Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook pro lägger av

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Min 13" MBP sent 2011 har börjat leva rövare. Jag har aldrig märkt något tidigare, men idag har den nog bara tvärdött 3-4 gånger på två timmar. Efteråt är det bara att starta den igen och allt är som förr, men det känns ju inte vidare betryggande.

Är det någon som känner till det här felet?

Jag har samma problem och ringde Apples support idag. Deras lösning var att rensa chache-filer i biblioteket. Chache-filerna är en beskrivning av händelser och kan raderas. jag hade 28000 cache-filer.

Det andra rådet var att kontrollera och reparera skivan i skivverktyget.

Det verkar som datorn fungerar betydligt bättre nu, men det är för tidigt att ropa hej helt och hållet.

Tack för alla tips!

Jag gjorde en back-up av mina bilder om det värsta skulle hända, men fick börja om fyra gånger för att datorn stängde av sig. Sista gången jag försökte lämnade jag datorn och gick och la mig, på morgonen var back-upen klar och datorn var fortfarande igång.

Jag rensade cachen och lite grejer med CleanGenius, idag har den inte stängt av sig en enda gång.

Lagringsdisken, en snurrdisk på 750 Gb, behöver repareras men datorn kan inte reparera den.

Jag har haft problem med den innan, så det blir nog att shoppa en ny...

Lagringsdisken, en snurrdisk på 750 Gb, behöver repareras men datorn kan inte reparera den.

Är det primärdisken med OS??? (Många MBP användare har ersatt DVD-ROM med en sekundär hårddisk)
Om det är en lagringsdisk kanske det går att formatera om den och lösa problemet? Alla fel är inte hårda...
MBP har en rörelsesensor som skall minska risken för fysiska hårddiskfel.

Är det primärdisken med OS??? (Många MBP användare har ersatt DVD-ROM med en sekundär hårddisk)
Om det är en lagringsdisk kanske det går att formatera om den och lösa problemet? Alla fel är inte hårda...
MBP har en rörelsesensor som skall minska risken för fysiska hårddiskfel.

Jag har en SSD som systemdisk och den här istället för CD:n precis som du säger. Saken är att jag haft problem med den disken tidigare. Att formatera den då har hjälpt tills nu, men det känns inte som det är värt risken.

En hybrid med SSD och snurrdisk känns inte så motiverat, jag har systemen och programmen på SSD redan och bilderna på snurrdisken.

Jag har startat en ny tråd i köpråd om vilken disk jag ska välja:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1960136#post1960136

Tills jag har bytt disk kan vi nog lägga ned diskussionen här. Kvarstår felet ändå återkommer jag!

Men om det är en lagringsdisk måste du kunna köra en unmount och se om problemet kvarstår? Allt är möjligt, men jag tycker att det låter lite långsökt att en lagringsdisk skall få operativet att starta om.

Men om det är en lagringsdisk måste du kunna köra en unmount och se om problemet kvarstår? Allt är möjligt, men jag tycker att det låter lite långsökt att en lagringsdisk skall få operativet att starta om.
Bra tänkt :)

Ska testa det! Är det alltså "ta bort från skrivbordet" i skivverktyg som gör det?

Jag skulle inte försöka laga en bråkande disk, om det inte var så att jag behövde filer från den. Enligt min erfarenhet brukar en disk som väl börjat bråka göra det igen, och nästa gång kanske man inte har backup av filerna ...

Jag skulle inte försöka laga en bråkande disk, om det inte var så att jag behövde filer från den. Enligt min erfarenhet brukar en disk som väl börjat bråka göra det igen, och nästa gång kanske man inte har backup av filerna ...

Nej, en ny disk blir det i vilket fall! Men det går ju att få reda på om man har ytterligare problem med något annat om problemet kvarstår.

Jag had liknande fel med min mac book. Bytte harddisk 2 ggr innan de hittade att snittstallet mellan disken och moderkortet glappade och detta skadae tydligen parititioner av disken eller liknande. Efter att de fixade detta har jag inte haft nagot problem mer. De gamla diskarna har jag nu som externa diskar och jag kunde hitta alla filer som inte hade raddats tidigare.

Conny

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto