Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook pro 2,5 ghz (mid 2012) Något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
vad tror ni, skulle en sådan här funka som andradator på tex resor eller om jag åker hem till familjen och så.

macbook pro 13" 2,5ghz intel core i5
16gb minne
grafik: intel HD graphics 4000 1536 mb
512 gb ssd

hur är skärmarna på dessa? är dom någorlunda korrekta så det går att redigera bilder på dom?
stor skillnad jämför med min 27" iMac (late 2012) med ips skärm?

känns 3000kr som ett vettigt pris för denna?

Det är en relativt stor o tung dator, men bra specar på detta ex. Skärmen är inte i klass med dagens, men många fotografer klarade dig rätt bra med dem även 2012.

Datorn räcker till prestandamässigt. Skärmen funkar men är inte som de nyaste.

Vill inte du köpa den så köper jag den gärna av dig. :)

Prestandamässigt är den bra. 16GB RAM överträffar vad som som är standard idag (8GB) och är vad många som redigerar idag har. 512GB SSD är rätt generöst. Det som skiljer från nyare är avsaknad av retina skärm så upplösningen kunde vara högre men den duger bra ändå. Huruvida skärmen har ändrat temperatur med åren går inte att svara på. På processorfronten har hastigheten inte blivit så mycket snabbare. RAM minnet är lite långsammare än dagens. Men ja, den bör räcka mer än väl för stillbilder och priset är väldigt bra.

Jag har en från mid 2010 och är jättenöjd med den. Skärmen duger fint, men om det inte redan är gjort kan du behöva stoppa i mer minne. Det är enkelt gjort.

Såvitt jag vet går det inte att stoppa i mer än 16 GB. Men det räcker ganska långt, speciellt i kombination med ssd.

Funkar bra

Jag har en mid 2012 med i7 processor och 8GB minne, och SSD. Den är toppen, jag har den hemma med extern skärm och jag har den på resor med den inbyggda skärmen.

Den externa skärmen är naturligtvis bättre än den inbyggda men jag gör inga "proffsredigeringar" på resande fot.

Hej Ante!
Jag kör all redigering på min 13" Macbook Pro (mid 2012), på inbyggda skärmen endast alltså.

Tycker att skärmen verkar hyfsat korrekt, men du har ju sett mina bilder tidigare så du kanske kan göra någon form av bedömning utifrån dem. :)

Den är ganska tung (2 kg).

Jag tycker 3000 känns som ett bra och rimligt pris!

- Skärmen är absolut ingen höjdare (och inget jag skulle använda för foto), men går ju utmärkt att koppla till extern skärm.

+ Riktigt bra med 16GB RAM och 512 GB SSD (även om lite långsammare gränssnitt som Fredrik kommenterade).

Kan du göra redigering på extern skärm (speciellt när det är viktigt) så är det en mycket bra dator för pengarna vi diskuterar här (men mycket mer än så skulle jag å andra sidan inte heller betala).

Köp om du kan ta begränsningen med den inbyggda skärmen. Din iMac är mycket bättre på den punkten (men bäst är en "riktig" kalibrerad skärm med lite bättre färgrymder).

tack för svar alla. Har bestämt mig för att inte köpa denna. Jag vill ha en men att impulsköpa en bara för att den är billig är nog ingen bra ide trots allt. Har gjort många sådana affärer i mitt liv som jag sen ångrat :)

Eftersom jag ska ha den på resor så är det ju bra om den är liten, lätt och smidig. Vad jag förstått så är denna inte det.
Sen vill jag nog ha en lite bättre skärm tror jag. I alla fall en som är någorlunda likvärdig so den jag har nu så mina bilder inte ser alltför olika ut beroende på vilken skärm jag kollar på.

Sen vill jag nog ha en lite bättre skärm tror jag. I alla fall en som är någorlunda likvärdig so den jag har nu så mina bilder inte ser alltför olika ut beroende på vilken skärm jag kollar på.

Skärmen tror jag är lika bra som din iMac. De har båda sRGB IPS skärmar.
Pga inbyggd DVD spelare är den lite tjockare än de senaste modellerna.

jag köpte nyss en nästan exakt sådan men med 8gb ram och jag är mycket nöjd, ända dåliga är batterietiden men det får man väl räkna med när man köper begagnat. hade en imac27a som var från 2011ish o för mig blev det ett extremt lyft. har testat mer skärm till och det fungerar oxå väldigt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar