänta på att systemet blir ledigt. Det var detta som fick mig att byta till mac. Äntligen är det jag som bestämmer över datorn.

Jag har testat windows 7 och det är riktigt snabbt i 64 bitars versionen men i övrigt känns det som vilket windows som helst, bara lite stylat.
 
Att windows 7 och Snow leopard skulle vara lika stämmer inte. Windows är fortfarande windows med alla de problem som byggts upp under åren. Windows 7 är kanske det bästa dom har gjort hittills men fortfarande pushas uppdateringar för virus och och programvara i samma sanslösa takt. Windows har tyvärr en egen vilja många gånger och du som användare får vackert vänta på att systemet blir ledigt. Det var detta som fick mig att byta till mac. Äntligen är det jag som bestämmer över datorn.

Jag har testat windows 7 och det är riktigt snabbt i 64 bitars versionen men i övrigt känns det som vilket windows som helst, bara lite stylat.

Att få lov att vänta på systemet händer även i OS/X om du har för lite minne, vilket oftast är anledningen i Windows också.

/Karl
 
Att få lov att vänta på systemet händer även i OS/X om du har för lite minne, vilket oftast är anledningen i Windows också.

/Karl

Nope. Antivirus har förmågan att ockupera disken under en längre tid. Detta saknas hos de flesta Macanvändare. Minnet har inget med detta att göra såvida du inte kör med 1GB eller mindre. Denna tråd diskuterar 4 eller 8 GB.
 
Hade nästan bestämt mig för en MacBook Pro
(15tum, 4GB-RAM, 256MB grafik, Intel Core 2 Duo) och Aperture 3 för cirka 20 lusingar.

Anledning: Mac och bilder skall vara så himla bra!

Efter en hel del "rännande" på forum hit och dit har jag dock börjat tveka.

Har nu fått en annan att tänka på. Har hittat en Sony Vaio F
(16,4tum, 8GB-RAM, 1GB grafik, i7 QUAD Core) och Lightroom 3 för cirka 20 lusingar också.

Använder idag PC, skall kanske tilläggas, men det kanske inte är så himla svårt att lära sig Mac.

Nu är jag ingen expert, (varkens på datorer, hårdvara, mjukvara eller fotografering och digital efterbahandling) men jag tycker det verkar som att jag får en himla massa mer för pengarna om jag köper Sony Vaio.

Jag uppskattar om användare av både Mac och PC svara på denna frågan.

Visst skulle jag vilja ha CS4, men det har jag inte råd med - tycker helt enkelt det är för dyrt!

Jättetack på förhand...

MBP Om du vill ha en problemfri dator som är tillgänglig när du öppnar locket. Du slipper vänta på antivirusprogram och dylikt som ska starta upp. Jag har både Mac och PC hemma. Använder uteslutande Macen till bild och ljud. Kör också Time Capsule för automatisk backup med Time Machine, det bara fungerar utan strul.
 
Att windows 7 och Snow leopard skulle vara lika stämmer inte. Windows är fortfarande windows med alla de problem som byggts upp under åren. Windows 7 är kanske det bästa dom har gjort hittills men fortfarande pushas uppdateringar för virus och och programvara i samma sanslösa takt. Windows har tyvärr en egen vilja många gånger och du som användare får vackert vänta på att systemet blir ledigt. Det var detta som fick mig att byta till mac. Äntligen är det jag som bestämmer över datorn.

Jag har testat windows 7 och det är riktigt snabbt i 64 bitars versionen men i övrigt känns det som vilket windows som helst, bara lite stylat.
Du är medveten om när du gör ett sådant uttalande är det svårt att ta dig på allvar. Microsoft skrev om flera stora delar av Windows iom Vista (det var det som tog så lång tid). Bland annat nätverk, ljud, grafik och säkerhet. Jag har kört Windows 7 sedan januari förra året (betan) och fått ca 10 uppdateringar totalt (windows defender är inte os-uppdateringar). Tycker du verkligen att mindre än en uppdatering i månaden är mycket? Jag har fått ungefär lika många i OS X, dvs ett obetydligt antal.

Det är intressant att du klagar på att du får vänta på Windows, kan det vara för att OS X inte informerar dig om att systemet har kö? Apple är väldigt försiktiga med att kasta ut badbollen, trots att den skulle behövas i mycket större utsträckning.
Att det är du som bestämmer över datorn låter hysteriskt roligt för alla som har lite koll på öppenhet och operativsystem :)
 
Nope. Antivirus har förmågan att ockupera disken under en längre tid. Detta saknas hos de flesta Macanvändare. Minnet har inget med detta att göra såvida du inte kör med 1GB eller mindre. Denna tråd diskuterar 4 eller 8 GB.

Jag kör en iMac (gamla modellen med snöleoparden) med 6GB med en 2GB fusion virtuel-maskin och den hänger sig en halv sekund ganska ofta.

/Karl
 
Du är medveten om när du gör ett sådant uttalande är det svårt att ta dig på allvar. Microsoft skrev om flera stora delar av Windows iom Vista (det var det som tog så lång tid). Bland annat nätverk, ljud, grafik och säkerhet. Jag har kört Windows 7 sedan januari förra året (betan) och fått ca 10 uppdateringar totalt (windows defender är inte os-uppdateringar). Tycker du verkligen att mindre än en uppdatering i månaden är mycket? Jag har fått ungefär lika många i OS X, dvs ett obetydligt antal.

Det är intressant att du klagar på att du får vänta på Windows, kan det vara för att OS X inte informerar dig om att systemet har kö? Apple är väldigt försiktiga med att kasta ut badbollen, trots att den skulle behövas i mycket större utsträckning.
Att det är du som bestämmer över datorn låter hysteriskt roligt för alla som har lite koll på öppenhet och operativsystem :)

Det där stämmer inte, jag har fått minst 20 updateringar förutom MSE dom senaste 2 månaderna i Windows 7.
Det tycker dock titt som tätt upp updateringar för OS/X också.

/Karl
 
Du är medveten om när du gör ett sådant uttalande är det svårt att ta dig på allvar. Microsoft skrev om flera stora delar av Windows iom Vista (det var det som tog så lång tid). Bland annat nätverk, ljud, grafik och säkerhet. Jag har kört Windows 7 sedan januari förra året (betan) och fått ca 10 uppdateringar totalt (windows defender är inte os-uppdateringar). Tycker du verkligen att mindre än en uppdatering i månaden är mycket? Jag har fått ungefär lika många i OS X, dvs ett obetydligt antal.

Det är intressant att du klagar på att du får vänta på Windows, kan det vara för att OS X inte informerar dig om att systemet har kö? Apple är väldigt försiktiga med att kasta ut badbollen, trots att den skulle behövas i mycket större utsträckning.
Att det är du som bestämmer över datorn låter hysteriskt roligt för alla som har lite koll på öppenhet och operativsystem :)

I min mening förlorade du din trovärdighet för länge sedan. Inget du har sagt indikerar att du vet vad du pratar om. Bara för att man skriver om något innebär det inte att man har kopierat os x. Jag antar att det skulle hagla stämningar från apple om så var fallet. jag har förmodligen byggt, installerat, formaterat, desinficerat, renoverat och deporterat fler PC än de flesta i det här forumet, så att påstå att jag inte har koll på operativsystem blir bara patetiskt.

Menar du att min macbook pro gör saker och låter mig vänta utan att ta upp minsta cpu kapacitet?. Menar du även att det jag och många andra upplever är skitsnack?

Bra att windows 7 är så mycket bättre än föregående versioner och att så få uppdateringar hittills. Håll tummarna för att det fortsätter så nu när det är tillgängligt för den stora massan.
Vad gäller antivirusprogrammen misstänker jag att de fortfarande kommer att kräva sin beskärda del av tid. Minst en uppdatering om dan misstänker jag. Sen har vi windows defender =) Prestandaökning genom att avlägsna, blockera och scanna spyware. Ingen skillnad mot andra spyware-program.

Valet av mac vs PC avgörs av andra detaljer än de vi diskuterar här. De flesta växer upp med PC pga. tillgängligheten och prislappen. Detta gör dock inte att en PC automatiskt är bättre.
 
Det där stämmer inte, jag har fått minst 20 updateringar förutom MSE dom senaste 2 månaderna i Windows 7.
Det tycker dock titt som tätt upp updateringar för OS/X också.

/Karl
Räknar du in språk och drivrutiner för hårdvaran eller nått? Kör du MS utvecklingsmiljöer? Jag räknade 14 sedan September förra året som var systemuppdateringar (något mer än min initiella beräkning) genom att kolla igenom min update-historik.
 
Bara för att man skriver om något innebär det inte att man har kopierat os x. Jag antar att det skulle hagla stämningar från apple om så var fallet.
?
Varför skulle Microsoft vilja kopiera OS X? Det låter som ett ekonomiskt självmord sällan skådat i IT-världen.

Jag kan bara gå på vad du skriver, och det du skriver indikerar på väldigt lite förståelse för datorer och operativsystem, att bygga och formatera system (resten kändes mest som ordbajseri) gör vilken kundsupport som helst och alla vet väl hur kompetenta dom är.
 
?
Varför skulle Microsoft vilja kopiera OS X? Det låter som ett ekonomiskt självmord sällan skådat i IT-världen.

Jag kan bara gå på vad du skriver, och det du skriver indikerar på väldigt lite förståelse för datorer och operativsystem, att bygga och formatera system gör vilken kundsupport som helst och alla vet väl hur kompetenta dom är.

Bra då är du och jag på samma nivå. Det känns dock bra att jag har den enda problemfria macbooken i världen =)
 
?
Varför skulle Microsoft vilja kopiera OS X? Det låter som ett ekonomiskt självmord sällan skådat i IT-världen.

Jag kan bara gå på vad du skriver, och det du skriver indikerar på väldigt lite förståelse för datorer och operativsystem, att bygga och formatera system (resten kändes mest som ordbajseri) gör vilken kundsupport som helst och alla vet väl hur kompetenta dom är.

Microsoft och Apple har kopierat godbitar från varandra så länge dom har funnits. Det är helt normalt.
Om något av systemen skulle tro att det andra helt saknade possitiva saker skulle det snabbt dö.

/Karl
 
Microsoft och Apple har kopierat godbitar från varandra så länge dom har funnits. Det är helt normalt.
Om något av systemen skulle tro att det andra helt saknade possitiva saker skulle det snabbt dö.

/Karl
Nu pratade jag iofs inte om användarfunktioner utan det som händer på systemnivå, jag skulle vilja se Microsoft vända om och gå mot Unix-certifiering ;) Eller för den delen Apple implementera DirectX.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.