Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook (Pro) och/eller Mac Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)
ThomasC skrev:
Tidigare satt det medleverade RAM-minnet fast i moderkortet....och gick inte att byta....Kolla om det ändrats nu!..annars kan du aldrig få mer RAM än 1,5, om maskinen levererats med 512Mb

Syftar du på tidigare Macbook Pro eller Powerbooks? I min powerbook har jag iaf bytt båda minnesmodulerna.

//edvard

ThomasC skrev:
Tidigare satt det medleverade RAM-minnet fast i moderkortet....och gick inte att byta....Kolla om det ändrats nu!..annars kan du aldrig få mer RAM än 1,5, om maskinen levererats med 512Mb

Jo, det går att ta ur det minneskort som kommer med enligt applebutiken.

Det där med dubbla HD, kan man köra det i Macbook eller är det externa HD ni pratar om?

Vad är RAID? Många har nämnt det här, men för mig är det nya tekniska termer :)

Atena skrev:
Jo, det går att ta ur det minneskort som kommer med enligt applebutiken.

Det där med dubbla HD, kan man köra det i Macbook eller är det externa HD ni pratar om?

Vad är RAID? Många har nämnt det här, men för mig är det nya tekniska termer :)

Du kan bara köra en hårddisk i den bärbara. du måste ha externa diskar för att kunna backupa.

RAID kan köras i flera lägen beroende på vad man vill uppnå. De vanligaste är RAID 1 där man skriver allting på två hårddiskar samtidigt. Går den ena sönder har du fortfarande datat kvar. Den andra är RAID 0 där du delar upp allt du skriver mellan hårddiskarna och får således dubbel skrivhastighet. Går den ena hårddisken sönder kan du räkna med att du tappat datat. Har man fyra hårddiskar kan man köra RAID 1+0 etc men det är överkurs. Finns även andra RAID varianter men det är en annan historia :)

Du kan inte köra RAID på din macbook pro såvida du inte har med din externa disk hela tiden och det vill du nog inte :)

//Edvard

Förmodligen kommer en extern Hårddisk räcka för daglig backup (skippa det där med RAID tills vidare) Spara dessutom dina färdiga projekt på DVD/CD-rom så har du en extra backup om något skulle hända med alla burkar samtidigt (ex åskan slår ner) - det kan hända.

-------

Ang Aparture - kolla in Adobe Photoshop Lightroom ( http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/ ). Jag har kört det sedan Januari och det blir bara bättre hela tiden (ännu så länge i Beta version, dvs testversion), ett liknande program som Aparture fast från Adobe istället (det första programmet från Adobe som stöder dom nya macarna fullt ut). Jag har inte kört Aparture (ännu), men jag har insett att dessa program gör i stort sett samma jobb. PS-LR är gratis att testa (och finns ännu bara som beta-release). Jag väntar med att se vilket program jag skall välja tills den prissatta versionen av PS-LR kommer.

RAW-är inget problem för något av programmen. Bägge programmen stöder formatet "Digitala negativ" (DNG) men i Aparture krävs vissa förutsättningar (se http://www.apple.com/se/aperture/specs/) för att man skall kunna exportera till DNG vilket inte behövs i PS-LR.

Bägge dessa prgrammen kräver mycket minne, så jag ställer mig också i klubben som förordar 2 gigabyte (i ovanstående spec ang Aparture rekommenderas också 2GB).

(/Hans

e-rixon skrev:
Förmodligen kommer en extern Hårddisk räcka för daglig backup (skippa det där med RAID tills vidare) Spara dessutom dina färdiga projekt på DVD/CD-rom så har du en extra backup om något skulle hända med alla burkar samtidigt (ex åskan slår ner) - det kan hända.
(/Hans

Jag känner en liten oro ifall en hårddisk kraschar.
Det låter mycket mer säkert med RAID. Ska kolla på det närmre.
Men fram tills dess blir det extern hårddisk och DVD, som Hans E säger.

Många känner säker som jag, en enorm tacksamhet att ni killar och tjejer som delar med er av era erfarenheter och kunskaper ställer upp för oss som vill lära.

Tusen tack!

Atena skrev:
Jag känner en liten oro ifall en hårddisk kraschar.
Det låter mycket mer säkert med RAID. Ska kolla på det närmre.
Men fram tills dess blir det extern hårddisk och DVD, som Hans E säger.

Jag är själv ganska nojjig när det gäller dataförlust. (trots att jag sldrig råkat ut för det) Men man vill ju inte säga till en kund att "sorry, era bröllopsbilder råkade försvinna..."

Därför kör jag med dubbla interna diskar i ett raid-1-system. Regelbundet kör jag backup till extern hårddisk. Alla projekt läggs på DVD direkt. Varefter jag slutför projekt så skrivs nya uppdaterade DVD. Inget besvärligt eller tidskrävande jobb om man bara har en genomarbetad struktur och rutin på det hela.

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Jag är själv ganska nojjig när det gäller dataförlust. (trots att jag sldrig råkat ut för det) Men man vill ju inte säga till en kund att "sorry, era bröllopsbilder råkade försvinna..."

Därför kör jag med dubbla interna diskar i ett raid-1-system. Regelbundet kör jag backup till extern hårddisk. Alla projekt läggs på DVD direkt. Varefter jag slutför projekt så skrivs nya uppdaterade DVD. Inget besvärligt eller tidskrävande jobb om man bara har en genomarbetad struktur och rutin på det hela.

Mvh /Peter

Det du skriver låter mycket vettigt och jag ska nog ta till mig råden :)

Problemet är att det inte går att köra RAID 1 på en laptop någolunda smidigt. Backup går givetvis men det finns fortfarande en risk att man tappar data mellan backuperna. Så se till att inte tömma/skriva över minneskort före du har all data på flera ställen. Just in case ;)

//Edvard

j3n5 skrev:
LaCie.s hårddiskar brukar kunna strula ibland..

Det var ett ganska onödigt inlägg. Alla fabrikat "brukar kunna strula ibland". Kom med en något mer utförlig beskrivning av vilka typfel de brukar ha om du ska peka ut ett märke. Jag tycker inte att de har större felfrekvens än något annat märke och Lacies retur/service avdelning är bra att ha och göra med.

M

Lite teknikfråga i sammanhanget, Edward (andra som har idéer får gärna kommentera): Frågan är om det går att partionera upp en del av den interna hårddisken och spegla den med en extern (mjukvaru RAID 1).

Jag har inte gjort det på en bärbar någon gång (inte på mac överhuvudtaget), dock på både Linux och Windows, men det borde fungera.

I sådana fall kommer den externa hårdisken automatiskt spegla all data när den är ansluten. Vi pratar i sådana fall max 70Gb (beroende på partitionsstorleken) vilket inte borde ta alltför lång tid. 15''-modellen har endast FW400 (400MBit/Sek) ~50MByte/Sek eller USB2 (480MBit/Sek) ~60MByte/sek ger ca 25-30 minuter i synktid (det går ju använda datorn under tiden). Vill man kan man ju ha fler diskar externt som man alternerar mellan (dock med lite mer pill).

/Hans

Sålänge du kör med enbart en bärbar så kan du skippa raid-konfigurationen tycker jag.... Kör enbart med två externa diskar där du gör backup från den ena till den andra med jämna mellanrum. iBackup fungerar ypperligt till detta. (och är gratis) Du kan ju fortfarande skriva alla projekt till DVD också.

När (OM) du sedan skaffar en stationär dator så kan du ladda den med två diskar i en raid-1 konfiguration och sedan göra regelbunden backup till en av de externa. (fortfarande med t.ex iBackup)

Du klarar dig ju bra med en (1) extern hårddisk också, men behöver kanske då göra lite fler backup på DVD... För säkerhets skull.

Mvh /Peter

Melker Humala skrev:
Det var ett ganska onödigt inlägg. Alla fabrikat "brukar kunna strula ibland". Kom med en något mer utförlig beskrivning av vilka typfel de brukar ha om du ska peka ut ett märke. Jag tycker inte att de har större felfrekvens än något annat märke och Lacies retur/service avdelning är bra att ha och göra med.

M

Det tycker inte jag. LaCie har haft stora problem, särskilt på Appledatorer. Det är bara att kolla runt på Mac-forum för att se att de ofta verkar bli för varma och lägga av mm. Rfågar man vilken extern man ska akta sig för svarar många LaCie.. Eftersom jag själv har haft en kraschande LaCie så måste jag hålla med.. De har också haft problem med uppdateringar av firmware..

Men visst kan det vara så att eftersom LaCie säljer så många diskar så blir det fler kraschar, även om det inte är fler procentuellt..

Men har jag haft dåliga erfarenheter med ett märke så provar jag ett nytt nästa gång...

//jens...

j3n5 skrev:
Det tycker inte jag. LaCie har haft stora problem, särskilt på Appledatorer. Det är bara att kolla runt på Mac-forum för att se att de ofta verkar bli för varma och lägga av mm. Rfågar man vilken extern man ska akta sig för svarar många LaCie.. Eftersom jag själv har haft en kraschande LaCie så måste jag hålla med.. De har också haft problem med uppdateringar av firmware..

Men visst kan det vara så att eftersom LaCie säljer så många diskar så blir det fler kraschar, även om det inte är fler procentuellt..

Men har jag haft dåliga erfarenheter med ett märke så provar jag ett nytt nästa gång...

//jens...

Firmware problemet som de hade är ju säkert 5 år sedan och det var ju bara i kombination med viss annan hårdvara och den senaste versionen av macsystemet. Någon firmware uppgradering i övrigt har jag aldrig behövt göra. Att sedan för att man har läst på forum om krånglade diskar så kan man kanske inte direkt dra slutsatsen att "Lacie har haft stora problem"

Visst ska man prova något annat om man har haft problem med ett märke det skulle jag också göra.

M

Det finns olika LaCie-modeller. "Porsche"-modellen är många som har problem med (men det är också många som köpt den). De har dock rejälare diskar med metallhölje för att få bort värmen (Extreme heter den serien, de har även FW800). jag har fått uppfattningen att "Porsche"-diskarna har silverfärgat plasthölje som inte leder bort värmen så bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar