Annons

MacBook (Pro) och/eller Mac Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Jag ska nu investera i ny/nya datorer men behöver råd från er.

Jag är egen företagare och arbetar både som fotograf och Grafisk formgivare. Många gånger hade det varit bra att kunnat ta med hela "kontoret" till en kund eller en samarbetsparner som har sitt kontor på en annan ort. Därför funderar jag på bärbar Mac.

Jag sitter även på kontoret och arbetar mycket och då är det inte dumt med en Mac Pro.

Mina frågor är:
1. Behöver jag två datorer eller räcker det med MacBook Pro? Det viktigaste är att jag kan ta med "kontoret" samt att datorn kan hantera stora och tunga dokument. Medan ett program ( t ex Funktionsmacron i PS) arbetar ska jag kunna arbeta med ett annat utan problem.

2. Är det nog med "power" i MacBook Pro för att den skulle fungera efter mina syften och kanske ersätta en stationär Mac Pro? Räcker det med MacBook Pro endast?

Hur skulle ni själva göra om ni var i min sitts?

Jag skulle kunna köpa både och men har egentligen inte råd.

Tacksam för råd!

=0)Marie

Jag har under en längre tid enbart jobbat på en bärbar (PC) och sett det som en klar fördel att kunna bära med mig en del jobb, samt utföra vissa jobb på annan ort. För att inte tala om hur smidigt det är att direkt kunna skicka bilder via WLAN från hotell osv...

Samtidigt har jag saknat en kraftfull stationär arbetsstation.

Jag köpte precis en MacPro och är väldigt nöjd med vad den presterar. Dock ser jag skärmen som en minst lika viktig bit.

Nu är ju varken Macbook Pro eller MacPro speciellt billiga (ej att förväxla med prisvärda). Utifrån min egen erfarenhet med en bärbar dator så skulle jag i din sits satsat på en riktigt vass macbook pro först. T.ex den nya Pro 15,4" 2,16Ghz. Detta för att kunna vara så mobil som möjligt. Prismässigt är det ingen skillnad på maskinerna. MacPro´n får nog betraktas som den snabbaste, men den bärbara är inte direkt långsam.

För att få en, för stunden, så bra uppsättning som möjligt skulle jag också satsat på en extern riktigt bra skärm som du kan använda hemma.

Senare kan du, när du känner att du har råd och behov, satsa på en MacPro som komplement.

Lite funderingar bara... hoppas det hjälper dig på vägen.

Mvh /Peter

Ett alternativ hade kanske varit att ha en kraftfull stationär dator och en billigare bärbar. När jag har haft både stationär och bärbar har den senare alltid kommit lite i skymundan. Men det beror ju på vad du ska göra hos kunderna.

Jag håller med Johnnie här. Satsa hellre på en bra stationär med ordentliga skärmar och med speglade hårddiskar, backup lösning och skaffa en billig laptop som du kan ha ute hos kunder.

Skulle jag bara få välja en så skulle jag köpa en macbook pro då den uppgraderats med Core 2 Duo processor och en extern skärm som du kan jobba med då du sitter på kontoret. En bra skärm är viktigt för att spara på ögonen + att du får se ett mer korrekt resultat. Handlar om ergonomi till viss del. Jag började med att köra en Powerbook med en cinema skärm och lite senare köpte jag en powermac och en till cinema skärm. Det har funkat bra tycker jag. Det är trevligt att kunna importera bilderna på laptopen då jag på resande fot, göra urval och lägga keywords på bilderna för att sedan flytta över projektet till den stationära och göra slutgiltiga justeringar då jag kommer hem. För det skulle en macbook troligtvis räcka.

Hoppas det är till någon hjälp för dig ;)

//Edvard

Jag vet inte om jag kastar mig in lite sent i debatten, men jag skulle faktiskt förorda bärbar MacBook Pro, gärna modellen med 17-tumsskärm. Snabbheten på MacBook Pro är definitivt tillräcklig för fotoeditering (typ Photoshop). Det är bra (läs nästan nödvändigt) att välja till extra ramminne.

Jag arbetar med webb-design och skriptbaserade webbpubliceringssystem. Själv använder jag en MackBook (den enklare varianten) och jag arbetar ungefär 1-dag i veckan hos kund. För mig fungerar det alldelels utmärkt.

För att den vanliga arbetsplatsen skulle fungera skulle jag komplettera denna dator med externt tangentbord och mus. Jag själv använder Apples trådlösa tangentbord och deras trådlösa Mighty Mouse som fungerar helt perfekt (i synnerhet musen är väldigt bra med bra precision på nästan alla underlag som också får följa med till kund).

Till detta skulle jag om budgeten räcker komplettera med en riktigt bra skärm med rejäl bildyta. Exempelvis 23-tums eller kanske till och med 30-tums skärm (vilket MacBook pro klarar i full upplösning). Alternativt kan man köra dessa datorer med inbyggd skärm tilsammans med en extern skärm med olika fönster på skärmarna och på det visert få en större bildyta.

Jag har succesivt blivit en väldig anhängare av fördelen med stora skärmar (vilket kanske märks ;-). (se artikel från apple: http://pdf.euro.apple.com/pdf/pn=Cin_Disp30_report/Cin_Disp30_report.pdf )

--------

Det som också kan nämnas i sammanhanget är att du förmodligen använder program i dag som du kommer behöva till den nya datorn. Programmen till de nya Macarna behöver skrivas om för att de skall fungera optimalt. Adobe har (tyvärr) varit lite långsamma i konverteringen av sina program (ex Photoshop CS) till "Universal Binary" (som det heter), vilket innebär att dessa faktiskt inte går så fort som dom gjort tidigare på grund av att datorn måste emulera Mac PowerPC (tidigare typ av Mac). Det är lite svårt att ange när Adobe kommer med sina ny program så att dessa passar de nya Macarna. Programmen skall enligt Adobe bli "Universal Binary" i nästa utgåva av respektive program. Har du andra program som du vill kunna använda se till att dom finns eller kommer i "Universal Binary", annars finns det risk att investeringen inte blir riktigt vad du tänkt dig.

---------

Det blev mycket text men när man skall skaffa en ny dator handlar det inte endast om själva datorn utan också vad man använder för program och hur dessa fungerar tillsammans.

Om möjligt besök en Apple-butik. Man får en bättre känsla för hur det kan vara att jobba med grejerna om man får prova lite först.

Lycka till.

//Hans

Jag gjorde som Hans förespråkade först med laptop + cinema skärm + bt tangentbord och mus. Förvisso funkade det rätt smidigt men det var ingen optimal lösning. Nackdelen med 17"aren är att man måste ha så stor väska för att få med dem. Min 15"are får jag med mig överallt. Discarna är långsamma i de bärbara och man är begränsad till 2 gig ram vilket är för lite om man ska jobba 8 timmar om dagen med bildredigering. Man blir snabbt beroende av externa FW/USB discar också vilket är viktigt att tänka på. 100 gig är inte så mycket.

Håller med om stora skärmar och det blir ännu trevligare då båda är likadana. Köper man en laptop är man väldigt beroende av att ha en extern skärm också för att få en jämn färgåtergivning etc.

I en mac pro kan du förutom 16 gb ram köra 4 discar i olika raid kombinationer beroende på dina behov.

En annan aspekt är att se hur länge hårdvaran håller. Att förlita sig på en laptop som kan bli stulen, tappas i golvet, gå sönder i väskan kan vara riskabelt trots backuper. Samtidigt har det varit en del problem med bärbara datorer och att va utan datorn en vecka är inte acceptabelt. Går en disc sönder i en Mac pro kan du byta den själv enkelt och har du speglade diskar är det bara att fortsätta jobba.

//Edvard

Edward, bra synpunkter! Jag håller med om att ex ett problemet med storleken på 17''-modellen, det är en fråga om prioriteringar stor skärm kontra smidigare att ta med sig. Mycket ramminne är naturligtvis bra. Man kommer långt med 2Gbyte ... men 16Gb till Mac Pro kostar lika mycket som TVÅ och ett halvt proffsobjektiv till Canon (28-300/3.5-5.6L IS USM) (förresten ... vem behöver ett halvt objektiv? ;-).

Skall man se till hela bilden behöver man som du var inne på ha en idé om hur man skall hantera eventuellt databortfall oavsett orsaken.

Ang storleken på hårddisk kan jag endast säga att mängden data beror väldigt mycket på hur arbetar med sitt material, vilka program man använder och hur länge man sparar matrialet på sin dator. Snackar vi rörligt media, animationer och/eller film hamnar vi i en helt annan diskussion.

Några frågor som påverkar valet av dator :

1) Är den nya datorn den enda datorn som du tänker använda när du sparar bilderna?

2) Hur har du tänkt att lagra bilder/dokument i backupsyfte - på en server (i ett nätverk eller på nätet), på USB-hårddisk, CD/DVD eller annat sätt?

3) Du skriver att du också arbetar som Grafisk formgivare. Finns det behov av att kunna arbeta i 3D med rendreing osv?

4) Hur mycket av din datortid sitter du INTE på ditt kontor (behov av bärbar dator)?

Om du (Marie) inte vill svara på dessa frågor här i forumet är helt OK. Det viktiga är att man funderar på dom innan man bestämmer sig.

//Hans

Jag är själv inne på en 15-tums MacBook Pro. Tänkte ersätta min sationära med den.

Säkra lösningar med externa hårddiskar, stora skärmar och raid 5-byggen går ju att kombinera. Men det är skönt med dator så att man slipper flytta och sakna saker.

Det enklaste skulle ju vara att berätta vilka program du tänkt köra. Oftast räcker en bärbar till det mesta. Jag skulle tom vilja påstå att en vanlig MacBook räcker till allt utom 3D, om det inte var för den sämre skärmen..

froderberg skrev:
Jag är själv inne på en 15-tums MacBook Pro. Tänkte ersätta min sationära med den.

Säkra lösningar med externa hårddiskar, stora skärmar och raid 5-byggen går ju att kombinera. Men det är skönt med dator så att man slipper flytta och sakna saker.

Skall man köra laptops mot eSATA RAID system blir det rätt kostsamt med eSATA expresskort + att RAID kabinetterna inte är världens billigaste. Men är inte pengar ett problem så varför inte. Jag valde att inte gå den vägen utan köpte en powermac istället :)

En väldigt stor orsak för mig var att få möjlighet att köra två identiska skärmar och inte en stor och en liten.

Bäst är att ha två datorer så man kan leva utan en av dem då den slutar fungera.

//Edvard

edvardwendelin skrev:
Skall man köra laptops mot eSATA RAID system blir det rätt kostsamt med eSATA expresskort + att RAID kabinetterna inte är världens billigaste. Men är inte pengar ett problem så varför inte. Jag valde att inte gå den vägen utan köpte en powermac istället :)

Jo, lite kostar det att bygga en raidburk. Men det gör det ju hur man än gör.

En väldigt stor orsak för mig var att få möjlighet att köra två identiska skärmar och inte en stor och en liten.

Jag är nöjd med en på 24 tum.

Bäst är att ha två datorer så man kan leva utan en av dem då den slutar fungera.

En gammal reservburk för nödfall behöver inte bli dyrt eller svårt om man är förberedd.

Jag har i alla fall tröttnat på att köra med flera datorer till vardags.

Hej killar!
Toppen att få en sådan fin feedback :)

Var och hälsade på i Janssondata i Hbg, en Applebutik, för att höra vidare om Macbook, vad de rekommenderade osv.

I butiken kollade jag på Macbook pro 15,4 med 512 mb minne, 80gb hårddisk, 128 bitar grafikkort.
Utöver det kommer jag av butiken (ej Apple) köpa 1gb minne, samt uppgradera hårddisken till 100gb hårddisk (snackade om att den hade 7200 varv och var mycket bättre än den andra som har 5400).

Jag räknar med att PS kommer att vara seg när jag arbetar med bilder, men inte så seg som min nuvarnde dator är (hoppas jag), en gammal G4. Den var okej för ett tag sedan men nu har den börjat säga ifrån.
Kommer nog även att köpa Aparture då jag har hört att det är så bra. vad har ni för erfarenhet av Aparture? just nu använder jag lighversionen av Capture One.

Trots att min G4 är seg så är det en bra reservdator ifall ngt skulle hända med Macbooken.

Jag har även tänkt att använda extern usb-hårddisk samt bränna material på DVD/CD. Vilket märke rekommenderar ni? Har märkt av strul med vissa cd:(

Så fort jag köpt min bärbara blir det att jag kommer att arbeta en del utanför kontoret.

Det där med extra tangentbord är något som jag ska kolla upp, för jag har funderat på problemet med datorn och skärmen som blir mer ivägen.
har redan nu Wacom ritbord som är super! Mindre problem med handen/armen/pekfingret.

Atena skrev:
Hej killar!
Toppen att få en sådan fin feedback :)

Var och hälsade på i Janssondata i Hbg, en Applebutik, för att höra vidare om Macbook, vad de rekommenderade osv.

I butiken kollade jag på Macbook pro 15,4 med 512 mb minne, 80gb hårddisk, 128 bitar grafikkort.
Utöver det kommer jag av butiken (ej Apple) köpa 1gb minne, samt uppgradera hårddisken till 100gb hårddisk (snackade om att den hade 7200 varv och var mycket bättre än den andra som har 5400).

Jag räknar med att PS kommer att vara seg när jag arbetar med bilder, men inte så seg som min nuvarnde dator är (hoppas jag), en gammal G4. Den var okej för ett tag sedan men nu har den börjat säga ifrån.
Kommer nog även att köpa Aparture då jag har hört att det är så bra. vad har ni för erfarenhet av Aparture? just nu använder jag lighversionen av Capture One.

Trots att min G4 är seg så är det en bra reservdator ifall ngt skulle hända med Macbooken.

Jag har även tänkt att använda extern usb-hårddisk samt bränna material på DVD/CD. Vilket märke rekommenderar ni? Har märkt av strul med vissa cd:(

Så fort jag köpt min bärbara blir det att jag kommer att arbeta en del utanför kontoret.

Det där med extra tangentbord är något som jag ska kolla upp, för jag har funderat på problemet med datorn och skärmen som blir mer ivägen.
har redan nu Wacom ritbord som är super! Mindre problem med handen/armen/pekfingret.

Jag kör aperture och tycker det funkar bra. Nu med 1.5 har jag höga förväntningar!

Externa diskar som backup och DVDn är så klart bra.

Skulle jag va du så skulle jag satsa på 2 gig direkt! Det kommer du nog sakna annars.

Edit: Skall du köra aperture köp det dyraste grafikkortet! Aperture använder Core-images för rendering och GPU är då av högsta vikt!

//Edvard

edvardwendelin skrev:

Skulle jag va du så skulle jag satsa på 2 gig direkt! Det kommer du nog sakna annars.

Edit: Skall du köra aperture köp det dyraste grafikkortet! Aperture använder Core-images för rendering och GPU är då av högsta vikt!

//Edvard

Hm... det lät så surt när de i applebutiken sa att det bara finns två platser i datorn och att det då innebär att de får ta ut 512 minnet och sätta dit två 1bg minne. vad ska jag då göra med 512 som blir extra, som jag betalat men inte använder???
kan man sätta in den i min G4? :)

GPU, är det det dyra grafikkortet? Är inte det standard i macbook pro, som har 128bitar?

Atena skrev:
Hm... det lät så surt när de i applebutiken sa att det bara finns två platser i datorn och att det då innebär att de får ta ut 512 minnet och sätta dit två 1bg minne. vad ska jag då göra med 512 som blir extra, som jag betalat men inte använder???

GPU, är det det dyra grafikkortet? Är inte det standard i macbook pro, som har 128bitar?

Apple kan ju leverera med ett minne om 1024 mb om du vill. Annars kan du sälja ditt minne som blir över eller ha ett som reserv.

Då jag skrev GPU menade jag grafikkortet. Det finns ett som har 128 mb minne och ett med 256. Ta det med 256.

Har kört min lacie disk i ett år nu och belastat den varje dag så den har funkat. Har dock läst att de haft sisådär kvalitet.

//Edvard

edvardwendelin skrev:
Apple kan ju leverera med ett minne om 1024 mb om du vill. Annars kan du sälja ditt minne som blir över eller ha ett som reserv.

Då jag skrev GPU menade jag grafikkortet. Det finns ett som har 128 mb minne och ett med 256. Ta det med 256.

Har kört min lacie disk i ett år nu och belastat den varje dag så den har funkat. Har dock läst att de haft sisådär kvalitet.

//Edvard

Okej, vad bra! Ska hör med butiken om de kan fixa större minne på en gång. Men det har sagts att Apples minnen är dyrare så kanske blir det dyrare att köpa 1024 mb i paketet av apple.

tack för tipset ang grafikkortet :)

edvardwendelin skrev:

//Edvard

Har kört med LaCie i över tre år nu(2x200Gb/FW800). Första året körde jag bara en HD. Den låste sig helt och jag var tvungen att formatera den 2 ggr inom 3 månader. Sedan jag skaffat 2 st och kört dubbel lagring så har båda tuffat på utan problem.. Jag får faktiskt skylla mig själv som inte körde dubbla HD.s från start..

j3n5 skrev:
Har kört med LaCie i över tre år nu(2x200Gb/FW800). Första året körde jag bara en HD. Den låste sig helt och jag var tvungen att formatera den 2 ggr inom 3 månader. Sedan jag skaffat 2 st och kört dubbel lagring så har båda tuffat på utan problem.. Jag får faktiskt skylla mig själv som inte körde dubbla HD.s från start..

Ja speglad data är viktig. Något tyvärr många missar. Man skall aldrig lita på en hårddisk. Det gäller att ha all data på flera hårddiskar och helst offsite. Men nu har vi spårat ur lite :) Back to topic.

//Edvard

Atena skrev:

Tidigare satt det medleverade RAM-minnet fast i moderkortet....och gick inte att byta....Kolla om det ändrats nu!..annars kan du aldrig få mer RAM än 1,5, om maskinen levererats med 512Mb

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar